th

Romantyzm w muzyce (krótka charakterystyka)

Romantyzm w muzyce obejmuje cały wiek XIX. W tym okresie zmienia się pojmowanie roli artysty. W klasycyzmie i wcześniejszych epokach artysta był rzemieślnikiem. Począwszy od Beethovena zaczyna się to zmieniać. Artysta jest jednostką wyjątkową, natchnioną. Podkreślany jest też indywidualizm twórczy. To, co "osobiste, subiektywne, uczuciowe i nieracjonalne", jest teraz w centrum uwagi.

th

Miłość i zdrada w operach kompozytorów słowiańskich

Miłość i zdrada jako zjawiska uniwersalne znalazły swoje odzwierciedlenie we wszystkich dziedzinach sztuki. Muzyka, a w szczególności muzyka sceniczna, czyli balet i opera, nie stanowią tu wyjątku. Opera słowiańska może poszczycić się wieloma wybitnymi i cennymi dla kultury dziełami podejmującymi oba wymienione w tytule tematy.

th

On Kocyan Playing Chopin and Liszt

When I first saw Polish pianist Wojciech Kocyan on the concert stage about twenty years ago, I felt he looked just like Fryderyk Chopin: frail, with longish dark-blond hair, sensitive, and sophisticated. Here was a pianist with great emotional and musical intelligence, a refined technique, and subdued charm.

th

Chopin With Cherries: A Tribute in Verse

For those who have been moved by the music of Fryderyk Chopin, this new international anthology will be a treat. The collection was created to celebrate the 200th anniversary of Chopin’s birth. There are over 120 poems in the collection. T.S, Eliot, Amy Lowell, and even Emma Lazarus of Statue of Liberty fame are included in this tribute volume. But one breathtaking aspect of the anthology is the diversity of voices, both stylistically and geographically.

th

Kobieca strona muzyki. Część VI - Romantyzm

Czy historia muzyki to w głównej mierze świat mężczyzn? Jeśli tak to dlaczego? A może kobiety były zwyczajnie niedoceniane? Kim były i co wniosły do świata dźwięków? Na te i inne pytania odpowiemy w fascynującym cyklu "Kobieca strona muzyki". Dzisiaj część VI - Romantyzm

th

On Letter-writing and the Intimate Chopin

Is the art of letter-writing dead? How little would we know about the lives of people long gone if not for their letters, or diaries and letters... Many of them had a chance to sift and sort, deciding which letters to keep and which to burn, creating their own portrait for posterity. When future historians gain access to every single email, FB status update, and Tweet, in addition to realms of recordings, would they be able to create a better, more insightful, more complete picture of the subject of their study?

th

On Chopin and Film

The failure of actors and directors to adequately portray a "genius" composer - be it Beethoven, Mozart or Chopin - speaks to the richness of our collective imagination that creates a mental image of the composer of such complexity and sophistication that it becomes virtually impossible to match it with just one man.

th

On Szymanowska and Chopin in Paris

I went to Paris in September last year, came back changed in October. An astounding city, full of history and charm. My purpose was to talk about Maria Szymanowska and visit and photograph places associated with Chopin. I found his grave and put a poem from "Chopin with Cherries" there. I went to the church where his Funeral Mass was held, with Mozart's Requiem (St. Madeleine) and I wondered about his empty chair and white evening gloves at the Bibliotheque Polonaise near the Notre Dame Cathedral.

th

140. rocznica śmierci Stanisława Moniuszki

140 lat temu zmarł Stanisław Moniuszko. Na koncerty z tej okazji zapraszamy dziś do Warszawy i Białegostoku.

th

Rusałki, zdrada i Puccini

Słowiańskie ondyny pogrążone w ekstatycznym tańcu, bogata orkiestracja, imponujące partie wokalne – to najlepsze streszczenie dwóch ostatnich dni w Operze Bałtyckiej. Za sprawą studentów, absolwentów oraz przyjaciół Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku po ponad stu latach światło dzienne ujrzała pierwsza opera w twórczości Giacomo Pucciniego pt. Le Villi (1884).

th

Symfonia Charakterystyczna Dobrzyńskiego

Historia muzyki od wieków uczy nas, że tym, co decyduje o sukcesie dzieła, jest nie tylko wybitny talent kompozytora, ale również szczęśliwy splot przypadków, pozwalający na szerszą recepcję jego twórczości. Ignacemu Feliksowi Dobrzyńskiemu los nie poskąpił talentu, za to szczęście nie było jego stałym sprzymierzeńcem. Niesprzyjająca sytuacja polityczna w ówczesnej Warszawie, ale także znane każdej epoce wojny o dominacje w muzycznych instytucjach, nie pozwoliły mu w pełni zrealizować dyrygenckich i pedagogicznych ambicji. Na polu kompozytorskim, najlepszym jednak przykładem na to, jak niewiele zabrakło mu do europejskiej sławy, są dzieje II Symfonii c-moll op. 15.

th

XXXV Dni Muzyki Karola Szymanowskiego

Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego zaprasza w lipcowe wieczory do uczestnictwa w XXXV Dniach Muzyki Karola Szymanowskiego oraz Uroczystym Koncercie Jubileuszowym z okazji 130.rocznicy Urodzin Karola Szymanowskiego.

th

Jeszcze Polska Muzyka...

Towarzystwo im. Karola Szymanowksiego oraz Orkiestra Akademii Beethovenowskiej działająca we współpracy ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena, zaprasza do wysłuchania nadzwyczajnego koncertu symfonicznego, który odbędzie się w dniu 21 lipca 2012 roku o godz. 19.00 w Kościele św. Krzyża w Zakopanem z okazji 130. rocznicy urodzin Karola Szymanowskiego.

th

Women Conductors and Teachers - as Emerging from the Shadows

Nineteenth and early twentieth centuries, is not only the time of flowering of the salon music, the emancipation of women and the birth of a musical canon, but also the time when the woman composer, conductor and teacher figures appear in a world highly dominated by men, the world of music. Let us look at this period and see what changed to allow women become professional musicians.

th

Clara Wieck Schumann – sylwetka pianistki i kompozytorki

Clara Josephine Wieck Schumann, słynna niemiecka kompozytorka, pianistka i pedagog, żyła w latach 1819–1896. Jej pierwszym nauczycielem muzyki był Friedrich Wieck, ojciec artystki.

th

Piraci z Karaibów na scenie operowej?

Ignacy Feliks Dobrzyński (1807-1867) nie miał szczęścia do swojej jedynej opery. A to przeznaczył ją na zbyt dużą obsadę w stosunku do warunków, jakimi dysponował w połowie XIX wieku warszawski teatr operowy, a to na premierę dzieła czekać musiał niemal do końca życia.

th

VI Festiwal Jadwigensis

Od sześciu lat w Krośnie Odrzańskim odbywa się festiwal ku czci ważnej dla historii miasta osoby, św. Jadwigi Śląskiej. Ona to w Krośnie postawiła kościół, nieopodal zamku, w którym mieszkała wraz ze swoim mężem, księciem Henrykiem Brodatym. Festiwal Jadwigensis trwał 7-9 września i po raz kolejny przyniósł słuchaczom sporo emocji.

th

Patrik Jablonski - doskonały pianista i miłośnik…tenisa ziemnego

Patrik Jablonski urodził się w Szwecji. Z fortepianem zetknął się bardzo wcześnie, bo już w wieku pięciu lat otrzymywał pierwsze lekcje od ojca - z pochodzenia Polaka. Patrik był tak zdolny, że rok później postawił swoje pierwsze kroki na estradzie. Tak zaczęła się jego życiowa przygoda z muzyką.

th

dr Agnieszka Topolska

Nasza redakcyjna koleżanka - Agnieszka Topolska - obroniła dzisiaj swoją pracę doktorską! Gratulujemy!

th

Nadczłowiek, dramat i katharsis. O filozoficzno–estetycznych aspektach reformy opery Ryszarda Wagnera

Genialny kompozytor? Wszechstronny artysta-wizjoner? Czy też zwykły rzemieślnik-gigantoman o wybujałych ambicjach, uzurpujący sobie prawo do bycia teatralnym profetą?

th

Koncert Ewy Podleś w Operze Narodowej

22 lutego 2013 roku Opera Narodowa w Warszawie miała okazję gościć na koncercie galowym Ewę Podleś. To wielkie święto operowe, gdyż artystka nie zaszczyca swoim głosem nazbyt często polskiej publiczności.

th

Źródła literackie pieśni Antonína Dworzaka

Tekst ukazuje twórczość pieśniarską Antonína Dvořáka w kontekście problemu braku jednoznacznie zarysowanego czeskiego romantyzmu literackiego. Sytuacja narodu czeskiego u progu romantyzmu była szczególna. Admiracja rodzimej literatury i języka była romantycznym postulatem niezwykle trudnym do zrealizowania przez ten naród – na początku XIX wieku czeska twórczość literacka dopiero się budziła, a język był w trakcie rekonstrukcji... 

th

Sen Nocy Letniej w Teatrze Wielkim

Być może ponad ćwierć wieku temu opinia, jakoby "Sen nocy letniej" Neumaiera wybijał się oryginalnością, miała rację bytu, jednak z dzisiejszej perspektywy takie stwierdzenia wydają się nieco przesadzone.

th

Madrygał (2)

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część - "Madrygał":

th

Romantic Piano Concertos - Zapomniane utwory

Poza dwoma dziełami Chopina z lat 1829-1830, repertuar XIX wiecznych polskich koncertów fortepianowych jest na świecie stosunkowo nieznany. Obraz ten zmienia niedawno wydana płyta, na której szkocka orkiestra symfoniczna BBC, z pianistą Jonathanem Plowrightem, pod kierownictwem Łukasza Borowicza.

th

Patronat MEAKULTURY: Rafał Blechacz - Chopin. Polonezy

10 września 2013 r. nakładem prestiżowej wytwórni Deutsche Grammophon ukazała się kolekcja siedmiu polonezów Fryderyka Chopina w wykonaniu Rafała Blechacza. Patronat medialny nad wydawnictwem objęła MEAKULTURA.

th

Blechacz a sprawa polska

Polskość, masywny heroizm i nienaganna technika, czyli o Polonezach - najnowszej płycie Rafała Blechacza.

th

Fuga (4)

Bohdan Pociej (1933‐2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany – ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część – Fuga.

th

Sonata (5)

Bohdan Pociej (1933‐2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany – ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część – Sonata (5).

th

Alma Mahler - kobieta, która się zapomniała

O Almie Mahler-Werfel pisze się w kontekście mężczyzn. Wskazuje się na jej liczne romanse i trzy nieudane małżeństwa. Żona Gustawa Mahlera, Waltera Gropiusa i  Franza Werfla, kochanka Aleksandra von Zemlinsky’ego, Paula Kammerera, Oskara Kokoschki, czy księdza Johannesa Hollnsteinera. Alma Mahler, czyli dodatek do mężczyzn. Alma Mahler, która igrała z Bogami. Łatwo ją ocenić. Dziwka! – rzeknie prawicowiec; kobieta wyzwolona mruknie ktoś zza drugiej strony barykady. Czy można o Almie pisać inaczej?

th

Echa 11. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Chopin i Jego Europa. Moc dźwięku i ciszy

Kolejki po wejściówki, eleganckie samochody, flagi różnych krajów zdobiące fasadę gmachu Filharmonii Narodowej… Między 15 a 29 sierpnia odbywał się 11. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Chopin i Jego Europa Przed wielkim Konkursem. Od Chopina do Skriabina. W ramach 32 koncertów: symfonicznych, kameralnych oraz recitali każdy mógł znaleźć coś dla siebie.

th

Symfonia (4)

Bohdan Pociej (1933‐2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany – ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część – Symfonia (4).

th

Symfonia (5)

Bohdan Pociej (1933‐2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany – ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część – Symfonia (5).

th

Symfonia (6)

Bohdan Pociej (1933‐2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany – ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część – Symfonia (6).

th

Symfonia (7)

Bohdan Pociej (1933‐2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany – ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część – Symfonia (7).

th

Symfonia (8)

Bohdan Pociej (1933‐2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany – ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część – Symfonia (8).

th

Symfonia (9)

Bohdan Pociej (1933‐2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany – ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część – Symfonia (9).

th

Czy fortepian może być prawdziwie „ludzki”? Kilka uwag o "Królu Olch" Liszta jako fortepianowej wersji pieśni „prawdziwie romantycznej”.

XIX wiek i wszelkie meandry rozwoju muzyki przyniosły zjawiska, które określić można mianem tendencji bezprecedensowych. Wystarczy spojrzeć na rozwój romantycznej opery, pieśni, koncertu solowego, a gdyby dłużej się nad tym zastanowić – lista okazałaby się znacznie bardziej okazała. Zasadniczo jednak z punktu widzenia niniejszego artykułu warto zastanowić się nad zbieżnością rozwoju dwóch gatunków, które w epoce wszechbytującego "natchnienia" podbiły salony, a potem sceny całej Europy. Były nimi miniatury – te wokalne, które najogólniej określamy dziś mianem pieśni i te instrumentalne, w ramach których największym zainteresowaniem cieszyły się miniatury fortepianowe.

logowanie i rejestracja
Wydanie 269