th

Muzyczne szaleństwo w rosyjskim stylu

Już 28 września w Warszawie rozpocznie się 3. edycja festiwalu Szalone Dni Muzyki. Tym razem bohaterami koncertów będą rosyjscy kompozytorzy-giganci: Czajkowski, Rimski-Korsakow, Rachmaninow, Strawiński, Prokofiew i Szostakowicz. Do współpracy zaproszono zarówno wybitnych wykonawców z całej Europy, jak i wielu debiutujących muzyków z polskich szkół muzycznych. Podczas trzech dni Festiwalu odbędzie się aż 60 koncertów, podczas których wystąpi ok. 950 wykonawców, organizatorzy spodziewają się zaś 25 tysięcy słuchaczy!

th

Szalone Dni Muzyki – Czajkowski: 300% normy

Za nami trzy dni muzycznego szaleństwa. Wytrwali melomani spędzali w Teatrze Wielkim niemal po dwanaście godzin dziennie, żyjąc tylko muzyką. Korytarze i schody pełne były muzycznych maratończyków, którzy biegiem przemieszczali się pomiędzy salami koncertowymi wypełniającymi się w mgnieniu oka słuchaczami w każdym wieku.

th

Muzyka i bunt: antologia rosyjskiego i radzieckiego undergroundu Konstantego Usenki

Równolegle do procesu rosyjskiej grupy Pussy Riot w Polsce pojawia się książka rysująca tło dla współczesnych wydarzeń. Swoisty przewodnik dla tych, których manifestacyjne występy muzyczne w cerkwi i ich konsekwencje w dzisiejszych reliach rosyjskich nie do końca wydają się jasne. Książka Konstantego Usenki, pół Polaka, pół Rosjanina, w całości jednak muzyka, zakreśla szeroką panoramę muzyczną niegdysiejszego ZSRR i dzisiejszej Rosji, przy okazji stanowiąc barwnie opowiedzianą historię kilku pokoleń niepokornych.

th

Polsko-rosyjska "Anna German" na antenie Jedynki

22 lutego na antenie TVP1 można było obejrzeć pierwszy odcinek serialu biograficznego o Annie German, będącego efektem współpracy telewizji rosyjskiej, ukraińskiej, chorwackiej i polskiej.

th

Sztuka zniewolona. "Portret" Mieczysława Wajnberga w poznańskim Teatrze Wielkim

Portret za sprawą Mieczysława Wajnberga i Davida Pountney’a stał się manifestem pokoleń. Pierwszy walczył o wolność indywidualności w sztuce, drugi odrzucił znaczenie makabrycznych oczu lichwiarza i ukazał sztukę współczesną jako ślepą wobec komercji.

th

Wajnberg i Szostakowicz zakodowani w „księżycowym kraju”, czyli o tym, że słuchać, to też czytać. (Tekst inspirowany przedstawieniem. Uwagi różne).

Sztuka rosyjska okresu totalitarnego to nieustanna gra z widzem, ze słuchaczem. Jak to zrobić, żeby władza nabrała się na „praworządność”, a jednocześnie odbiorca, który jest dobrze wykształcony, nie poczuł się obrażony? Jak to zrobić, żeby władza otrzymywała jeden przekaz w tym samym czasie, w którym odbiorca otrzymuje zupełnie odmienny?

th

Plakat MEAKULTURY na prestiżowym biennale projektów graficznych w Moskwie

Plakat MEAKULTURY, autorstwa naszego redakcyjnego kolegi dr Maxa Skorwidera, został zakwalifikowany do prestiżowego biennale projektów graficznych w Moskwie, które odbędzie się w październiku.


th

Opera-oratorio „Oedipus Rex” by Igor Stravinsky

This work will describe one of Igor Stravinsky’s piece which is not the most famous one but surely interesting in a few aspects. From the form, instrumentation and libretto till the meaning in his neo-classical period works; including anti-romantic distance, ironic, return to ancient Greece (Sophocles’s tragedy).

th

Wywiad z Profesorem Richardem Taruskinem

Profesor Richard Taruskin to jeden z najwybitniejszych muzykologów naszych czasów. W rozmowie z Karoliną Kizińską odkrywa m.in. kulisy pisania słynnej historii muzyki "The Oxford History of Western Music" oraz opowiada, co trzeba zrobić, aby zostać recenzentem dla "The New York Times". 

th

Interview with Professor Richard Taruskin

Professor Richard Taruskin is one of the most distinguished musicologists of our times. In the conversation with Karolina Kizińska he gives away a backdrop of the process of writing famous "The Oxford History of Western Music" and says what a musicologist has to do to write for "The New York Times". 

th

Pani od Czajkowskiego (ale tego innego). Wywiad z Anastasią Beliną-Johnson

Dr Anastasia Belina-Johnson to muzykolożka i pianistka urodzona w Omsku. W wieku kilkunastu lat przeprowadziła się do Nowej Zelandii. Obecnie wykłada w Royal College of Music w Londynie i Uniwersytecie w Leeds. Jej zainteresowania badawcze są niezwykle szerokie. Sięgają od Wagnera i rosyjskich romantyków przez niemiecką operetkę i Chopina aż po muzykę Andrzeja Czajkowskiego. O tym ostatnim napisała książkę, a teraz tworzy film dokumentalny. Prywatnie miłośniczka Warszawy i fantazyjnych kapeluszy.

th

Finał Sonaty na altówkę i fortepian op. 147 Dymitra Szostakowicza. Dzieło dwóch symfoników przykładem sonaty XX wieku

Dimitrij Szostakowicz to postać wybitna, znana i ceniona, wciąż inspirująca i wzbudzająca zainteresowanie. W tym zwięzłym tekście przedstawiona została jego sylwetka oraz kilka utworów wraz z wyszczególnionymi odwołaniami do historii muzyki a także innych muzyków. 

th

Aleksander Skriabin i jego opus vitae: "Misterium"

Aleksander Skriabin był kompozytorem niezrozumianym, na co wpłynęła również jego głęboka indywidualność, w tym zdolność synestezji. Za ideę najwyższą uważał syntezę sztuk. Dziełem reprezentującym całościową integrację sztuki w jego twórczości miało być Misterium i związana z nim bezpośrednio V Symfonia – Prometeusz, Poemat ognia

th

Muzyka jako instrument władzy na przykładach ZSRR i współczesnej Białorusi. Konkretne działania polityków i ich efekty.

Łamiące prawo, bandyckie i totalitarne reżimy, oparte na kłamstwie, istnieją tylko przy stałym jego podkarmieniu i akumulowaniu. Jak wiemy z historii, do istnienia reżimu niezbędny jest wróg, niekoniecznie realny; wewnętrzny i zewnętrzny.„Wróg” jest determinowany na podstawie kryterium etnicznego, religijnego, pochodzenia, przynależności językowej, długości włosów, szerokości spodni, gustów muzycznych itd.

th

Hartmann, Weinberg, Szostakowicz. Nieśmiertelne pocieszenie Linusa Rotha

„Każda prawdziwa sztuka wyrasta z tego, co ludzkie”– stwierdził Edward Grieg. Jego słowa okazują się szczególnie trafne, kiedy słuchamy utworów związanych z czasami II wojny światowej. Jej doświadczenia odcisnęły głębokie piętno na wszystkich, nie omijając najbardziej wrażliwych − artystów. Nawet w muzyce – sztuce asemantycznej – można wychwycić echa II wojny światowej, obecne m.in. w twórczości Karla Amadeusa Hartmanna, Mieczysław Weinberga i Dymitra Szostakowicza. Kompozytorów, którzy podczas wojny w sztuce próbowali szukać również pocieszenia.

th

Rosja pod kobiecą ręką. Beatrice Rana - Prokofiew, Czajkowski.

Mogę jedynie polecić to nagranie. Nie dość, że znajdziemy tutaj jedne z piękniejszych rosyjskich koncertów fortepianowych XIX i XX w., to usłyszymy je w świetnym wykonaniu, wzbogaconym o powiew świeżości, który wnosi młoda artystka.

th

Galina Ustwolska - fenomen życia i twórczości

Postać Galiny Ustwolskiej została osadzona w XX-wiecznych realiach rosyjskich, a jej działalność przypadła na czas II wojny światowej, epoki radzieckiej i postradzieckiej. Z całą pewnością kontekst historyczny musiał wpłynąć na charakter jej twórczości, z drugiej jednak strony niesłychana wyrazistość tej muzyki oraz niezmienność i rozpoznawalność stylu dają do zrozumienia, jak bardzo Ustwolska różniła się od pozostałych kompozytorów, będących świadkami tamtego czasu.

th

Granica sacrum i profanum - o Sofii Gubajdulinie i jej postawie twórczej

Gubajdulina, przez swoją twórczość dąży do "duchowej odnowy", do ponownego pojednania duszy z ciałem na poziomie jednostki, a na poziomie ogólnohumanistycznym, do ponownego pojednania świata materialnego z duchowym. Jak się okazuje, wszelkie kwestie religijności, są ogniskową sposobu pojmowania transcendencji przez kompozytorów rosyjskich dorastających w czasach komunistycznego reżimu, a w twórczości Gubaiduliny znajduje to bardzo wyraźne odbicie.

th

Dalekie lądy. Kompozytorzy emigracyjni

Niebagatelną rolę emigracja odegrała w kulturze muzycznej – na usta cisną się natychmiast nazwiska polskich twórców, którzy z kraju wyjechali w okresie zaborów: Chopina, Wieniawskiego, Paderewskiego. XX wiek tym bardziej nie oszczędzał kompozytorów – zmienna sytuacja polityczna, dwie wojny światowe, żelazna kurtyna wielu twórców zmusiły do emigracji, powodując, że ich dorobek w Polsce pozostaje często zupełnie nieznany lub zapomniany.

logowanie i rejestracja
Wydanie 263