th

On Kocyan Playing Chopin and Liszt

When I first saw Polish pianist Wojciech Kocyan on the concert stage about twenty years ago, I felt he looked just like Fryderyk Chopin: frail, with longish dark-blond hair, sensitive, and sophisticated. Here was a pianist with great emotional and musical intelligence, a refined technique, and subdued charm.

th

Chopin With Cherries: A Tribute in Verse

For those who have been moved by the music of Fryderyk Chopin, this new international anthology will be a treat. The collection was created to celebrate the 200th anniversary of Chopin’s birth. There are over 120 poems in the collection. T.S, Eliot, Amy Lowell, and even Emma Lazarus of Statue of Liberty fame are included in this tribute volume. But one breathtaking aspect of the anthology is the diversity of voices, both stylistically and geographically.

th

Dębski wybrankiem Beyoncé

Dwa miesiące tematu gwiazda R&B - Beyoncé - ogłosiła konkurs na remix swojej piosenki "End Of Time". Do konkursu przystąpiło 3.000 uczestników z 25 krajów, ale wygrać udało się Polakowi – JIMEK-owi!

th

Seria książek o współczesnej muzyce brytyjskiej, niemieckiej i amerykańskiej

Mogłoby się wydawać, że w czasach globalizacji i internetu kryterium narodowe w sztuce coraz bardziej traci na znaczeniu. Tymczasem właśnie ono już od kilku lat decyduje o corocznym programie krakowskiego festiwalu muzycznego Sacrum Profanum. Ukazanie nurtów narodowych jest też celem Linii Muzycznej, serii książkowej stworzonej przez Krakowskie Biuro Festiwalowe we współpracy z Ha!art. Fakt, że podobny projekt wydawniczy powstał właśnie przy festiwalu i że zyskał duże wsparcie mediów, bardzo cieszy…

th

OFF Festival wśród najlepszych letnich festiwali muzycznych

Miejsce w najświeższej kompilacji portalu Pitchfork (20 essential summer festivals) zdobył polski OFF Festival. Organizowany od 2006 roku (z inicjatywy byłego wokalisty Myslovitz Artura Rojka) cykl koncertów wymieniony został wśród najmodniejszych i najlepszych pod względem repertuaru festiwali, m. in. duńskiego Roskilde czy hiszpańskiej Primavery. 

th

Hypnotic Modernism - A Piano Recital by Maciej Grzybowski

How to tell if a pianist is good enough to be worth the effort of driving on our congested freeways to attend his concert on a Friday night, if you have never heard his name before? Hard to tell… perhaps, you should believe what others say about him.  You certainly should watch for the name of Maciej Grzybowski, an extraordinary Polish pianist, who recently visited Los Angeles upon the invitation of the "Helena Modjeska Art and Culture Club".

th

Muzyczne spotkanie z Makowiczem w Nowym Jorku

14 czerwca (czwartek) o godzinie 19.00 Adam Makowicz zagra dla publiczności zgromadzonej w siedzibie Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. Tuż po recitalu odbędzie się prezentacja książki Grać pierwszy fortepian. Rozmowy z Adamem Makowiczem autorstwa Marka Strasza. Spotkanie poprowadzi saksofonista Krzysztof Medyna.

th

Król Roger w Ameryce

Od 21 lipca w malowniczo położonym gmachu Opery Santa Fe (pomiędzy górami Sangre de Christo i Jemez) podziwiać można dzieło stworzone przez Karola Szymanowskiego, w reżyserii Stephena Wadswortha. Libretto opery, wspólnie z młodopolskim kompozytorem, napisał Jarosław Iwaszkiewicz. Sztuka, która zapiera dech w piersiach publiczności z całego świata, nosi tytuł "Król Roger".

th

"Amadeusz" Milosza Formana. Część I - Fakty i mity

Zarówno trailer, jak i hasło najsłynniejszego plakatu promującego film Miloša Formana głosiły: "»Amadeusz« – wszystko co nim słyszałeś, jest prawdą"

Czy aby na pewno?

th

Wywiad z prof. Karolem Bergerem

Profesor Karol Berger to wybitny muzykolog amerykański polskiego pochodzenia, mieszkający obecnie w Berkeley w Kalifornii i wykładający na Stanford University w San Francisco. Wywiadu dla czytelników MEAKULTURY udzielił w pełnej niezwykłego klimatu kawiarni Elmwood Cafe w Berkeley, w deszczowy dzień szesnastego listopada 2012 roku. Przy truflowym ciastku i kawie, w niezwykle przyjaznej atmosferze, miałam okazję zapytać profesora o jego zdanie na temat różnic pomiędzy polską i amerykańską muzykologią i o jego naukowe plany. A przy okazji dowiedzieć się, gdzie tak naprawdę czuje się jak w domu.

th

"Homage to Arthur Rubinstein" w Nowym Jorku

Jutro, 15 grudnia 2012 roku w nowojorskiej Carnegie Hall odbędzie się galowy koncert "Homage to Arthur Rubinstein", organizowany z okazji 30 rocznicy śmierci wybitnego pianisty polskiego pochodzenia. W roku 2012 przypada także 125 rocznica urodzin słynnego łodzianina - wirtuoza fortepianu.

th

WOŚP zagranicznie

W niedzielę 13 stycznia 2013 roku odbędzie się 21. finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy - coroczna rozrywkowa impreza charytatywnej fundacji Jerzego Owsiaka. Wszystkie zebrane w tym dniu środki przeznaczone zostaną na ratowanie życia dzieci i godną opiekę medyczną seniorów (wsparcie terapii noworodków i niemowląt, wyposażenie dla szpitali geriatrycznych oraz zakładów opiekuńczo - leczniczych).

th

"Amadeusz" Milosza Formana. Część II – Muzyka

Kurt London, jeden z prekursorów badań nad muzyką filmową stwierdził, że „nie chodzimy do kina, aby słuchać muzyki”. Czy w przypadku „Amadeusza” wciąż miałby rację?

 

th

Grammy dla Antoniego Wita i Orkiestry Filharmonii Warszawskiej

Wydawnictwo "Penderecki: Fonogrammi; Horn Concerto; Partita; The Awakening Of Jacob; Anaklasis", będące kompilacją sześciu orkiestrowych dzieł Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu orkiestry Filharmonii Warszawskiej pod batutą Antoniego Wita otrzymała wczoraj nagrodę Grammy w kategorii "Best Classical Compendium"!

th

"Polska muzyka, a zwłaszcza kompozycja, ma się doskonale". Wywiad z Martą Ptaszyńską

O praktyce kompozytorskiej i fascynacją kolorystyką dźwiękową, stanie polskiej polityki kulturalnej oraz o różnicach pomiędzy polskim i amerykańskim środowiskiem muzycznym opowiada polska kompozytorka, perkusistka i pedagog, profesor kompozycji w University of Chicago.

th

Compassion, Construction and Color – The Music of Marta Ptaszyńska

Artykuł poświęcony twórczości wybitnej polskiej kompozytorki - Marty Ptaszyńskiej. W tym numerze czasopisma można też przeczytać wywiad z artystką.

th

Polska muzyka dawna w Nowym Jorku!

W ciągu najbliższych dwóch tygodni w Nowym Jorku będzie można usłyszeć mistrzowskie wykonania muzyki dawnej. Organizowany przez Early Music Foundation we współpracy z Instytutem Kultury Polskiej w Nowym Jorku festiwal New York Early Music Celebration tym razem poświęcony zostanie również polskiej muzyce i artystom.

th

Polskie zespoły na CMJ Music Marathon w NYC !

CMJ Music Marathon to festiwal organizowany corocznie od 1980 roku przez CMJ Music Monthly. Stanowi ważne wydarzenie w świecie współczesnej muzyki rozrywkowej, w ubiegłym roku w ponad 80 klubach w Manhattanie i Brooklynie zaprezentowali się artyści z całego świata, przedstawiciele różnych nurtów muzycznych jak pop, electropop, hip-hop, punk, metal, folk, funk, reggae, blues czy jazz.

th

Maraton-scarathon muzyki polskiej w Q2 Music

Słuchaczom rozgłośni radiowej Q2 Music tegoroczne obchody Halloween urozmaici całodobowy scarathon poświęcony polskiej muzyce.

th

Long Live the Mazurka! Dancing with the Prusinowski Trio

The mazurka is not dead! I was thrilled to say it, again and again, after attending a concert of Janusz Prusinowski Trio in Los Angeles.

th

"Prism" Katy Perry dobrym przykładem na to, że albumy już się nie sprawdzają

W dzisiejszej odsłonie BLOGOSFERY prezentujemy tekst amerykańskiego krytyka muzycznego Boba Lefsetza, komentujący kryzys płytowy w światowym przemyśle rozrywkowym.

th

Grammy dla polskich muzyków!

Przyznawaną przez amerykańską National Academy of Recording Arts and Sciences nagrodą Grammy również w tym roku uhonorowane zostało nagranie polskich muzyków - trio jazzowego pod kierunkiem Włodka Pawlika oraz towarzyszących im filharmoników kaliskich pod kierownictwem Adama Klocka. Album "Night in Calisia" zwyciężył w kategorii "Najlepszy album dużego zespołu jazzowego".

th

Pol(s)ka w Chicago – występ Kingi Augustyn

W środę, 5. lutego w ramach Dame Myra Hess Memorial Concerts, na scenie w Chicago Cultural Center wystąpi wrocławska skrzypaczka, Kinga Augustyn.

th

Unsound Festival New York: 2 - 6 kwietnia 2014

Unsound to festiwal założony w Krakowie w 2003 roku, prezentujący muzykę elektroniczną oraz eksperymentalną. Z niszowego wydarzenia Unsound Festival rozrósł się do międzynarodowej imprezy, której edycje odbyły się także w 2013 roku w Londynie oraz podczas Adelaide Arts Festival w Australii. W Nowym Jorku w dniach 2 – 6 kwietnia odbędzie się już czwarta edycja festiwalu, a jej organizacją zajmują się krakowska Fundacja Ton oraz Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku.

th

Jak daleko leży ragtime od sali koncertowej?

Czy Milhaud używał blue note? Co ma swing do Debussy’ego? Czy w muzyce Ravela można odnaleźć beat? Odpowiedzi szukała Aleksandra Pochaba! 

th

„She's a music machine”- sylwetka Grazyny Auguscik

Polska wokalistka jazzowa – Grazyna Auguscik w najbliższą niedzielę wystąpi w Nowym Jorku z koncertem promującym jej najnowszą płytę Man Behind the Sun. Jej mocny i wyrazisty głos, a także oryginalność i niezwykła ekspresja muzycznego wyrazu zachwycają krytyków na obu kontynentach. 

th

Video wykład - część XII. Elliott Carter

O twórczości Elliotta Cartera, kompozytora amerykańskiego, lecz fascynującego się muzyką europejską. O wyjątkowości i złożoności jego dzieł oraz o tym, że warto słuchać muzyki dla niej samej, opowiada dr hab. Krzysztof Moraczewski.

th

Wywiad z Profesorem Richardem Taruskinem

Profesor Richard Taruskin to jeden z najwybitniejszych muzykologów naszych czasów. W rozmowie z Karoliną Kizińską odkrywa m.in. kulisy pisania słynnej historii muzyki "The Oxford History of Western Music" oraz opowiada, co trzeba zrobić, aby zostać recenzentem dla "The New York Times". 

th

Interview with Professor Richard Taruskin

Professor Richard Taruskin is one of the most distinguished musicologists of our times. In the conversation with Karolina Kizińska he gives away a backdrop of the process of writing famous "The Oxford History of Western Music" and says what a musicologist has to do to write for "The New York Times". 

th

Nowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego w USA

Wybitny polski polityk, pianista i kompozytor patronuje nowemu festiwalowi, który odbędzie się w dniach 13-16 listopada w Raleigh w USA. Koncerty, wykłady i wystawy pozwolą nie tylko ukazać życiorys i dorobek Ignacego Jana Paderewskiego, ale także podkreślić jego związek ze stolicą Północnej Karoliny.

th

Sprawozdanie z Pierwszego Festiwalu Paderewskiego w Raleigh

Who were the greatest Chopin performers of all times? I wrote a list, once. (I copied it at the end of this post, for those interested). Ignacy Jan Paderewski (1860-1941) has a place of honor on my list - not only of Chopin specialists. A great pianist, statesman and a fascinating composer, Paderewski is beloved by Polish Americans, still grateful, after almost a century, for his role in Poland's regaining independence. 

th

„Pamięć i rozrachunek” [„Memory and reckoning”] / Lyric Opera of Chicago

Lyric Opera z Chicago we współpracy z The Polish Institute New York oraz innymi polskimi i zagranicznymi organizacjami kulturalnymi zaplanowała na luty i marzec tego roku bogaty program wydarzeń związanych z postacią Mieczysława Wajnberga i jego operą pt. Pasażerka.

th

Recepcja opery "Porgy and Bess" George'a Gershwina w świetle amerykańskiej krytyki muzycznej w latach 1935-1936 (część I)

O krytyce muzycznej mówi się różnie. Kocha się ją, lubi, szanuje. Czasem gani lub - o zgrozo - bagatelizuje. Jej znaczenie powinno być bezsprzecznie niepodważalne. Jakże inaczej mielibyśmy dowiedzieć się, jak dane dzieło zostało przyjęte, jak odnalazło się w różnorakich kontekstach i jakie były dalej jego losy? Odpowiadając na te i wiele innych pytań, sięgnęłam po cenne wypowiedzi amerykańskich krytyków, dzięki którym możliwe było stworzenie obrazu recepcji opery Porgy and Bess.

 

th

Recepcja opery "Porgy and Bess" George'a Gershwina w świetle amerykańskiej krytyki muzycznej w latach 1935-1936 (część II)

O krytyce muzycznej mówi się różnie. Kocha się ją, lubi, szanuje. Czasem gani lub - o zgrozo - bagatelizuje. Jej znaczenie powinno być bezsprzecznie niepodważalne. Jakże inaczej mielibyśmy dowiedzieć się, jak dane dzieło zostało przyjęte, jak odnalazło się w różnorakich kontekstach i jakie były dalej jego losy? Odpowiadając na te i wiele innych pytań, sięgnęłam po cenne wypowiedzi amerykańskich krytyków, dzięki którym możliwe było stworzenie obrazu recepcji opery Porgy and Bess.

th

Socjokulturowe początki jazzu w Ameryce

Fenomen jazzu jest niewątpliwie związany z historią Ameryki. Według niektórych autorów muzyka ta sięga korzeniami zachodniej Afryki. Elementem łączącym jazz i Czarny Ląd jest rytm. Śpiew, taniec i tętent bębnów składały się na plemienne rytuały. Energia, siła i emocje płynące z gry przyciągały uwagę. Podobnie jazz, czerpiący z tych komponentów, ujmuje swoją nieprzewidywalnością, zmiennymi nastrojami i uczuciami, jakie może wyrażać.

th

Niczym w The Metropolitan Opera…Od Donizettiego do Terencjusza

Nawet w dużych miastach kina starają się przyciągnąć publiczność, oferując tańsze bilety, organizując Nocne Maratony Filmowe, Poranki rodzinne lub… prezentując kolekcje malarstwa muzealnego. Sympatykom opery polecam cykl „The Metropolitan Opera: Live in HD”, przypominający najciekawsze przedstawienia nowojorskiego teatru, nierzadko z udziałem Polaków.

 

th

Karolina Cicha i Bart Pałyga na trasie koncertowej w Stanach Zjednoczonych

Między 16 a 26 września Karolina Cicha i Bart Pałyga zagrają 10 koncertów w Stanach Zjednoczonych. Promując swoją płytę Wieloma językami/ 9 Languages, zainspirowaną wielokulturową tradycją Podlasia, odwiedzą prestiżowe festiwale muzyczne i uczelnie.

th

Muzyka gospel: historia i współczesność

Korzenie muzyki gospel sięgają XVI wieku – czasów niewolnictwa. Szacuje się, że do 1863 roku, kiedy Abraham Lincoln ogłosił Proklamację Emancypacji, do Ameryki (łącznie z Ameryką Południową i wschodnią częścią Indii) sprowadzono 15 milionów afrykańskich niewolników. Elementy ich kultury zaczęły rozprzestrzeniać się na kontynencie i łączyć z innymi, mając znaczący wpływ na kulturę amerykańską. Nieocenionym dziedzictwem, jakim czarnoskórzy obdarowali Amerykę, była muzyka. To w nią wlewali zarówno swoje cierpienie, żal, rozpacz, jak i nadzieję na wolność.

th

Recepcja muzyki gospel wśród Polaków. Badania ankietowe

Muzyka gospel jako komponent popularnej muzyki chrześcijańskiej, rozwija się w Polsce w sferze świeckiej – głównie poza kontekstem liturgicznym. Swoiste dla tego religijnego gatunku muzycznego cechy nie są typowe dla kultury polskiej, dlatego też jest on szczególnie podatny na krytykę. W celu zbadania świadomości społecznej i powszechnych opinii Polaków na temat muzyki gospel, posłużyłam się ankietą, która pomogła mi w wiarygodniejszym zdefiniowaniu jej wizerunku w naszym kraju.

th

Zygmunt Stojowski - pianista i kompozytor, którego nie znacie [Sylwetki]

W latach czterdziestych w Polsce zapewne niewiele osób wiedziało o tym, że oprócz słynnego dyrygenta w Stanach Zjednoczonych w tym samym czasie mieszkał niewiele mniej w tamtejszych kręgach znany pianista, pedagog i kompozytor Zygmunt Stojowski. Pamięć o Stojowskim nie zachowała się w takim stopniu, w jakim powinna. W dalszym ciągu niestety jest to kompozytor nieznany większości Polaków. Od 2000 roku widać jednak coraz większe zainteresowanie jego twórczością.

th

"Headache" gdańskiego zespołu Trupa Trupa na liście płyt roku w Los Angeles Times

Sasha Frere-Jones na łamach Los Angeles Times uznał Headache za jedną z najlepszych płyt 2015 roku, a Trupę Trupa za jeden z najlepszych działających obecnie zespołów rockowych.

th

Polska inauguracja nowego sezonu w Metropolitan Opera

Pierwszą premierą, która otworzy sezon artystyczny Metropolitan Opera w roku 2016/17 będzie spektakl operowy "Tristan i Izolda" w reżyserii Mariusza Trelińskiego, Dyrektora Artystycznego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.

th

Johnny Cash. Podróż czasoprzestrzenna [blogosfera]

W kolejnej odsłonie blogosfery prezentujemy artykuł Krzysztofa Onzola na temat losów domu rodzinnego Johnny'ego Casha. Tekst ukazał się pierwotne na blogu "Studnia bez dna".

th

“Indie captures the spirit of the art”. Interview with Josh Harris.

Josh Harris – one-man band: a remixer, a music producer, a sound engineer, a composer as well as a songwriter and an educator in music business. As a musical director, he has worked with Seal. On the well known website Lynda.com, Josh Harris has presented top-rated courses for remixing techniques (over 100 000 views). Now, the remixer who engineered a Grammy-Nominated Remix appears in MEAKULTURA.

th

Bob Dylan "Blonde on Blonde" [blogosfera]

W kolejnej odsłonie blogosfery prezentujemy wpis z bloga Wielkie płyty. Tekst opowiada o jednej z takich płyt  "Blonde on Blonde" Boba Dylana.

th

„Niezależne wytwórnie strzegą istoty sztuki”. Wywiad z Joshem Harrisem.

Josh Harris – człowiek-orkiestra: remixer, producent muzyczny i reżyser dźwięku. Komponuje, pisze piosenki oraz zajmuje się edukacją w biznesie muzycznym. Jako kierownik muzyczny współpracował z Sealem. Internetowe kursy Josha Harrisa z zakresu technik remixu cieszą się ogromną popularnością – na stronie Lynda.com obejrzano je ponad 100 000 razy. Josh Harris, reżyser dźwięku nominowanego do nagrody Grammy remixu, gości w Meakulturze.

th

American Dream? Kompozytorzy europejscy w Stanach Zjednoczonych

Stany Zjednoczone są krajem imigrantów. Stworzone przez kolonizatorów europejskich jako państwo, w którym konstytucja gwarantuje swobody obywatelskie i gospodarcze, przyjęły miliony szukających wolności i sukcesu emigrantów ekonomicznych i politycznych.

th

Bronisław Mirski - po nitce do kłębka, czyli detektywistyczne oblicze muzykologii

W życiu wiele rzeczy dzieje się z przypadku. Kilka niepozornych teczek, które trzy lata temu wyniosłam z Biblioteki Instytutu Muzykologii UW, zaważyło na mojej decyzji o podjęciu studiów doktoranckich.

th

Dalekie lądy. Kompozytorzy emigracyjni

Niebagatelną rolę emigracja odegrała w kulturze muzycznej – na usta cisną się natychmiast nazwiska polskich twórców, którzy z kraju wyjechali w okresie zaborów: Chopina, Wieniawskiego, Paderewskiego. XX wiek tym bardziej nie oszczędzał kompozytorów – zmienna sytuacja polityczna, dwie wojny światowe, żelazna kurtyna wielu twórców zmusiły do emigracji, powodując, że ich dorobek w Polsce pozostaje często zupełnie nieznany lub zapomniany.

logowanie i rejestracja
Wydanie 262