th

„Jezioro Łabędzie” - premiera w Poznaniu

Po latach nieobecności na deskach Teatru Wielkiego w Poznaniu powraca na tamtejszą scenę balet "Jezioro Łabędzie". Poprzednia inscenizacja cieszyła się dużym zainteresowaniem widzów, a obecna budziła wielkie zainteresowanie już na etapie przygotowań.

th

Repertuar musi być wyzwaniem - rozmowa z Jackiem Przybyłowiczem

"Moim celem jest prezentowanie znakomitych, współcześnie tworzących choreografów, których prace z różnych powodów nie były wystawiane w Polsce" – mówi Jacek Przybyłowicz, dyrektor baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. Jego najnowszą propozycją jest pierwsza w bieżącym sezonie artystycznym premiera - "Jezioro Łabędzie" Piotra Czajkowskiego. W naszej rozmowie Jacek Przybyłowicz opowiada o pracy nad najnowszą realizacją, planach repertuarowych poznańskigo zespołu, własnych doświadczeniach choreograficznych w Izraelu oraz „piekielnie” trudnych układach, z którymi zmagają się jego tancerze.

th

Balet w operze czyli Callas po 30 latach

W ramach Poznańskiej Wiosny Baletowej co roku prezentowane są choreografie uznanych twórców o międzynarodowej sławie. Festiwal daje okazję do zapoznania się z bogactwem tego gatunku,  jego najróżniejszymi stylami i tradycjami – od klasycznych, po bardziej współczesne. W tym roku wątkiem przewodnim stał się niemiecki teatr tańca. To jemu poświęcony został panel dyskusyjny poprowadzony przez wykładowców Freie Universitaet w Berlinie, a 21 i 22 czerwca w poznańskim Teatrze Wielkim odbędą się spektakle prezentowane przez Tanztheater Bremen. Jednym z nich jest spektakl Callas wystawiany ponownie po 30 latach.

th

Taniec (1)

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część - "Taniec":

th

Taniec (2)

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część - "Taniec":

th

Renesans swingu

Dziewiąty album z serii Polish Radio Jazz Archives prezentuje najbardziej radosne oblicze muzyki jazzowej – jazz taneczny, dowcipny, zabarwiony charakterystyczną barwą klarnetu i puzonu, a więc: Swing, Dixi & Rag. Na płycie znalazły się archiwalne nagrania studyjne i festiwalowe (Jazz Festival w Sopocie i Jazz Jamboree) z lat 1957-1962, a wśród wykonawców są święcące w owych czasach triumfy polskie zespoły, którym nierzadko towarzyszą zagraniczni soliści.

th

Partytura gestu… O historii notacji tańca

Ruch, taniec opisać można na wiele sposobów, od schematycznej charakterystyki, dokładnej analizy, po poetyckie metafory. Jak jednak zapisać go tak, by udało się czytać następujące po sobie gesty, kombinacje różnorakich póz i kroków i na podstawie tego zapisu odtwarzać je, przekazywać, wizualizować? Problem ten nurtował teoretyków i mistrzów tańca przez wieki, zmuszając do poszukiwań uniwersalnego środka zapisu tańca, który oddawałby w pełni jego kształt w czasie i przestrzeni. W jaki więc sposób – i czy w ogóle – da się utrwalić ruch?

th

Fundacja MEAKULTURA partnerem strategicznym Festiwalu UPS: Ukswordzka Platforma Sztuki

16-20 listopada na kampusie UKSW przy ulicy Dewajtis 5 odbędzie się festiwal UPS: Ukswordzka Platforma Sztuki organizowany przez koło naukowe Culture On, a poświęcony muzyce jako części kultury.

th

Na czubkach palców. Historia point

Początki baletu związane są z dworskimi widowiskami i sięgają końca XVI wieku. Tańczono wówczas w obszernych, bogato zdobionych strojach i butach na wysokim obcasie. W XVIII wieku Włoszka Maria Camargo, jedna z pierwszych profesjonalnych kobiet-tancerek na scenie, wprowadziła niemałą rewolucję w ubiorze, między innymi zastępując pantofelki na obcasie płaskimi, umożliwiającymi wykonywanie skoków.

th

Muzyka baletowa. Tak odległa, tak znana? [Hyde Park]

Jak dobrze znana jest nam muzyka baletowa? Ile utworów należących do kanonu muzyki klasycznej pochodzi właśnie z baletów? Nawiązania do muzyki baletowej są niezwykle popularne i jest ona wykorzystywana w tak wielu miejscach, że często nawet byśmy się tego nie domyślili.

th

Mityczne korzenie klasycznego tańca indyjskiego

W kulturze Indii taniec od najdawniejszych czasów stanowił jedną z najważniejszych aktywności człowieka, będąc przede wszystkim silnym przejawem jego duchowości. Mitologia indyjska (a wcześniej mitologia Ariów) i religia hinduistyczna nadały owej sztuce nader wysoką rangę. 

th

Opowieść o samotności. Matthew Bourne, „Jezioro łabędzie” i krótka historia pierwowzoru

W 1895 roku na scenie petersburskiego Teatru Maryjskiego odbyła się premiera jednego z największych arcydzieł baletowych: Jeziora łabędziego w choreografii Mariusa Petipy i Lwa Iwanowa do muzyki Piotra Czajkowskiego. Przepojona liryzmem opowieść o miłości zaklętej w łabędzia dziewczyny i młodego, bohaterskiego księcia po dziś dzień święci triumfy na niemal  wszystkich scenach baletowych świata.

th

Numer tematyczny: Cały ten taniec

Karnawał w pełni – to czas nieskrępowanej zabawy, która nie mogłaby się obyć bez tańca. I właśnie taniec stał się przewodnim tematem pierwszego numeru w nowej odsłonie MEAKULTURY.  Serdecznie zapraszamy do lektury!

th

Wybrane elementy techniki ruchu Rudolfa Labana w kształceniu na specjalności rytmika na wyższej uczelni muzycznej

W swoim życiu Rudolf Laban zajmował się wieloma dziedzinami. Między innymi był architektem, filozofem, muzykiem, kompozytorem, tancerzem, interesował się naukami ścisłymi – w  tym matematyką, ale przede wszystkim był wielkim reformatorem tańca. Stworzył podłoże teoretyczne wielu technik tanecznych, w tym tańca współczesnego.

th

Zwycięskie kroki przeznaczenia

Jej ruchy, zamaszyste i pełne ekspresji, za chwilę stają się urzekająco delikatne. Finezja połączona z energią, wyrazistość z wdziękiem. Młoda artystka płynie w przestrzeni szmaragdowych ścian, które wymownie przenoszą widza do swojej baśniowej krainy. Przed Państwem Viktoria Nowak, zwyciężczyni Konkursu Eurowizji dla Młodych Tancerzy 2015.

th

Bronisława Niżyńska

Większość osób zapewne nie umiałaby powiedzieć zbyt wiele na temat Niżyńskiej. Może ktoś skojarzyłby nazwisko z dużo sławniejszą osobą starszego brata Bronisławy, Wacława. Nie ukrywajmy jednak ‒ Bronisławy Niżyńskiej nie wspomina się tak często, jak należałoby.

th

Zatańczyć o współczesnym świecie

Jakie miejsce w ze wszech miar „zaangażowanej” rzeczywistości artystycznej zajmuje taniec? Na ile środek ekspresji, jakim jest ruch, może odzwierciedlać zjawiska społeczne? Czy stereotypowe wyobrażenie o balecie jako o sztuce skrajnie odrealnionej stanowi jakiegoś rodzaju ograniczenie dla tej dziedziny?

th

Jak to się robi w Ameryce, czyli „Terpsychora w tenisówkach. Taniec post-modern” Sally Banes

Kiedy sięgnęłam po książkę Sally Banes „Terpsychora w tenisówkach” przypomniały mi się te wszystkie momenty zakładania baletek, wchodzenia na scenę i schodzenia z niej, oklaski, próby i zakaz obcinania włosów. Na ponad dwustu stronach swojej publikacji, Banes pokazała mi jednak inny, szalony i niezwykle inspirujący świat tańca post-modern. 

th

Optymiści mogą wszystko - Richard Buckle „Diagilew"

Diagilew Richarda Buckle to nie tylko bardzo solidna praca naukowa i źródłoznawcza, ale też świetny obraz klimatu, jaki panował w rewolucyjnej pierwszej połowie XX wieku. 

th

Edukacja taneczna w amatorskim ruchu artystycznym. Realizacja autorskiego programu „Myśl w ruchu"

Historia rozwoju tańca współczesnego w Polsce ostatnich dwudziestu lat powoduje trudność w jednoznacznym wyznaczeniu granic: gdzie kończy się już ruch amatorski i zaczyna profesjonalizm.

th

„W balecie wszystko zaczyna się od głowy”. Wywiad z Maksimem Woitiulem

O kulisach pracy tancerza baletowego, o współpracy z choreografami  oraz o tym, że balet może być ciekawą formą zajęć dodatkowych z Maksimem Woitiulem rozmawia Anna Kruszyńska. 

th

Balet (nie)męska sprawa?

Co sprawiło, że balet z typowo męskiej sztuki skupionej wokół królewskich dworów stał się dziedziną czysto kobiecą, do przesady utożsamianą z małymi tancereczkami w różowych tiulowych spódniczkach albo łabędzimi bohaterkami baletów Czajkowskiego?

th

„Różnorodność jest bogactwem, z którego staram się czerpać”. Wywiad z Jackiem Przybyłowiczem

O współczesne choreografii, polskiej muzyce wykorzystywanej w spektaklach, traktowaniu tańca „po macoszemu” oraz o potrzebie systemu edukacji baletowej dla odbiorców z Jackiem Przybyłowiczem rozmawiają Ewa Schreiber i Anna Kruszyńska. 

th

Instytut Muzyki i Tańca: Portale (taniecPOLSKA.pl i tance.edu.pl); Polska Platforma Tańca

Informacje o stronach prowadzonych przez Instytut Muzyki i Tańca (taniecPOLSKA.pl, tance.edu.pl) oraz o tegorocznej edycji Polskiej Platformie Tańca. 

th

Wydawnictwa opublikowane we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca

Informacje o publikacjach wydanych we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach Programu wydawniczego w latach 2013-2015. 

logowanie i rejestracja
Wydanie 259