th

Polski akcent we Włoszech - Festival delle Arti Unite Corso Polonia

Trwający od 10 maja do 7 czerwca 2012 roku X Festiwal Corso Polonia organizowany jest przez Instytut Polski w Rzymie. Dziesiąta już edycja festiwalu będzie także okazją do zapoznania się z działalnością tejże placówki, funkcjonującej w stolicy Włoszech od dwudziestu lat.

th

XIX Kongres Międzynarodowego Towarzystwa Muzykologicznego

W dniach 1-7 lipca odbywa się w Rzymie XIX Kongres Międzynarodowego Towarzystwa Muzykologicznego, połączony z targami książki.

th

Joanna Klisowska - z ziemi polskiej do włoskiej

Płyta "Close Thine Eyes" jest najnowszym projektem artystycznym z udziałem Joanny Klisowskiej – wokalistki urodzonej i wykształconej we Wrocławiu. Artystka od wielu lat wiąże swoje życie z Włochami, jednak bardzo chętnie koncertuje także w Polsce.

th

Boski Giuliano Carmignola

16 października 2012 w pamięci kibiców piłki nożnej odciśnie się niewątpliwie jako dzień stracony. Zupełnie odmiennie zapamiętają go jednak melomani, którzy mieli okazję uczestniczyć w cudownym koncercie włoskiego skrzypka Giuliano Carmignoli.

th

WOŚP zagranicznie

W niedzielę 13 stycznia 2013 roku odbędzie się 21. finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy - coroczna rozrywkowa impreza charytatywnej fundacji Jerzego Owsiaka. Wszystkie zebrane w tym dniu środki przeznaczone zostaną na ratowanie życia dzieci i godną opiekę medyczną seniorów (wsparcie terapii noworodków i niemowląt, wyposażenie dla szpitali geriatrycznych oraz zakładów opiekuńczo - leczniczych).

th

Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (1699-1714)

Cóż za uczta dla muzykologa, kulturoznawcy, historyka i osoby zainteresowanej życiem muzycznym Włoch i Rzymu w XVIII wieku! Książka Anety Markuszewskiej  „Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (1699-1714)” sprawia wrażenie tak perfekcyjnej, że aż ma się ochotę na siłę szukać uchybień, błędów czy nieprzemyślanych sformułowań. I cóż to za piękne wydanie!

th

Video wykład - Skąd się biorą emocje w muzyce? cz. V - Powrót do Platona: Camerata florencka

Jaki jest związek między muzyką i emocjami? Czy muzyka przedstawia nasze stany wewnętrzne? Czy naśladuje nasze zachowania? Jak kształtowały się poglądy na tę sprawę i co było w nich przedmiotem największych kontrowersji? O tym wszystkim opowiada filozof muzyki, dr hab. Krzysztof Guczalski.

th

Kompozytorka a społeczne hierarchie - próba ujęcia kulturoznawczego

Karolina Kizińska przygląda się roli kobiet w historii muzyki. Porównując sytuację społeczną Barbary Strozzi i Francesci Caccini, pokazuje, jak hierarchizacje społeczne wpływały na funkcjonowanie artysty w społeczeństwie i zapisanie się jego dzieł w kanonie muzycznym.

th

Rossiniego "Grzechy starości"

"Płakałem w życiu dwa razy: raz, kiedy umarła mi matka, i drugi, gdy na moich oczach kelner upuścił indyka z truflami do jeziora Como..." - miał powiedzieć nie kto inny, jak Gioacchino Rossini, znany ze swego muzycznego geniuszu w dziedzinie twórczości operowej, a także z subtelnego podniebienia...

th

Partytura gestu… O historii notacji tańca

Ruch, taniec opisać można na wiele sposobów, od schematycznej charakterystyki, dokładnej analizy, po poetyckie metafory. Jak jednak zapisać go tak, by udało się czytać następujące po sobie gesty, kombinacje różnorakich póz i kroków i na podstawie tego zapisu odtwarzać je, przekazywać, wizualizować? Problem ten nurtował teoretyków i mistrzów tańca przez wieki, zmuszając do poszukiwań uniwersalnego środka zapisu tańca, który oddawałby w pełni jego kształt w czasie i przestrzeni. W jaki więc sposób – i czy w ogóle – da się utrwalić ruch?

th

Terra incognita słowem oswajana. Krzysztof Kwiatkowski, "Mistrz dźwięku i ciszy. Luigi Nono"

Publikacja Mistrz dźwięku i ciszy. Luigi Nono stanowi pionierski krok ku oswajaniu polskiej publiczności z muzyczną terra incognita, jaką do tej pory pozostawała twórczość Nona na gruncie polskojęzycznego piśmiennictwa (nie licząc kilku publikacji wymienionych w bibliografii). Autor książki nie zamyka jednak drogi czytelnikowi szukającemu własnych odpowiedzi na nurtujące pytania, nie podsuwa gotowych rozwiązań. Wręcz przeciwnie – zachęca do własnej interpretacji życia i twórczości Nona oraz konfrontacji wizji autora z obrazem dźwiękowym kompozycji, wciąż otwartym na rozmaite punkty widzenia.

th

Maski Trybuleta. "Król się bawi" Victora Hugo i "Rigoletto" Giuseppe Verdiego

Najważniejsza dla Hugo opozycja: wnętrze – zewnętrze jest kluczem do zrozumienia postaci Trybuleta. Na zewnątrz Trybulet jest tylko schorowanym, garbatym błaznem, który nienawidzi króla, panów, ludzi w ogóle, jest zgorzkniały, zgryźliwy,  pełen nienawiści. Wewnątrz jest czułym, opiekuńczym ojcem, wrażliwym mężczyzną, który ma tylko córkę i NIC poza nią.

logowanie i rejestracja
Wydanie 273