„Zbyt długo traktowano twórczość i działalność polskich kompozytorów tworzących w XX wieku poza granicami kraju jako historię niejako odrębną od tej krajowej” – wywiad z Beatą Bolesławską-Lewandowską

th

Beata Bolesławska-Lewandowska – Absolwentka studiów magisterskich Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego (dyplom z wyróżnieniem w roku 1998) oraz studiów doktorskich Wydziału Muzycznego Uniwersytetu w Cardiff w Wielkiej Brytanii (2010). Jest autorką szeregu prac na tematy związane z polską muzyką współczesną, publikowanych w kraju i za granicą.


"Po zbudowaniu silnej oraz przyjaznej relacji z polskimi wykonawcami, krytykami, muzykami, nie ma siły, która by te relacje zakończyła" – wywiad z Dobromiłą Jaskot i Dominikiem Karskim

th

Dobromiła Jaskot – kompozytorka. Studia w zakresie kompozycji ukończyła w Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Lidii Zielińskiej, a naukę kontynuowała na studiach podyplomowych w zakresie kompozycji komputerowej, teatralnej i filmowej oraz twórczościaudiowizualnej w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także w Łodzi. We wrocławskiej Akademii Wuzycznej uzyskała stopień doktora. W latach 2005-2015 wykładała w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Obecnie mieszka i tworzy w Perth, w Australii. 

Dominik Karski – kompozytor. Od 1991 roku mieszka w Australii (z przerwą w latach 2007-2014, kiedy przeprowadził się do Polski), tam ukończył studia w zakresie kompozycji w Perth i Brisbane pod kierunkiem Briana Howarda i Stephena Cronina. Stopień doktorski uzyskał w roku 2012 na University of Melbourne. Studiował również pod kierunkiem Chayi Czernowin na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu.

"Za każdym razem kiedy przychodzę do Filharmonii na Warszawską Jesień, wpatruję się w balkon, z którego zwykle relacjonował koncerty, by sprawdzić, czy już jest na swoim stanowisku....". Wywiad z Beatą Chłopecką.

th

Beata Chłopecka – żona Andrzeja Chłopeckiego i opiekunka Jego spuścizny w rozmowie z Magdaleną Nowicką-Ciecierską przybliża osobę tego wybitnego krytyka i muzykologa, żarliwego propagatora muzyki współczesnej, autora fascynujących audycji o muzyce XX i XXI wieku w Programie 2 Polskiego Radia.



"Przygniatająca przewaga amatorów przy mikrofonie szkodzi kulturze muzycznej". Wywiad z Tomaszem Szachowskim

th

O Nagrodzie Fundacji MEAKULTURA, o misji oraz (nie)zależności krytyka i popularyzatora muzyki, o tym, co łączy improwizację i zarządzanie i co trzeba wiedzieć, by pisać o jazzie w rozmowie z Ewą Schreiber i Marleną Wieczorek opowiada Tomasz Szachowski.

"Gdyby inspiracją była tylko muzyka poważna, to trochę kręcilibyśmy się w kółko" – Rozmowa z Pawłem Malinowskim i Moniką Szpyrką

th

"Jeśli technologia w utworze użyta jest jako narzędzie, a nie coś, co przejmuje nad nim kontrolę, to na pewno staje się elementem sprzyjającym wszelkim artystycznym działaniom" – Paweł Malinowski i Monika Szpyrka, młodzi, choć odnoszący już spore sukcesy, kompozytorzy, studenci Akademii Muzycznej w Krakowie, w rozmowie z Tomaszem Michałowskim i Pauliną Zgliniecką.



"Na co dzień zajmuję się tym, żeby uwrażliwiać odbiorcę" – wywiad z Wojtkiem Blecharzem

th

Wojtek Blecharz – kompozytor, doktor Uniwersytetu w San Diego, kurator festiwalu Instalakcje w Nowym Teatrze w Warszawie. Jest laureatem licznych nagród, m.in. nagrody-stypendium podczas 46. Letnich Kursów Muzyki Nowej w Darmstadt, konkursu kompozytorskiego IMPULS w Austrii w 2013 roku. Komponuje dla najważniejszych zespołów muzyki nowej, takich jak: Klangforum Wien, International Contemporary Ensemble, Forbidden City Chamber Orchestra, Musiques Nouvelles. Ważne miejsce w jego twórczości zajmuje sztuka instalacji i performance'u, w tym opery-instalacje, które kompozytor sam reżyseruje – Transcryptum, Park-Opera, Body-Opera.

„W starożytnej Grecji muzyka jest zawsze związana ze świętem”. Wywiad z prof. Markiem Węcowskim

th

O roli muzyki, zaangażowaniu Greków w działaność muzyczną, greckich instrumentach muzycznych oraz związkach muzyki z teatrem w starożytnej Grecji z prof. Markiem Węcowskim rozmawia Anna Kruszyńska.



„Muzyka zaczyna się wraz z człowiekiem – nie ma jej przed nim, jego nie ma bez niej”. Wywiad z prof. Anną Gruszczyńską-Ziółkowską

th

O tym, czym jest archeomuzykologia i czy badacze odwołują się wyłącznie do czasów starożytnych oraz o tym, jak wiele wspólnego z archeomuzykologią ma komiks o Asterixie i Obelixie z prof. Anną Gruszczyńską-Ziółkowską rozmawia Anna Kruszyńska.

„Performatywność” w muzyce. Wywiad z dr Małgorzatą Kądzielą

th

Dr Małgorzata Kądziela w rozmowie z Andrzejem Radomskim dzieli się refleksją nad teorią performatywności i problemem istoty muzyki. Wyjaśnia także, na czym polega zwrot percepcyjny oraz koncepcja amyryngalności w muzyce.



Nieustanni w tangu. Wywiad z Leszkiem Gnoińskim

th

O fenomenie Republiki, klimacie muzycznym Polski lat 80. i czasu przemian oraz o książce „Republika. Nieustanne tango”z Leszkiem Gnoińskim rozmawia Anna Wyżga. 

Muzyka popularna – ankieta

th

"Jak można zdefiniować dzisiaj muzykę popularną?" i "Gdzie rozgrywa się prawdziwe życie muzyczne?" przy okazji Spring Break Showcase Festival & Conference nasza redakcja zapytała w formie ankiety zaprzyjaźnionych z MEAKULTURĄ specjalistów od muzyki popularnej. Odpowiedzi na nurtujące nas pytania udzielili: Piotr Jakubowski, Przemysław Pluciński i Daria Rzeczkowska. 



1214‹ poprzednie

logowanie i rejestracja
Wydanie 262