"Zbyt wiele tekstów akademickich traktuje o tym, jak badać muzykę popularną, zamiast ją po prostu badać". Wywiad z Mariuszem Gradowskim

th

Dr Mariusz Gradowski – muzykolog i kulturoznawca, adiunkt w Zakładzie Muzykologii Systematycznej Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2017 wykładowca „Muzyki w mediach (Collegium Civitas). Współpracownik Programu 2 Polskiego Radia (audycja „Muzyka w kadrze”), NIFC (Chopinoteka), PWM (projekt 100 na 100. Dekady wolności) i TVP Kultura. Interesuje się antropologią muzyki, muzyką XX i XXI w. oraz szeroko rozumianą muzyką popularną.


"Nie lubię hałasu wokół siebie, nie pomaga mi, ani mnie nie inspiruje". Wywiad z Wojtkiem Oleksiakiem

th

Bohater wywiadu – Wojtek Oleksiak, większości słuchaczy kojarzy się zapewne z grupą Jazzpospolita. Mało kto wie, że udziela się też w zespole Dwa pokoje. To właśnie o tym projekcie rozmawialiśmy podczas naszego spotkania.

"W XVIII w. muzycy byli przyzwyczajeni do wykonawstwa na różnorodnych instrumentach. To fenomen tamtych czasów". Wywiad z Aline Zylberajch i Martinem Gesterem.

th

Francuskie małżeństwo: Aline Zylberajch-Gester oraz Martin Gester, specjalizują się w historycznym wykonawstwie klawiszowym. Oboje posiadają imponujące doświadczenie w grze na pianoforte. O to, na jakim instrumencie wykonywać sonaty Scarlattiego, na czym grano w XVIII wieku, o śląskiej proweniencji Johanna Schoberta i jego związkach z Paryżem pyta w wywiadzie studentka francuskiej pary - Weronika Stałowska.



"... the main notion of period instrument performance is that the instrument of a particular era can reveal idiosyncrasies and characteristics that might otherwise be lost." Interview with Geoffrey Govier

th

Geoffrey Govier opowiada o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości wykonawstwa fortepianowego. O tym, że (szczególnie kiedyś) każdy fortepian mówi(ł) swoim własnym językiem, i że warto się postarać ten język zrozumieć. Po co Geoffrey Govier prosi studentów o wyobrażanie sobie wykonania koncertu skrzypcowego Mendelssohna na tubie? Zapraszamy do prześledzenia wywiadu.

"Wierzę w potęgę musicalu" - rozmowa z Joanną Maleszyńską

th
Joanna Maleszyńska  pracuje w Zakładzie Poetyki Historycznej i Krytyki Literackiej oraz w Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół związków literatury i muzyki. Jest autorką szeregu prac na temat musicalu i piosenki, której historii poświęciła swoją pracę habilitacyjną. 
O specyfice musicalu i o pasji badawczej z dr hab. Joanną Maleszyńską rozmawia Paweł Bocian.


Znaleźć odpowiednią niszę - rozmowa z Celiną Muzą

th

O polskim i niemieckim musicalu, życiu na emigracji i współpracy z najważniejszymi artystami związanymi z piosenką aktorską - z Celiną Muzą rozmawia Aleksandra Bliźniuk.

"Polacy już dawno wyprzedzili swoje państwo" – wywiad z Andrzejem Sadowskim

th

Organizacje obywatelskie i rząd, dwa odrębne od siebie byty? Jaką rolę w państwie pełni kultura i czy jest „ekonomicznie policzalna“? O tym z Andrzejem Sadowskim, założycielem prezydentem Centrum im. Adama Smitha rozmawia Marzena Mikosz



Instrukcja obsługi sponsora. Wywiad z Ewą Łabno-Falęcką

th

O sponsoringu kultury w polskich realiach, o priorytetach marki Mercedes-Benz i o wielkiej wiedzy, jakiej potrzeba do realizacji projektów kulturalnych w wywiadzie Marzeny Mikosz opowiada Ewa Łabno-Falęcka.

"Jestem człowiekiem zespołu" – rozmowa z Krystyną Stańko

th

Krystyna Stańko – jedna z najwybitniejszych polskich wokalistek jazzowych. Absolwentka Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach, także kompozytorka, autorka tekstów i gitarzystka. Laureatka nagrody im. A. Jantar na Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu w 1991 roku. Współtworzyła formacje Dekiel, For Dee, 0-58. Jako solistka wydała sześć albumów, doskonale przyjętych przez słuchaczy i krytykę; płyta „Kropla słowa” wygrała w prestiżowej ankiecie miesięcznika „Jazz Forum” w kategorii jazzowy album roku 2012. Krystyna Stańko jest również pedagogiem – prowadzi klasę śpiewu jazzowego na Akademii Muzycznej w Gdańsku.



"Dajemy sobie czas na rozwój" – wywiad z zespołem Algorhythm

th

Algorhythm – związana z Gdańskiem jazzowa grupa młodego pokolenia, której działania muzyczne sięgają po eksperyment. Podstawę działania muzyków stanowi improwizacja. Przestrzeń, którą budują dla swojej twórczości, sprzyja swobodnej ekspresji. W ostatnim czasie zdobyli nagrodę publiczności dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury przyznawaną przez Miasto Gdańsk.

„Zbyt długo traktowano twórczość i działalność polskich kompozytorów tworzących w XX wieku poza granicami kraju jako historię niejako odrębną od tej krajowej” – wywiad z Beatą Bolesławską-Lewandowską

th

Beata Bolesławska-Lewandowska – Absolwentka studiów magisterskich Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego (dyplom z wyróżnieniem w roku 1998) oraz studiów doktorskich Wydziału Muzycznego Uniwersytetu w Cardiff w Wielkiej Brytanii (2010). Jest autorką szeregu prac na tematy związane z polską muzyką współczesną, publikowanych w kraju i za granicą.



1215‹ poprzednie

logowanie i rejestracja
Wydanie 267