th

Wypłakać się w pieśni - wywiad z zespołem Dziczka

O tradycyjnych pieśniach ukraińskich i ich charakterystyce, stanie folkloru w Polsce i na Ukrainie, a także o tym, co zmieniło się w działalności koncertowej zespołu od 24 lutego 2022 roku. Z zespołem Dziczka rozmawia Monika Targowska. 
th

Edukacja muzyczna w Ukrainie - koncepcje, tradycje i kierunki rozwoju

Wywiad z Serhijem Wołkowem, dyrektorem Kijowskiego Państwowego Liceum Muzycznego im. Mykoły Łysenki, doktorem kulturoznawstwa, profesorem, zasłużonym pracownikiem kultury Ukrainy.
th

Na straży praw wykonawców. Wywiad z Wincentym Krawczykiem, sekretarzem Zarządu STOART (część II)

Działania podejmowane na rzecz artystów wykonawców muszą uwzględniać dynamicznie zmieniającą się rzeczywistość technologiczną i polityczno-prawną. Nadchodzi wiele zmian.
th

„Uczę się od tubylców sieci”. Wywiad z Jarosławem Wasikiem (część II)

W drugiej części rozmowy Jarosław Wasik - wokalista, kulturoznawca, autor tekstów i badacz piosenki polskiej - opowiada o pomysłach na przyszłość opolskiego Festiwalu, kulcie disco-polo, walce o ochronę praw twórców, a także o tym, co drzemie w młodym pokoleniu Polek i Polaków.
th

"I am lucky to be able to do what I like and what is best for my voice". Interview with Artur Ruciński

Artur Ruciński, world-famous baritone in interview with Joanna Stanecka talks about his personal musical taste, musicians life and his interest in Giuseppe Verdi’s oeuvre.
th

Muzyka to opowiadanie historii. Wywiad z Anią Karpowicz

„Odnalezione ślady stają się [...] wrażliwym tworzywem, z którego mozolnie lepię własne muzyczne interpretacje i układam programy letnich koncertów WarszeMuzik.” - polecamy rozmowę Gabrieli Jarosz i Moniki Targowskiej z Anią Karpowicz.
th

Strategie komercjalizacji projektów kultury. Rozmowa z Wojciechem Szapielem

Kultura i biznes, sztuka i komercjalizacja, artyści a niszowe zapotrzebowanie społeczne, to tematy modne, ale budzące kontrowersje, szczególnie wśród osób, dla których misja projektu ma pierwszorzędne znaczenie. Rozmawiamy dzisiaj z Wojciechem Szapielem specjalizującym się w doradztwie strategicznym czy transferze technologii, dla którego inwestycje kapitałowe nie mają tajemnic, nawet w świecie kultury i sztuki.
th

Robot artystą? Tworzenie za pomocą sztucznej inteligencji a prawo autorskie

W dzisiejszych czasach niemożliwe staje się możliwe. Poznaliśmy nowy obraz Rembrandta, mogliśmy posłuchać X Symfonii Beethovena. A to wszystko dzięki algorytmom sztucznej inteligencji (AI). Jednak czy sam algorytm wystarczy? Czy można przypisać autorstwo wspomnianych dzieł również człowiekowi? Jak wyodrębnić elementy, które pochodzą od człowieka i odróżnić je od tych, które wygenerował algorytm? Czy jest potrzeba objęcia wytworów AI nowymi prawami wyłącznymi? Jakie wyzwania zjawisko sztucznej inteligencji stawia przed sądami?
th

Nowe doznania potrzebują nowej sztuki – jaka będzie muzyka przyszłości? Wywiad z kompozytorem Michałem Janochą

O muzyce pisanej na laptopy, sztucznej inteligencji, i o tym, w jakim kierunku zmierza muzyka współczesna. Z Michałem Janochą rozmawia Katarzyna Janus.
th

„Cierpimy na manię porównań” – o muzyce polskiej i nie tylko. Rozmowa z Łukaszem Borowiczem

O wykonawstwie muzyki romantyzmu i klasycyzmu, propagowaniu muzyki polskiej poza granicami kraju, o stereotypach na jej temat, które popularne są bardziej w Polsce niż poza jej granicami, a także o dobrej krytyce muzycznej i o tym, jaką postawę można przyjąć wobec interpretacji dzieła muzycznego, z Łukaszem Borowiczem rozmawia Agnieszka Nowok-Zych.
th

„Altówka powstała przed skrzypcami i była przedstawiana na starych obrazach jako instrument aniołów”. Wywiad z Samuelem Zygmuntowiczem

Altówka posiada niezwykłe brzmienie, a altowiolistyka jest sztuką niewystarczająco dziś docenianą. Jak ocalić altówkę i przybliżyć jej znaczenie szerszej publiczności? Czym się wyróżnia na tle innych instrumentów? 

1225‹ poprzednie

logowanie i rejestracja