felietony

III Ogólnopolska Studencka Konferencja Naukowa NEOFONIA 2014 – patronat MEAKULTURY

W dniach 24-25 listopada w siedzibie Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu już po raz trzeci odbędzie się Ogólnopolska Studencka Konferencja Naukowa NEOFONIA. Wydarzenie jest organizowane przez Koło Artystyczno-Naukowe Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki od 2012 roku i z każdą kolejną edycją przyciąga coraz większą uwagę środowiska muzycznego z całej Polski. Patronat medialny nad konferencją objęła MEAKULTURA.

Temat tegorocznej edycji: Etno- i techno- w muzyce XX i XXI wieku. Poszukiwanie źródeł czy pościg za nowością? ma skłonić do refleksji zarówno nad źródłami inspiracji współczesnych twórców, jak i kierunkami dalszego rozwoju muzyki najnowszej. Głos w tej kwestii postanowiło zabrać liczne grono studentów kompozycji, teorii muzyki i muzykologii z uczelni z całego kraju: z Warszawy, Katowic, Krakowa, Lublina, Gdańska, Bydgoszczy i Poznania. Wśród zgłoszonych referatów znajdują się zarówno tematy poświęcone inspiracjom etnicznym i religijnym w twórczości współczesnych kompozytorów, jak i skupiające się na nowych technologiach.

Gościem specjalnym konferencji będzie Maria Pomianowska, wybitna multiinstrumentalistka,  improwizatorka, kompozytorka, specjalizująca się w muzyce tradycyjnej. Podczas wykładu pierwszego dnia konferencji o godzinie 13.30 opowie o możliwościach zastosowania tradycyjnego instrumentarium we współczesnej kompozycji.

Projekcja filmu o Andrzeju Panufniku Tata zza żelaznej kurtyny w reżyserii Krzysztofa Rzączyńskiego poprzedzona referatem absolwentek poznańskiej akademii Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej i Weroniki Nowak na temat Inspiracji kultem Maryjnym w twórczości Andrzeja Panufnika, nawiąże do obchodów setnej rocznicy urodzin polskiego kompozytora. 

24 listopada o godzinie 18.30 w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu odbędzie się koncert towarzyszący konferencji, na którym zostaną wykonane utwory studentów kompozycji z siedmiu uczelni muzycznych w Polsce. Będzie to zatem doskonała okazja do skonfrontowania różnych stylów i technik kompozytorskich. Oprócz kompozycji na składy kameralne zabrzmią w tym roku również utwory w wykonaniu orkiestry smyczkowej Musique Moderne pod dyrekcją Jarosława Szemeta.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny! 

Aktualne informacje na stronie:

https://www.facebook.com/events/1481598768785338/?fref=ts

 

PROGRAM

24 LISTOPADA 2014, SALA PREZYDENCKA

10.00 – uroczyste otwarcie konferencji

10.15-12.00 PANEL I – „Od Półwyspu Iberyjskiego po Syberię”
Prowadzenie: Piotr Krajewski

Andżelika Jędrzejczyk, UJ, muzykologia
Główne nurty muzyki hiszpańskiej na początku XX wieku na podstawie twórczości Manuela de Falli

Monika Dziurawiec, AM w Katowicach, teoria muzyki
Od “klasyki” do “folku”… i z powrotem. Wpływ dwóch nurtów muzycznych na twóczość zespołu Vołosi

Bogna Uryzaj, UW, muzykologia
(Etno)pizzica czy techno-pizzica i ich oddziaływanie na współczesną kulturę muzyczną

Tomasz Kozieł, AM w Katowicach, kompozycja
Etniczność i futuryzm w muzyce Vladimira Nadishany

11.40-12.00 przerwa kawowa

12.00-13.15 PANEL II – „Różne oblicza postępu”
Prowadzenie: Marta Beszterda

Sabrina Stachel, Akademia Muzyczna w Gdańsku
Elementy jazzu w twórczości Igora Strawińskiego. Ragtime z “Historii żołnierza”, “Ragtime na 11 instrumentów”

Ryszard Lubieniecki, AM w Bydgoszczy, kompozycja 
W stronę wyzwolenia. O muzyce Dobromiły Jaskot

Dominika Micał, AM w Krakowie, teoria muzyki
Inspiracja i niepokój – „Poemat elektroniczny – Samutne miasta” Michała Jakuba Papary

13.15 – 13.30 przerwa kawowa

13.30 – WYKŁAD SPECJALNY – dr hab. Maria Pomianowska

18.30 – KONCERT KOMPOZYTORSKI, AULA NOVA

***

25 LISTOPADA 2014, SALA PREZYDENCKA

10.00-11.30 PANEL III – „W kręgu tradycji i religii”
Prowadzenie: Ewa Chorościan

Karol Rzepecki, KUL, muzykologia 
Koncepcja retoryczna Veni Creator Spiritus Zbigniewa Bujarskiego jako nawiązanie do tradycji

Łukasz Kaczmarek, KUL, muzykologia
Neoklasycyzm w polskiej muzyce współczesnej na przykładzie Kwartetów smyczkowych Macieja Małeckiego

Alicja Skrzypiec, AM w Gdańsku
Elementy tradycyjnej muzyki żydowskiej w „The Dreams and Prayers of Issack The Blind” Osvaldo Golijova

Wojciech Michno, AM w Katowicach, kompozycja
W obliczu Shoah, czyli o 8 pieśniach żydowskich na głos i fortepian autorstwa Szymona Laksa

11.30 – 12.00 – przerwa kawowa

12.00-13.45 PANEL IV – „W kręgu tradycji i religii – c. d.”
Prowadzenie: Ewa Chorościan

Marta Beszterda, AM w Poznaniu, teoria muzyki
Wokół kategorii syntetyzujących w symfoniach Henryka Mikołaja Góreckiego

Ewa Fabiańska-Jelińska, Weronika Nowak, AM w Poznaniu, 
Inspiracje kultem Maryjnym w twórczości Andrzeja Panufnika

13.00 – 13.50 – projekcja filmu “Tata zza żelaznej kurtyny”, reż. Krzysztof Rzączyński

13.50 – 14.15 przerwa kawowa

14.15-16.00 PANEL V – „Idea, materia, technika”
Prowadzenie: Michał Janocha

Ewa Chorościan, AM w Poznaniu, teoria muzyki
Nowe spojrzenie na tradycję antyczną w twórczości Iannisa Xenakisa

Piotr Krajewski, AM w Poznaniu, UAM Poznań 
Postkolonializm i imagologia a muzyka w XXI wieku

Katarzyna Danel, AM Poznań
Komputerowa edycja nut – pomoc czy ograniczenie w praktyce kompozytorskiej

15.15– 16.00 Dyskusja końcowa. Zakończenie konferencji.

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć