Meandry

47. Poznańska Wiosna Muzyczna. Patronat MEAKULTURY

Już dziś rozpoczyna się 47. Poznańska Wiosna Muzyczna objęta patronatem medialnym MEAKULTURY. Podczas 15 koncertów będzie można usłyszeć nie tylko najnowsze utwory polskich kompozytorów, ale także liczne premierowe kompozycje studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” to wydarzenie, zapoczątkowane przez wybitnego kompozytora, Tadeusza Szeligowskiego. Festiwal skierowany jest nie tylko do odbiorców niezwiązanych na co dzień ze środowiskiem muzycznym, ale także do znawców muzyki, którzy chcą poznać najnowsze utwory w interpretacjach wybitnych wykonawców.

Podczas tegorocznej edycji festiwalu zabrzmią najnowsze utwory Janusza Stalmierskiego, Katarzyny Taborowskiej Kaszuby, Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej, Jerzego Zieleniaka, Katarzyny Kwiecień-Długosz, Jakuba Polaczyka, Moniki Kędziory, Zbigniewa Kozuba, Rafała Zapały, Ostapa Manulyaka, Tomasza Skweresa, Piotra Pawlika, Wojciecha Ziemowita Zycha, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, a także liczne premierowe kompozycje studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Wśród wykonawców znajdą się cenieni soliści i zespoły, m. in. Barbara Borowicz (klarnet), Blanka Dembosz (sopran), Kwartet Wieniawski, Flute o’clock, Fl:Ar-Art, Sepia Ensemble, Meta Ensemble, Sinfonietta Pomerania czy Ensemble airborne extended (Austria).

Poznańska Wiosna Muzyczna po raz kolejny wychodzi ze swoją ofertą w przestrzeń miejską i staje się okazją do odwiedzenia muzycznych wnętrz koncertowych Poznania. Wydarzenia festiwalowe będą odbywać się nie tylko w Filharmonii Poznańskiej i Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, ale także w Centrum Kultury Zamek, w Galerii U Jezuitów, Pałacu Działyńskich czy Sali Białej Urzędu Miasta Poznania.

Studenckie Koncerty Kompozytorskie stanowią nieodłączny element każdej edycji festiwalu. Są to wydarzenia zupełnie niepowtarzalne, składające się w większości z prawykonań dzieł. W tym roku usłyszymy kompozycje Sebastiana Dembskiego, Sylwii Nowastowskiej, Marka Raczyńskiego, Piotra Reddigka, Jana Skorupy, Mateusza Matyska, Katarzyny Danel, Jakuba Unolta, Mikołaja Kwietko-Bębnowskiego, Justyny Tobery, Roberta Gogola, Dominika Puka, Juliána Gonzáleza Díaz oraz Michała Janochy.

W ramach festiwalu przewidziane są także warsztaty z austriackim zespołem Airborne extended. Zespół powstał poprzez rozszerzenie składu wcześniej istniejącego zespołu airborne. Tworzą go: Sonja Leipold, Caroline Mayrhofer i Doris Nicoletti, Elisabeth Plank. Na jego repertuar składa się wiele utworów kompozytorów włoskich, a trzon stanowią kompozycje napisane w latach 90. dla włoskiego flecisty Antonio Politano. Zespół charakteryzuje niecodzienne połączenie harfy, klawesynu oraz fletów poprzecznych i prostych stwarzające zupełnie nowe możliwości kolorystyczne i brzmieniowe.

Koncertom, jak co roku, towarzyszyć będą spotkania z kompozytorami i artystami. W kawiarni Kahawa będzie można uczestniczyć w spotkaniu z kompozytorką, Katarzyną Taborowską-Kaszubą, a także z dwójką wykonawców – Barbarą Borowicz (klarnet) i Bartoszem Sałdanem (perkusja)

Szczegółowy program festiwalu:

16 marca 2018 (piątek) godz. 19:00 Aula Uniwersytecka

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej

Jakub Chrenowicz dyrygent

Marcin Suszycki skrzypce

 

Krzysztof Penderecki Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową (z filmu Rękopis znaleziony w Saragossie w reżyserii Wojciecha Jerzego Hasa) (1963) [7’]

Henryk Mikołaj Górecki Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową (1963) [10’]

Witold Lutosławski Łańcuch II. Dialog na skrzypce i orkiestrę (1985) [18’]

 

przerwa

 

Janusz Stalmierski Morze traw na orkiestrę (2017) [14’] – prawykonanie

Onutė Narbutaitė La barca na orkiestrę symfoniczną (2005) [17’]

 

Mikołaj Rykowski wprowadzenie słowne do koncertu

 

17 marca 2018 (sobota) godz. 17:00 Akademia Muzyczna, Aula im. Stefana Stuligrosza

Joanna Blejwas saksofon

 

Ryo Noda Maï na saksofon altowy solo (1975) [6’]

Luciano Berio Sequenza IX b na saksofon altowy (1980) [13’]

Katarzyna Taborowska-Kaszuba Mutuo na saksofon altowy i elektronikę (2018) [6’] – prawykonanie

Jacques Wildberger Portrait na saksofon altowy (1983) [8’]

Christian Lauba Jungle na saksofon altowy (z cyklu Neuf études 1992-1994) [3’]

 

17 marca 2018 (sobota) godz. 19:00 Poznańska Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I stopnia nr 2 im. Tadeusza Szeligowskiego, Sala koncertowa

Flute o’clock

Ewa Liebchen, Rafał Żółkoś flety

 

Dariusz Przybylski Onyx na dwa flety (2010) [5’]

Dobromiła Jaskot Hgrrrsht na dwa flety i krtanie (2015) [7’]

Brian Ferneyhough Carceri d’Invezione IIb na flet solo (1984) [10’]

Artur Zagajewski Composition arithmetique na flet i elektronikę (2017) [16’]

Sławomir Kupczak Halny na flet i elektronikę (2017) [16’]

Doina Rotaru Japanese Garden wersja na dwa flety i elektronikę (2013) [12’]

 

Wojciech Kaszuba elektronika

 

18 marca 2018 (niedziela) godz. 17:00 Kahawa

Atelier

 

Spotkanie z kompozytorem:

Katarzyna Taborowska-Kaszuba

 

18 marca 2018 (niedziela) godz. 19:00 Pałac Działyńskich, Sala Czerwona

Wieniawski Kwartet

Jarosław Żołnierczyk skrzypce I, Mirosław Bocek skrzypce II, Lech Bałaban altówka,

Maciej Mazurek wiolonczela

 

Agnieszka Zdrojek-Suchodolska Strumień czasu – Trwanie na kwartet smyczkowy (2018) [7’] – prawykonanie

Jaromir Gajewski I Kwartet smyczkowy (1995) [6’]

Bogusław Schaeffer XVII Streichquartett (2012) [23’]

 

przerwa

 

Jerzy Zieleniak Weast / Zawschód (2018) [7’] – prawykonanie

Krzysztof Meyer XIV Kwartet smyczkowy op. 122 (2014) [23’]

Sławomir Czarnecki II Kwartet smyczkowy „Spiski” (1997) [8’]

 

Koncert z okazji 20-lecia pracy artystycznej Wieniawski Kwartet

 

19 marca 2018 (poniedziałek) godz. 17:00 Galeria u Jezuitów

Blanka Dembosz sopran, Łukasz Laxy wiolonczela

 

Kaija Saariaho Sept Papillons na wiolonczelę solo (2000) [12’]

Martyna Kosecka Passaggio na głos kobiecy i wiolonczelę (2014) [5’]

Alina Kubik Mnie na sopran i wiolonczelę do słów własnych (2015) [8’]

Katarzyna Kwiecień-Długosz Psalm 131 na sopran i wiolonczelę (2018) [4’] – prawykonanie

Jakub Polaczyk Brevis na sopran i wiolonczelę (2017) [4’] – prawykonanie

Jerzy Fryderyk Wojciechowski Vin blanc na sopran i 9 kieliszków do wina (2015) [10’]

Marta Śniady s!c na sopran solo i elektronikę (2013) [11’]

 

 

Wojciech Kaszuba elektronika

 

19 marca 2018 (poniedziałek) godz. 19:00 Akademia Muzyczna, Aula Nova

Sinfonietta Pomerania

Tadeusz Dixa dyrygent

Karolina Piątkowska-Nowicka skrzypce

Joanna Marcinkowska fortepian

 

Artur Kroschel Nimis dla 15 wykonawców (2014) [13’]

Andrzej Dziadek Pomerania (2014) [11’]

Tadeusz Dixa Ballada na skrzypce i orkiestrę kameralną (2016) [8’]

 

przerwa

 

Monika Kędziora Ex imo mari na orkiestrę kameralną (2017) [13’] – prawykonanie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki  i Tańca.

Zbigniew Kozub Koncert na fortepian i małą orkiestrę (2018) [20’] – prawykonanie


20 marca 2018 (wtorek) godz. 17:00 Akademia Muzyczna, Sala Błękitna

Ostap Manko skrzypce, Rafał Zapała elektronika, klawesy

 

Rafał Zapała No meaning detected na skrzypce i elektronikę (2018) [10-12’] – prawykonanie

Jagoda Szmytka Körperwelten na skrzypce amplifikowane, taśmę i wideo (2008) [10’]

Georges Aperghis Requiem furtif na skrzypce i klawesy (1998) [6’]

Ostap Manulyak Transgression II na skrzypce i elektronikę (2018) [8’] – prawykonanie

Alexander Schubert Weapon of Choice na skrzypce, sensor, live-electronics i live-video (2009) [10’]

 

20 marca 2018 (wtorek) godz. 13:00 Akademia Muzyczna, Aula Nova

Atelier

 

Ensemble airborne extended (Austria) – warsztaty, próba otwarta

 

20 marca 2018 (wtorek) godz. 19:00 Akademia Muzyczna, Aula Nova

Ensemble airborne extended (Austria)

Sonja Leipod klawesyn, Caroline Mayerhofer flety proste/Paetzold, Doris Nicoletti flety,
Tina Žerdin harfa

 

Bernhard Lang Mandalogie XXIX „London in the Rain” na flet, flet prosty, harfę, klawesyn i keyboard (2014) [15’]

Fausto Romitelli Seascape na amplifikowany flet prosty kontrabasowy (1992) [8’]

Eduard Demetz z utworu Pole: Nordpol i Ostpol na flet, flet prosty, harfę i klawesyn (2017) [7’]

Wolfgang Mitterer Curtains na flet, flet prosty, harfę, klawesyn i elektronikę (2017) [10’]

Elisabeth Harnik Noisy Pearls na klawesyn (2014/2016) [8’]

Tomasz Skweres Meledictio na flet prosty, flet altowy, harfę i klawesyn (2017) [9’] – prawykonanie

 

21 marca 2018 (środa) godz. 17:00 Salon Muzyczny – Muzeum Feliksa Nowowiejskiego

Wydarzenie towarzyszące

 

I Koncert rezydencki Aleksandry Chmielewskiej

w ramach projektu „Nowowiejski w Poznaniu dawniej i dziś“

W programie wybrane utwory Rezydentki oraz Feliksa Nowowiejskiego.

Wykonawca: Zespół Wokalny Minimus pod dyrekcją Sławomiry Raczyńskiej

Organizator: Towarzystwo im. Feliksa Nowowiejskiego

Patronat: Związek Kompozytów Polskich Oddział w Poznaniu

Dofinansowanie: Miasto Poznań

Wstęp wolny

 

21 marca 2018 (środa) godz. 19:00 Urząd Miasta Poznań, Sala Biała

Meta Ensemble

Agata Tuchołka flet, Paweł Kroczek klarnet, Krzysztof Karpeta wiolonczela, Maria Bielewicz wiolonczela, Hanna Lizinkiewicz fortepian

 

Mikko Nisula Métamorphoses II op.21 na klarnet i fortepian (2006) [7’]

Per Nørgård Pastoral na flet i fortepian (1975) [3’]

Per Nørgård Sonata na wiolonczelę solo nr 3Sonata Breve: What – is the word! (1999) [6’]

Marcel Chyrzyński Death in Venice na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2017) [12’]

Kent Olofsson Pierian Spring  na flet solo (1996) [7’]

Magnus Lindberg Santa Fe Project na wiolonczelę i fortepian (2006) [15’]

Piotr Pawlik Sonoristic trio na klarnet, wiolonczelę, fortepian i elektronikę (2017) [7’] – prawykonanie

 

Piotr Pawlik elektronika

Współorganizatorem koncertu jest Musik Syd Skåne Kronoberg

 

22 marca 2018 (czwartek) godz. 15:00 Kahawa

Atelier

 

Spotkanie z wykonawcami:

Barbara Borowicz, Bartosz Sałdan

 

22 marca 2018 (czwartek) godz. 17:00 CK Zamek, Scena Nowa

Fl:Ar-Art

Ania Karpowicz flet i flet altowy, Zofia Dowgiałło harfa

 

Elliott Carter Scrivo in vento na flet (1991) [5’]

Toru Takemitsu Towards the Sea III na flet altowy i harfę (1989) [12’]

Maciej Jabłoński Aureus na flet i harfę (2011) [10’]

Zofia Dowgiałło Spektr:Ar na harfę i flet amplifikowane, live electronics i projekcję wideo (2013) [18’]

Wojciech Ziemowit Zych Flarea na flet i harfę (2018) [20’] – prawykonanie

 

22 marca 2018 (czwartek) godz. 19:00 CK Zamek, Sala Wielka

Barbara Borowicz klarnet, Bartosz Sałdan perkusja

 

Javier Alvarez Temazcal na amplifikowane marakasy i taśmę (1984) [8’]

Karlheinz Stockhausen In Freundschaft na klarnet solo (1977) [14’]

Jesús Torres Proteus na multiperkusję (2004) [11’]

Mauricio Kagel Atem na dowolny instrument dęty (1969/1970) [10’]

Matthieu Benigno, Alexandre Esperet, Antoine Noyer Ceci n’est pas une balle 
(body percussion, wersja solowa) (2012) [6’]

Ewa Fabiańska-Jelińska Reflexion na klarnet i perkusję (2017/2018) [10’] – prawykonanie


23 marca 2018 (piątek) godz. 19:00 Akademia Muzyczna, Aula Nova

Sepia Ensemble

Paulina Graś-Łukaszewska flet, Szymon Józwiak klarnet, Aleksandra Dzwonkowska perkusja, Tomasz Sośniak fortepian, Ostap Manko skrzypce, Anna Loska altówka, Anna Szmatoła wiolonczela, Mateusz Loska kontrabas

 

Claude Ledoux Prelude na wiolonczelę i fortepian (1985) [3’]
Hao-Fu Zhang Crepuscule na wiolonczelę i fortepian (1988-1989) [11′]
Rafał Augustyn Varesiana na flet solo (1987) [8′]

Artur Cieślak Odcienie ciszy na altówkę i fortepian (2007 rew. 2009) [6’]

Roland Wiltgen Wormholes na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1997) [12′]
Ed Benett My Broken Machines na 3 instrumenty, fortepian i perkusję (wersja na flet, skrzypce, kontrabas) (2004) [10′]

 

Wiosna Młodych i Najmłodszych

16 marca 2018 (piątek) godz. 17:00 Akademia Muzyczna, Aula im. Stefana Stuligrosza

Wiosna Młodych

Laureaci X Konkursu Pianistycznego im. Tadeusza Szeligowskiego

 

Maciej Domagała

Szkoła Muzyczna I stopnia w Gąbinie

Romuald Twardowski Capricci V

Aleksander Tansman Aufungarische Art, Wiener Walzer

Feliks Rybicki Mazurek

 

Zuzanna Kopciuch

Państwowa Szkoła Muzyczna I st. w Myśliborzu

Janina Garścia Kamienny ogród

Ludmiła Bas Miotła Baby Jagi

Balys Dvarionas Walc impromptu Miniona chwila

Nikolai Wygodzki Wariacje na temat Paganiniego

 

Rio Ueyama

Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I st.
im. Emila Młynarskiego w Warszawie

Witold Lutosławski Melodia z cyklu Trzy utwory dla młodzieży

Isaac Berkowicz Wariacje na temat Paganiniego a-moll

 

Lena Juszkiewicz

Szkoła Muzyczna I i II st.
im. Tadeusza Szeligowskiego w Gorzowie Wielkopolskim

Tadeusz Szeligowski Sonatina C-dur cz. I i II

Grażyna Bacewicz Scherzino

Eugenie Rocherolle Le Salon de Musique

 

Barbara Ruda

Szkoła Muzyczna I st. w Wieliczce

Witold Lutosławski Trzy utwory dla młodzieży cz. I Czteropalcówka, cz. II Aria, cz. III Marsz

Paweł Łukowiec Miniatury dziecięce cz. I Marsz żołnierzyków, cz. II Sen kotka na zapiecku

George Crumb Makrokosmos I cz. VIII The Magic Circle of Infinity

23 marca 2018 (piątek) godz. 15:00 Akademia Muzyczna, Sala Kameralna

Wiosna Młodych

 

Ewa Fabiańska-Jelińska Kujawiak-dumka i Oberek na 2 altówki
Ewa Więcek, Karolina Kasińska altówki

 

Krzysztof Penderecki Tanz na altówkę solo
Alicja Ciszek altówka
 

Krzysztof Penderecki Cadenza na altówkę solo
Łucja Jaskuła altówka
 

Benjamin Britten Lachrymae na altówkę i fortepian
Magdalena Kizior altówka, Krzysztof Sowiński fortepian
 

Marta Ptaszyńska Elegia Pamięci Jana Pawła II na altówkę solo
Roman Żarkowski altówka (Lwów, Ukraina, stypendysta Gaude Polonia)
 

Jacek Rogala La Danza del Brujo per viola sola

Maria Bzowy altówka

 

Maria Polaszek Elegia na altówkę i fortepian

Maria Bzowy altówka, Piotr Reddigk fortepian

 

Witold Lutosławski Bukoliki na 2 altówki
Elżbieta Nagórska, Katarzyna Cioch altówki
 

Witold Lutosławski Subito na skrzypce i fortepian
Jan Bałaban skrzypce, Jan Gzella fortepian
 

Edward Sielicki MicroSonata na 8 altówek
Lech Bałaban, Michał Kot, Łucja Jaskuła, Magdalena Kizior, Ewa Więcek, Karolina Kasińska, Alicja Ciszek, Maria Bzowy altówki

 

23 marca 2018 (piątek) godz. 16:30 Akademia Muzyczna, Sala Błękitna

Studencki Koncert Kompozytorski II

 

Katarzyna Danel (klasa kompozycji prof. dra hab. Zbigniewa Kozuba)

Radio Silence na osiem altówek (2018) [5’40”]

Ewa Guzowska, Alicja Guściora, Barbara Józefowicz, Weronika Grenda, Justyna Robak, Anna Zaryczna, Nikola Haręża, Robert Wacowski altówki

 

Jakub Unolt (klasa kompozycji prof. dra hab. Zbigniewa Kozuba)

Filip na akordeon i taśmę (2018) [5’] – prawykonanie

Filip Kawała akordeon

 

Mikołaj Kwietko-Bębnowski (klasa kompozycji prof. dra hab. Janusza Stalmierskiego)

La vita da re na harfę solo (2017) [4’] – prawykonanie

Karolina Kocik harfa

 

Justyna Tobera (klasa kompozycji dra hab. Artura Kroschela, prof. AM)

l’alliance na dwie altówki (2018) [4’] – prawykonanie

Justyna Robak, Nikola Haręża altówki

 

Robert Gogol (klasa kompozycji elektroakustycznej prof. dr hab. Lidii Zielińskiej)

Z3 na taśmę (2017) [3’40”] – prawykonanie

 

Dominik Puk (klasa kompozycji prof. dr hab. Lidii Zielińskiej)

cosmatesque na ensemble (2017) [7’]

Zuzanna Lipska perkusja, Marta Grygier, Kinga Sobecka skrzypce, Klaudyna Michalak kontrabas

 

Julián González Díaz (klasa kompozycji dr hab. Moniki Kędziory, prof. AM)

Amores Cativos na sopran, klarnet, fortepian i wiolonczelę (2018) [3’30”] – prawykonanie

Laura Stecka sopran, Adam Knobel klarnet, Jaime Peñate Conde fortepian,

Martyna Słojewska wiolonczela

 

Michał Janocha (klasa kompozycji prof. dr hab. Lidii Zielińskiej)

Loosing na akordeon i taśmę (2018) [7’24”] – prawykonanie

Ryszard Lubieniecki akordeon

 

Mateusz Purcel prowadzenie koncertu


21 marca 2018 (środa) godz. 21:30 Akademia Muzyczna, Sala Błękitna

Studencki Koncert Kompozytorski I

 

Sebastian Dembski (klasa kompozycji elektroakustycznej dra Rafała Zapały)

Zeitstrukturen na klawesyn i magnetofon szpulowy (live electronics) (2018) [6’] –prawykonanie

Maksymilian Święch klawesyn, Sebastian Dębski magnetofon szpulowy

 

Sylwia Nowastowska (klasa kompozycji dra hab. Artura Kroschela, prof. AM)

Off na klarnet, dwie altówki i fortepian (2018) [2’] – prawykonanie

Borys Kaźmierczak klarnet, Karolina Kasińska, Bruno Stieler altówki, Ewa Przyłęcka fortepian

 

Marek Raczyński (klasa kompozycji prof. dra hab. Zbigniewa Kozuba)

The Structure of Shadow na saksofon altowy, wibrafon, altówkę i dwie wiolonczele (2018) [7’] – prawykonanie

Alicja Sobczak saksofon altowy, Barbara Józefowicz altówka, Łukasz Dziedziak,
Ewa Leszczyńska wiolonczele, Grzegorz Słomian wibrafon

 

Piotr Reddigk (klasa kompozycji prof. dra hab. Zbigniewa Kozuba)

Flucht na trio fortepianowe (2018) [8’] – prawykonanie

Justyna Wróblewska fortepian, Alicja Guściora altówka, Emilia Jackiewicz wiolonczela

 

Jan Skorupa (klasa kompozycji elektroakustycznej dr Katarzyny Taborowskiej-Kaszuby)

Miniatura I (butelka w fortepianie) na taśmę (2017) [4’24”] – prawykonanie

 

Mateusz Matysek (klasa kompozycji dr hab. Moniki Kędziory, prof. AM)

Napomańik Barwistanu do słów Aleksandra Wata na sopran, ensemble i taśmę (2016) [9’] – prawykonanie

Laura Stecka sopran, Mateusz Matysek saksofon altowy, Agata Gałązka fagot, Sandra Mika perkusja, Julia Nikoliszak skrzypce, Bogusz Tworek kontrabas, Michał Janocha dyrygent

 

Ada Krzyczkowska prowadzenie koncertu

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć