fot. Wikimedia Commons

Meandry

Numer tematyczny: Cały ten taniec

Karnawał w pełni –  to czas nieskrępowanej zabawy, która nie mogłaby się obyć bez tańca. I właśnie taniec stał się przewodnim tematem pierwszego numeru w nowej odsłonie MEAKULTURY.

Taniec jest pojęciem bardzo pojemnym, łączącym w sobie wiele gatunków, odwołującym się do różnych sfer ludzkiego działania (od sfery sakralnej, przez rozrywkę aż po sferę sztuki). Większość artykułów w numerze będzie dotyczyć tańca klasycznego i współczesnej choreografii. Czytelnicy znajdą tu jednak również teksty wychodzące poza tradycyjne baletowe ramy.

W swoim felietonie Aleksandra Chmielewska zastanawia się, jak skonwencjonalizowana z pozoru sztuka tańca funkcjonuje współcześnie, gdy artyści silnie angażują się w politykę,  życie społeczne czy naukę. Z kolei Katarzyna Gardzina-Kubała rozprawia się ze stereotypem baletu jako sztuki “niemęskiej” oraz wizerunkiem “niemęskiego” tancerza. 

Polecamy również dwa wywiady przygotowane przez Annę Kruszyńską i Ewę Schreiber – z choreografem Jackiem Przybyłowiczem oraz tancerzem Maksimem Woitiulem.

W dziale recenzji znalazły się omówienia dwóch książek – monumentalnej biografii twórcy Ballets Russes, Siergieja Diagilewa (Richard Buckle, Diagilew – recenzja Anny Wyżgi), oraz pozycji, która należy już do kanonu teoretycznych rozważań o tańcu współczesnym (amerykańskie wydanie miało miejsce w 1977 roku), a dopiero niedawno ukazała się w polskim tłumaczeniu (Sally Banes, Terpsychora w tenisówkach. Taniec post-modern – recenzja Katarzyny Bartos).

Renata Dobkowska w swojej publikacji przedstawia oryginalną, wręcz alternatywną wersję Jeziora łabędziego w choreografii Matthew Bourne’a. Czy wyobrażacie sobie łabędzie i delikatną Odettę zastąpionych przez… stado silnych łabędzi-mężczyzn? W drugim tekście, o mitycznych korzeniach klasycznego tańca indyjskiego (w dziale Edukatornia), możemy przeczytać m.in. o tym, że w mitologii indyjskiej świat został stworzony właśnie za sprawą tańca.  

Magdalena Sawicka opisuje techniki ruchu Rudolfa Labana w kształceniu na specjalności rytmika na wyższej uczelni muzycznej. Z kolei Marta Zawadzka przedstawia historię tańca współczesnego w Polsce, opisuje edukację taneczną w amatorskim ruchu artystycznym i podkreśla, co daje dzieciom i młodzieży realizacja autorskiego programu Instytutu Muzyki i Tańca  Myśl w ruchu.

W numerze przedstawione są również dwie nietuzinkowe sylwetki artystyczne. Aleksandra Szyguła przybliża postać Bronisławy Niżyńskej – właściwie jedynej polskiej tancerki i choreografki, której nazwisko pojawia się w zagranicznych opracowaniach z zakresu historii baletu. Z kolei Katarzyna Trzeciak portretuje współczesną tancerkę, zwyciężczynię Eurowizji dla Młodych Tancerzy z 2015 roku – Viktorię Nowak.    

W nowo powstałym dziale Rekomendacji polecamy uwadze informacje o projektach Instytutu Muzyki i Tańca – portalach (taniecPOLSKA.pl. i tance.edu.pl), Polskiej Platformie Tańca oraz o publikacjach wydanych we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu wydawniczego.

Życzymy przyjemnej lektury! 

 

Spis treści numeru tematycznego „Cały ten taniec”

Meandry:

Wstęp redakcyjny (Anna Kruszyńska)

Felietony:

Balet (nie)męska sprawa?  (Katarzyna Gardzina-Kubała)

Zatańczyć o współczesnym świecie  (Aleksandra Chmielewska)

Wywiady:

„Różnorodność jest bogactwem, z którego staram się czerpać”. Wywiad z Jackiem Przybyłowiczem (Ewa Schreiber, Anna Kruszyńska)

„W balecie wszystko zaczyna się od głowy”. Wywiad z Maksimem Woitiulem  (Anna Kruszyńska)

Recenzje:

Jak to się robi w Ameryce, czyli „Terpsychora w tenisówkach. Taniec post-modern” Sally Banes  (Katarzyna Bartos)

Optymiści mogą wszystko – Richard Buckle  „Diagilew”   (Anna Wyżga)

Publikacje:

Opowieść o samotności. Matthew Bourne, „Jezioro łabędzie” i krótka historia pierwowzoru  (Renata Dobkowska)

Wybrane elementy techniki ruchu Rudolfa Labana w kształceniu na specjalności rytmika na wyższej uczelni muzycznej  (Magdalena Sawicka)

Edukatornia:

Mityczne korzenie klasycznego tańca indyjskiego  (Renata Dobkowska)

Edukacja taneczna w amatorskim ruchu artystycznym. Realizacja autorskiego programu “Myśl w ruchu”  (Marta Zawadzka)

Kosmopolita:

Zwycięskie kroki przeznaczenia  (Katarzyna Trzeciak)

Bronisława Niżyńska  (Aleksandra Szyguła)

Rekomendacje:

Instytut Muzyki i Tańca: Portale (taniecPOLSKA.pl i tance.edu.pl); Polska Platforma Tańca

Wydawnictwa wydane we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć