th

Muzyka i bunt: „Któż tam będzie wisiał?” – Bunt chłopski w miejskiej wyobraźni. O płycie "Gore" zespołu R.U.T.A. i o jej recepcji*

Jeśli spojrzeć na folklor przez pryzmat sformułowanej ponad sto sześćdziesiąt lat temu wizji historii, ujmującej dzieje „wszelkiego społeczeństwa dotychczasowego” jako historię walk klasowych, winniśmy wdzięczność twórcom tego muzycznego przedsięwzięcia już za samo przybliżenie nas do pewnej prawdy o kulturze ludowej, prawdy dotąd istniejącej raczej na marginesach potocznej wyobraźni.
th

Muzyka i bunt. Pieśni buntu i niedoli w interpretacji zespołu R.U.T.A.

"Aby istnieć, człowiek musi się buntować!" (Albert Camus, Człowiek zbuntowany, 1951). Bunt był i jest siłą napędową naszej cywilizacji, a szczególną rolę w jej historii odgrywała i odgrywa muzyka.
th

Foxtrot, tango i przedwojenne ... girlsy

Jak się Bach nie podoba, dajcie zamiast niego Gershwina, powiedział jeden z najwybitniejszych polskich krytyków muzycznych Stefan Kisielewski, tym samym przyznając dwóm odrębnym odmianom muzyki - artystycznej i rozrywkowej - równe prawa, wybór repertuaru uzależniając (słusznie) od preferencji odbiorcy i wywołując zdziwienie polskiego środowiska muzykologicznego.
th

Kabaret Piwnicy pod Baranami, czyli o satyrze na rzeczywistość 2. połowy XX wieku

Według słownika terminów literackich termin satyra oznacza "utwór literacki ośmieszający lub piętnujący ukazywane w nim zjawiska – wady i przywary ludzkie, obyczaje, osoby, grupy i stosunki społeczne, postawy światopoglądowe i orientacje polityczne, instytucje życia publicznego, sposoby zachowań i mówienia".
th

"Amadeusz" Milosza Formana. Część II – Muzyka

Kurt London, jeden z prekursorów badań nad muzyką filmową stwierdził, że „nie chodzimy do kina, aby słuchać muzyki”. Czy w przypadku „Amadeusza” wciąż miałby rację?  
th

Popular or Classical? Part IV: it is not that simple!

This comparative study is set to point out the differences between classical and popular music and to provide the understanding of how the two industries based on the same product of culture can be so distinctly different. The outcome of the research is hopefully going to make the reader familiar with the values of the two mentioned environments.
th

Muzyka filmowa - dobro filmu, czy dobro box office'ów?

Obserwując tendencję ostatnich kilku lat można zauważyć, że coraz częściej producenci zatrudniają do swych filmów kompozytorów zupełnie spoza filmowych kręgów. Czy jest to pozytywny aspekt rozwoju muzyki filmowej? Czy jedynie chęć zdominowania światowych box office’ów? 
th

Poczuć niesłyszalną muzykę. Głusi i pozasłuchowa percepcja muzyki

Zdolni są do doświadczania muzyki, do jej przeżywania i rozumienia. Ludzie głusi – bo o nich mowa – są pełnoprawnymi konsumentami i użytkownikami tej nośnej sztuki, jaką jest muzyka. Pozasłuchowy fenomen poznania dzieła muzycznego, jaki reprezentują, gwarantuje im przyjemność obcowania z muzycznym światem.
th

Technika sonorystyczna Witolda Szalonka zapomniana, czy nadal aktualna?

Witold Szalonek choć był czołowym kompozytorem polskim okresu Awangardy, jego dokonania i zasługi dla muzyki XX wieku wciąż nie są należycie doceniane. Był wybitnym intelektualistą, inspirującym pedagogiem, animatorem, szefem artystycznym i organizatorem imprez kulturalnych. Komponował swe utwory w oparciu o zdobycze poprzedników, ale przede wszystkim sięgając po coraz to nowsze środki, rozwijając swój własny język muzyczny.  
th

„Chciałbym być sobą...”. Muzyka popularna: od wartości estetycznych do pozaestetycznych

Ernest van den Haag wyraził przed laty opinię, że potrójna klasyfikacja kultury: na sferę elitarną (wysoką), ludową (tradycyjną) i popularną, powinna objąć „wszystko”. Mam wątpliwości, czy klasyfikacja ta opisuje kulturę naszych czasów - jakkolwiek by ich nie nazywać i nie rozumieć (epoka schyłku, płynna ponowoczesność) – w sposób trafny, a przede wszystkim uniwersalny w sytuacji, gdy, przykładowo, nie istnieje nic takiego jak kultura w ogóle (chyba że rozumiana wyłącznie w aspekcie definicyjnym), gdy mamy do czynienia z wielokulturowością, a na Zachodzie tradycyjna kultura wiejska jest zjawiskiem historycznym, martwym.
th

"Amadeusz" Milosza Formana. Część I - Fakty i mity

Zarówno trailer, jak i hasło najsłynniejszego plakatu promującego film Miloša Formana głosiły: "»Amadeusz« – wszystko co nim słyszałeś, jest prawdą".  Czy aby na pewno?

121222326

logowanie i rejestracja