th

"Amadeusz" Milosza Formana. Część I - Fakty i mity

Zarówno trailer, jak i hasło najsłynniejszego plakatu promującego film Miloša Formana głosiły: "»Amadeusz« – wszystko co nim słyszałeś, jest prawdą".  Czy aby na pewno?
th

Popular or Classical? Część III

This comparative study is set to point out the differences between classical and popular music and to provide the understanding of how the two industries based on the same product of culture can be so distinctly different. The outcome of the research is hopefully going to make the reader familiar with the values of the two mentioned environments.
th

Instrumentarium muzyczne Jarosława Iwaszkiewicza (część III)

Artkykuł jest przedruiem nieco zmienionych fragmentów książki "Fortepian ze Sławska. Muzyka w prozie fabularnej Jarosława Iwaszkiewicza", która ukazała się w 2010 roku nakładem toruńskiego Wydawnictwa Adam Marszałek.
th

Popular or Classical? Część II

This comparative study is set to point out the differences between classical and popular music and to provide the understanding of how the two industries based on the same product of culture can be so distinctly different.
th

Instrumentarium muzyczne Jarosława Iwaszkiewicza (część II)

Artykuł jest przedrukiem, nieco zmienionych fragmentów książki "Fortepian ze Sławska. Muzyka w prozie fabularnej Jarosława Iwaszkiewicza", która ukazała się w 2010 roku nakładem toruńskiego Wydawnictwa Adam Marszałek.
th

Improwizacja jazzowa – między teorią a praktyką. Cz. 2

W pierwszej części artykułu wskazano, że granica pomiędzy utworem inspirowanym a opracowaniem go w praktyce jest bardzo trudna do uchwycenia. Sam Profesor Janusz Barta, najwybitniejszy autorytet w dziedzinie prawa autorskiego, wśród utworów inspirowanych wymienia improwizacje jazzowe, zaś wśród utworów zależnych… improwizacje jazzowe. Czy zatem można jednego z najlepszych specjalistów z dziedziny prawa autorskiego posądzić o nieprecyzyjne informacje?
th

Popular or Classical? Część I

This comparative study is set to point out the differences between classical and popular music and to provide the understanding of how the two industries based on the same product of culture can be so distinctly different. The outcome of the research is hopefully going to make the reader familiar with the values of the two mentioned environments. After summarising those two ways of artistic self-development, examples of cross-environmental musicians are going to be brought and discussed. Thereof, a set of questions emerges: are the values of each group as noticeable in reality as they are in theory? Is it possible for the musicians to actually cross-over? Will artists associated with a certain genre of music ever have a chance to be valued in the eyes of the audiences of both environments?
th

Instrumentarium muzyczne Jarosława Iwaszkiewicza (część I)

Artykuł jest przedrukiem, nieco zmienionych, fragmentów książki "Fortepian ze Sławska. Muzyka w prozie fabularnej Jarosława Iwaszkiewicza", która ukazała się w 2010 roku nakładem toruńskiego Wydawnictwa Adam Marszałek.
th

Women Conductors and Teachers - as Emerging from the Shadows

Nineteenth and early twentieth centuries, is not only the time of flowering of the salon music, the emancipation of women and the birth of a musical canon, but also the time when the woman composer, conductor and teacher figures appear in a world highly dominated by men, the world of music. Let us look at this period and see what changed to allow women become professional musicians.
th

Women Composers - as Emerging from the Shadows

Nineteenth and early twentieth centuries, is not only the time of flowering of the salon music, the emancipation of women and the birth of a musical canon, but also the time when the woman composer, conductor and teacher figures appear in a world highly dominated by men, the world of music. Let us look at this period and see what changed to allow women become professional musicians.
th

On Letter-writing and the Intimate Chopin

Is the art of letter-writing dead? How little would we know about the lives of people long gone if not for their letters, or diaries and letters... Many of them had a chance to sift and sort, deciding which letters to keep and which to burn, creating their own portrait for posterity. When future historians gain access to every single email, FB status update, and Tweet, in addition to realms of recordings, would they be able to create a better, more insightful, more complete picture of the subject of their study?

122232426

logowanie i rejestracja