Co roku Stowarzyszenie Natural Voice Perfection, przy współpracy z Akademią Muzyczną w Krakowie i organizacją International Voice Teachers of Mix, organizuje Międzynarodową Konferencję pod hasłem Naukowcy – Artystom. Głównym celem Stowarzyszenia jest uświadomienie muzykom, jak ważna jest znajomość fizjologii i anatomii, by móc doskonalić swój głos. Jednak konferencja nie jest skierowana tylko i wyłącznie do wokalistów, aktorów oraz nauczycieli śpiewu. Odbiorcami są także lekarze specjaliści, którzy dowiadują się, jak prawidłowo pracować z artystami.
Wydarzenie miało miejsce 25 maja w gmachu Akademii Muzycznej w Krakowie. Do tegorocznej edycji zostali zaproszeni: dr Curt Stock (USA) , dr Hubert Noé (Austria), Terri Lassetter Stock (USA), Kim Chandler (Anglia) oraz Dean Kaelin (USA).
Pierwszy wykład, zatytułowany Sposoby leczenia patologii głosu i higiena głosu śpiewaka, poprowadził laryngolog dr Curt Stock. Lekarz starał się przybliżyć słuchaczom problemy związane z krtanią oraz fałdami głosowymi. W swojej prezentacji umieścił fotografie patologii owych narządów, takich jak np. guzki śpiewacze, ziarniaki, polipy, brodawczaki, czy też rak krtani. Omówił przy tym sposoby ich leczenia. Dodatkowo Dr. Stock poruszył temat związany z wpływem zmian hormonalnych na głos, jak np. mutacja, menstruacja oraz choroby tarczycy. Te poważne tematy zostały złagodzone przez duże poczucie humoru prelegenta. Dr Stock, omawiając profilaktykę związaną z dbaniem o aparat głosowy zalecał artystom pić dużo wody (prawidłowe nawilżenie śluzówki), wprowadzić zdrowe nawyki (mówić wolno i wyraźnie), a także uczyć się śpiewać w odpowiedniej dla wokalisty skali.
Nieco trudniejszy w odbiorze był wykład dr Huberta Noe, pt.: Fizologiczne podstawy nauczania emisji głosu. Ten wybitny foniatra i nauczyciel śpiewu (współpracuje z operą wiedeńską) skoncentrował swoją uwagę na ciśnieniu podgłośniowym, które powoduje wibracje fałdów głosowych i jest również „siłą oporu” dla oddechu. Trzeba pamiętać jednak, że owe ciśnienie stanowi zagrożenie dla delikatnych strun głosowych, dlatego, aby osiągnąć stabilny i silny głos, ważna jest dobra emisja głosu oraz wiedza na temat akustyki. Lekarz uświadomił słuchaczy, że ćwiczeniami można podnieść głośność głosu od 20 do 30 dB i omówił przy tym sposoby, które pomogą tego dokonać. Na przykładach śpiewaków operowych pokazał jak prawidłowo otwierać usta oraz jakich samogłosek używać, by uzyskać piękny głos i w pełni wykorzystać aparat głosowy. Te informacje z pewnością zaciekawiły wokalistów, którzy z podobnymi problemami zmagają się niemal podczas każdej lekcji emisji głosu.
Po przerwie swój wykład wygłosiła Teri Lasseter Stock – nauczycielka śpiewu, o dużym doświadczeniu zawodowym. Prelegentka omówiła jakie ćwiczenia wokalne mogą pomóc w rehabilitacji głosu i jak powininno się o niego dbać. Wiedząc o tym, że nie na samej teorii należy bazować, Stock zaprosiła do swojego wykładu nauczycielkę z poważnym uszkodzeniem głosu i siedząc przy fortepianie pokazała jak w takiej sytuacji przeprowadzić lekcję emisji. Publiczność miała możliwość usłyszeć, które ćwiczenia poprawiają brzmienie głosu, a które są dla niego niekorzystne.
Kim Chandler to artystka współpracująca z wieloma znanymi przedstawicielami świata muzyki, takimi jak np. Courtney Love, Katy B, czy Sarah Brightman. Bierze także udział w wydarzeniach organizowanych przez słynne londyńskie studio nagraniowe Abbey Road Studio. Chandler poprowadziła wykład skierowany głównie do nauczycieli śpiewu oraz osób aspirujących do tego stanowiska. Zwróciła uwagę na wszystkie aspekty, którymi powinien kierować się dobry trener wokalny. Według artystki, każdy nauczyciel śpiewu powinien zapoznać się z historią muzyki (szczególnie gatunku którego naucza), swobodnie poruszać się w obrębie teorii muzyki, posiadać umiejętności diagnostyczne, wiedzieć jak pracować z trudniejszymi przypadkami (np. z alkoholikami, osobami chorymi na ADHD, anorektyczkami), a także znać strategie związane z pozbywaniem się tremy. Chandler wspomniała także, że warto grać na jakimś instrumencie oraz posiadać wiedzę akustyczną, medyczną (patologia i higiena głosu) oraz mieć świadomość związaną z kwestiami prawnymi i etycznymi.
Ostatni przemawiał prezes IVTOM i mentor NVP, Dean Kaelin, kompozytor, aranżer, autor artykułów i książek oraz nauczyciel śpiewu (udzielał lekcji m.in. gwiazdom z Broadwayu, a także finalistom amerykańskiego Idola). Wykład miał na celu przekonać słuchaczy, że poprzez prawidłową technikę i wiedzę biologiczną jesteśmy w stanie operować głosem w taki sposób, żeby móc śpiewać zdrowo w każdym stylu muzycznym. Przechodzenie głosu od najniższych do najwyższych dźwięków (od rejestru piersiowego do rejestru głowowego), bez żadnej przerwy i zmiany barwy umożliwia tzw. MIX. Kaelin chcąc udowodnić jak działa owy MiX, poprosił na środek dwie wokalistki, które przez wiele lat uczyły się śpiewu klasycznego, a teraz postanowiły spróbować swoich sił w repertuarze rozrywkowym. Poprzez wskazówki adekwatne do głosów artystek (związane z prawidłową emisją), pokazał jak można osiągnąć ładny tembr i siłę śpiewając zarówno arię, jak i piosenki np. David’a Bowie. Na koniec Kaelin przygotował niespodziankę dla publiczności zapraszając Rollina Rachele’a, muzyka posługującego się śpiewem alikwotowym. Mało popularna, wywodząca się z Azji, forma śpiewu zyskała ogromne uznanie publiczności, która nagrodziła wystep dużym aplauzem.
Konferencja trwała przez trzy dni, z czego drugi i trzeci dzień był przeznaczony na lekcje indywidualne i dla nauczycieli śpiewu.
Podsumowując, wydarzenie to było udanym przedsięwzięciem. Zaproszeni fachowcy przedstawili swoją wiedzę w sposób przystępny i zrozumiały dla odbiorcy, a wykłady uświadomiły słuchaczom, jak niezbędna jest ścisła współpraca artystów, pedagogów i lekarzy, aby dbać o rozwój głosu.