unsplash.com

Meandry

Okładki płytowe. Fuzja muzyki i grafiki

Na początku 2024 roku wystartował nabór do jubileuszowej X edycji Konkursu 30/30. Niezmiennie od 10 lat celem konkursu jest wybranie 30 najlepszych projektów graficznych okładek płytowych minionego roku. Myślą przewodnią konkursu jest poszukiwanie doskonałej syntezy muzyki i grafiki. Skład konkursowego jury od dekady tworzą cenieni graficy i fotograficy, projektanci wysoko ocenianych okładek i muzycy, specjaliści zawodowo zajmujący się tematami projektowania i dziennikarze. Zwycięzców tegorocznej edycji poznamy w czasie wernisażu wystawy pokonkursowej, który odbędzie się 21 czerwca o godz. 17:00  w Galerii na Dziedzińcu Starego Browaru w PoznaniuJury konkursu, przyzna trzy nagrody główne, Nagrodę im. Rosława Szaybo oraz Nagrodę Specjalną za Edytorstwo. Kontynuowana będzie także idea Nagrody Publiczności, której laureat zostanie wyłoniony w drodze głosowania osób odwiedzających Galerię. Wystawa będzie dostępna dla odwiedzających do końca lipca (od wtorku do niedzieli).

Konkurs 30/30 plakat

Konkurs 30/30 po raz pierwszy odbył się w 2015 roku. Jednym z twórców idei był Marcin Kostaszuk, wieloletni dziennikarz muzyczny „Głosu Wielkopolskiego”, obecnie pracownik Urzędu Miasta w Poznaniu, zastępca dyrektora Wydziału Kultury, a przy tym prawdziwy pasjonat muzyki. Współtwórcą pomysłu konkursu był Rosław Szaybo – legenda nie tylko polskiej, ale i światowej szkoły projektowania okładek. To właśnie temu związanemu z Poznaniem artyście konkurs zawdzięcza swój unikatowy charakter i myśl przewodnią, którą jest poszukiwanie doskonałej syntezy muzyki i grafiki. Skład konkursowego jury od dekady tworzą cenieni graficy i fotograficy, projektanci wysoko ocenianych okładek i muzycy, specjaliści zawodowo zajmujący się tematami projektowania i dziennikarze.

Organizatorami Konkursu 30/30 jest Wydawnictwo Miejskie Posnania we współpracy ze Starym Browarem. Wydarzenie Patronatem Honorowym objął Prezydent Miasta Poznania Jacek Jaśkowiak.

MEAKULTURA.pl objęła konkurs opieką redakcyjną. Najnowszy, specjalny numer poświęcamy w całości tematowi okładek płytowych. A właściwie nie tylko płytowych… Historycznym okładkom kaset magnetofonowych przygląda się w swoim artykule Marcin Kostaszuk. Mateusz Torzecki  wyczerpująco przedstawia historię polskiej grafiki okładkowej. Czym powinna charakteryzować się dobra okładka, w kontekście zmagań konkursowych, zastanawia się w swoim felietonie Rafał Szernok. Polecamy również dwa wywiady: z jurorką tegorocznej edycji konkursu – wokalistką BOVSKĄ oraz z Maxem Skorwiderem, artystą znanym czytelnikom MEAKULTURA.pl ze swoich charakterystycznych muzycznych plakatów.

Zapraszamy na wystawę oraz do lektury!

Lista tekstów:

  • Mateusz Torzecki – Polska Okładka Płytowa (część I) TUTAJ
  • Mateusz Torzecki – Polska Okładka Płytowa (część II) TUTAJ
  • Marcin Kostaszuk – Kwadrat wpisany w prostokąt TUTAJ
  • Monika Targowska, Ewa Stankiewicz – „Nie da się być dla wszystkich”. Rozmowa z BOVSKĄ TUTAJ
  • Marlena Wieczorek – Kultowe, kiczowate, ważne. Rozmowa z Maxem Skorwiderem TUTAJ
  • Rafał Szenrok – Ślady doznań zapisane na okładkach płytowych TUTAJ
  • Konkurs 30/30 – Wernisaż i wystatwa pokonkursowa TUTAJ

Wydawnictwo Miejskie Posnania

Konkurs 30/30

Stary Browar

Poznań patronat honorowy

 

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć