Materiały promocyjne, okładka płyty

felietony

Aleksandra Kurzak

Aleksandra Kurzak (sopran) jest polską śpiewaczką, która pomimo młodego wieku zdobyła już uznanie na całym świecie. To artystka niezwykle rozchwytywana, mająca niezliczoną rzeszę wiernych fanów.

Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku siedmiu lat od gry na skrzypcach i fortepianie. Swój głos kształciła na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej we Wrocławiu, który ukończyła z wyróżnieniem, oraz w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu. Już podczas studiów zadebiutowała jako Zuzanna w Weselu Figara na scenie Opery Wrocławskiej.

Kurzak jest laureatką wielu konkursów, m.in. zwyciężczynią Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (1998), konkursów w Helsinkach, Barcelonie i Kantonie. W roku 2009 uzyskała tytuł doktora sztuki.

Pomimo młodego wieku, zdobyła już niemal wszystko, co śpiewak może osiągnąć – uznanie, rzeszę słuchaczy i rozgłos na całym świecie. Kurzak śpiewa w prawie każdym prestiżowym teatrze operowym, m.in. Metropolitan Opera, La Scala czy Covent Garden – te nazwy świadczą o tym, z jaką rangą scen mamy do czynienia.

Artystka w swoim repertuarze ma niezliczone role, a jej repertuar okazuje się niezwykle bogaty; od Mozarta przez Rossiniego, Donizettiego, Webera, po Verdiego i Pucciniego. Głos Aleksandry Kurzak odznacza się dużą biegłością, lekkością, krystaliczną i delikatną barwą, lecz nie brak w nim i dramatycznej nuty (przykładem może być rola Violetty w Traviacie). Barwa głosu stworzona do śpiewania bel canta predystynuje artystkę do tworzenia wybitnych kreacji w operach Rossiniego, Belliniego, Donizettiego, czasem Verdiego.

Ostatnio sukcesem divy okazał się Napój miłosny Gaetano Donizettiego wystawiony w Royal Opera House w Londynie. Artystce towarzyszyli na scenie: Roberto Alagna, Fabio Capitanucci, Ambrogio Maestri oraz Susana Gaspar. Orkiestrę Royal Opera House Covent Garden poprowadził Bruno Campanella. Kurzak jak zwykle nie zawiodła, pokazała, że jest godna, by śpiewać w tym, jakże legendarnym, miejscu, znanym z wybitnych kreacji Callas, Sutherland czy Pavarottiego.

Jak wiadomo, publiczność brytyjska do łatwej i spontanicznej nie należy, więc tym bardziej warto odnotować sukces naszej rodaczki, której występ wymagający Anglicy opisali w samych superlatywach. W tej samej operze mamy obecnie okazję podziwiać ją w Wiener Staatsoper.

Kurzak ma na swoim koncie dwie płyty: Gioia oraz Bel Raggio, Rossini Arias nagrane i wydane przez firmę Decca. Na pierwszym krążku znalazły się arie z oper takich kompozytorów, jak: Donizetti, Verdi, Puccini, Moniuszko, Rossini, Mozart, Strauss, Bellini. Towarzyszy jej Orquestra de la Comunitat Valenciana pod batutą Omer Meir Wellbera oraz tenor – Francesco Demuro. Płyta ta ukazuje wszechstronność Aleksandry Kurzak, której głos pasuje do różnych stylów i epok, od klasycyzmu przez bel canto aż po weryzm.

 

Okładka płyty Gioia, materiały prasowe

Druga płyta natomiast została poświęcona stricte twórczości Gioacchino Rossiniego. Tutaj artystka zachwyca pięknem krystalicznych i delikatnych koloratur. Słuchać przy tym nienaganną technikę, lekkość i swobodę w pokonywaniu chromatycznych pochodów, tryli, obiegników i innych trudności dostarczonych przez Rossiniego. Kurzak zaśpiewała wszystko z wielką swobodą, dbając jednocześnie o dobrą interpretacje (dramatyczną dla recytatywów oraz odmienną, lekką i humorystyczną dla arii). Na płycie towarzyszy jej Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Piera Giorgia Morandiego oraz Artur Ruciński (Baryton).

Aleksandra Kurzak bardzo mądrze kieruje swoją karierą i dobiera repertuar. Na brak propozycji nie narzeka. W najbliższym czasie wiedeńska publiczność będzie miała okazję posłuchać jej w roli Violetty w Traviacie Giuseppe Verdiego. Warszawska publiczność z niecierpliwością czeka na jej czerwcowy koncert wraz z Mariuszem Kwietniem w Teatrze Wielkim Operze Narodowej. Trzymamy kciuki za kolejne sukcesy naszej rodaczki i z ciekawością będziemy śledzić dalszy przebieg jej kariery. 

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć