Tytuł najnowszego numeru MEAKULTURA.pl Muzyka w spektrum dziedzin może budzić skojarzenie z mapą myśli, w której od centralnego słowa „muzyka” możemy dojść w zakątki zupełnie nieoczekiwane. Choć pierwsze linie tworzące zarys mapy będą dość oczywiste – sam obszar muzyki jako takiej to gigantyczne spektrum – to im dalej od jej centrum, tym bardziej zaskakujące ścieżki będą się przed nami odsłaniały. Niektóre z haseł będą z muzyką połączone grubą, wyraźną linią, inne ledwo widoczną – na tyle, by zadać pytanie, czy słusznie się tutaj znalazły.
Muzyka, jak mało która dziedzina, potrafi rezonować z otoczeniem tak intensywnie. Staje się wówczas materią do analiz, sporów, a nawet regulacji. Jednocześnie otwiera przed nami przestrzeń, w której mogą spotkać się różne języki: komentatorów, krytyków, artystów, badaczy, naukowców i, rzecz jasna, odbiorców.
Olga Drenda w swoim tekście Po co pisać o muzyce, muzyki się słucha! podkreśla, że wbrew obiegowej opinii o muzyce pisać jednak warto, i wskazuje, że choć nie ma jednej skutecznej metody, by robić to dobrze, warto wciąż szukać swojej drogi.
Oryginalny sposób opowiadania o muzyce odnajdziemy w tekście Od A do Zapendowska – wywiadu w formie osobistego alfabetu Jarosława Wasika z Elżbietą Zapendowską. Nietuzinkowa forma i ciekawa konwencja stają się sceną do żonglowania różnymi wątkami splecionymi z życiem rozmówczyni.
Metodę, która odpowiada na potrzeby nieustannie pędzącego świata, odkrywają z kolei dr Marlena Wieczorek oraz prof. UAM dr hab. Krzysztof Moraczewski w realizacji projektu Muzyczny Speed Dating. Czy może być coś lepszego niż wartościowa szybka przekąska pełna wiedzy o muzyce?
W zdecydowanie dawniejsze, analogowe czasy przenosi nas tekst będący przedrukiem artykułu Aleksandry Bęben Z teki krytyka muzycznego Feliksa Halperna (1866–1942). Życiorys łódzkiego krytyka muzycznego i pianisty imponuje zawodowymi dokonaniami, ale przede wszystkim potwierdza etos krytyka muzycznego: rzetelnego, empatycznego, dalekiego od krytykanctwa, nonkonformistycznego. Takiego, który doskonale rozumie wagę wypowiadanego lub pisanego słowa. Postać Halperna obecnie może być swego rodzaju punktem odniesienia w poszukiwaniu własnego języka krytyki muzycznej. Bo choć wiele się zmienia, pozostają rzeczy stałe i wciąż aktualne.
Sylwia Iwanik w swoim artykule Czy krytyka muzyczna ma jeszcze sens w epoce sztucznej inteligencji? w dziale FELIETONY koncypuje obecne znaczenie roli krytyka. „Czy sztuczna inteligencja zabierze nam pracę?” – to pewnie jedno z częściej zadawanych społecznie pytań dotyczących rozwoju AI. Odpowiedź autorki podejmującej refleksję nad profesją krytyka mogłaby brzmieć: „To zależy”. Lektura felietonu dostarczy materiału do rozważań, czy zależy to od nas, czy od sztucznej inteligencji.
Kolejny tekst wprowadza nas w przestrzeń badań socjologicznych. W Raporcie z badania: „Rola muzyki w codziennym życiu Polaków” możemy zagłębić się w muzyczne przyzwyczajenia Polaków. Artykuł przeprowadza nas przez gąszcz danych, dostarczając nieraz zaskakujące wnioski.
O roli muzyki w zgoła innym kontekście opowiada Adrianna Michalska w swojej recenzji teatralnej zatytułowanej Words (were) useless? O słowie i muzyce w spektaklu „Samotność pól bawełnianych”. Czy język muzyki może być bardziej precyzyjny i przekonujący niż język słów?
Weronika Gryboś w wywiadzie z kompozytorem, teoretykiem i pedagogiem Krzysztofem Szwajgierem pyta o miejsce obecnego czasu w muzycznym wszechświecie, a także wspólnie z rozmówcą diagnozuje stan muzyki – jej materię, strukturę, funkcję, czas, zaangażowanie.
W najdalsze zakątki muzycznej mapy myśli prowadzi nas tekst r. pr. Karoliny Lutomirskiej Prawo do bycia zapomnianym a działalność prasowa – wyzwania i praktyka w dziale EDUKATORNIA, który stanowi studium przypadku, przybliżające czytelnikowi zagadnienie ochrony danych osobowych w publikacjach prasowych na przykładzie sytuacji, która przydażyła się Fundacji MEAKULTURA. Autorka przeprowadza czytelnika przez przepisy prawne, odpowiadając na pytanie, jak dbać jednocześnie o ochronę danych jednostki i interes publiczny oraz czy jest to możliwe.
Życzymy miłej lektury!
Lista tekstów:
- Elżbieta Zapendowska, Jarosław Wasik – Od A do Zapendowska TUTAJ
- Aleksandra Bęben – Z teki krytyka muzycznego Feliksa Halperna (1866–1942) (cz. I) TUTAJ
- Aleksandra Bęben – Z teki krytyka muzycznego Feliksa Halperna (1866–1942) (cz. II) TUTAJ
- Dorota Peretiatkowicz, Katarzyna Krzywicka-Zdunek – Raport z badania: „Rola muzyki w codziennym życiu Polaków” TUTAJ
- Weronika Gryboś – „Postmodernistyczny konglomerat ofert”. Rozmowa z Krzysztofem Szwajgierem TUTAJ
- Marlena Wieczorek, Krzysztof Moraczewski – Muzyczny Speed Dating TUTAJ
- r. pr. Karolina Lutomirska – Prawo do bycia zapomnianym a działalność prasowa – wyzwania i praktyka TUTAJ
- Adrianna Michalska – Words (were) useless? O słowie i muzyce w spektaklu „Samotność pól bawełnianych” TUTAJ
- Olga Drenda – Po co pisać o muzyce, muzyki się słucha! TUTAJ
- Stanisław Godek – Wieczny skandalista TUTAJ
- Sylwia Iwanik – Czy krytyka muzyczna ma jeszcze sens w epoce sztucznej inteligencji? TUTAJ