Od 5 do 14 września 2014 roku po raz 49. uwaga muzycznego świata skupi się na Międzynarodowym Festiwalu Wratislavia Cantans, który przyciągnie do Wrocławia i kilkunastu miast Dolnego Śląska artystów największego formatu. Już drugi raz autorem koncepcji festiwalu jest wybitny włoski dyrygent i instrumentalista, Giovanni Antonini, który poprowadzi nas muzyczną drogą „Z ciemności w światło”.
Blask kompozycyjnej doskonałości aż bije od Concerto grosso D-dur Georga Friedricha Händla – utworu, który zabrzmi na otwarcie festiwalu w wykonaniu prowadzonego przez maestra Antoniniego zespołu Il Giardino Armonico, specjalizującego się w prezentowaniu barokowej twórczości. W trakcie inauguracji włoski zespół wraz z Chor des Bayerischen Rundfunks wykona także pełne boskiego majestatu opracowania hymnu Magnificat autorstwa Bacha i Vivaldiego.
Według dwudziestowiecznych kompozytorów mrok nocy, niekiedy rozświetlany gwiazdami, sprzyjał metafizycznym rozważaniom – do takiej poetyckiej zadumy zaproszą nas Karol Szymanowski (usłyszymy III Symfonię „Pieśń o nocy”) i Igor Strawiński, którego kantata Gwiazdolicy (Le Roi des étoiles) zabrzmi podczas koncertu zatytułowanego Lux aeterna. Tytuł ten (zaczerpnięty z utworu György’ego Ligetiego) pokazuje wiarę wielu twórców w istnienie światłości wiekuistej, która pokona mrok śmierci – bo właśnie z kresem egzystencji utożsamiana jest w sztuce ciemność. Wizja zmierzchu życia przewijać się będzie w wykonaniach Requiem i utworów przeznaczonych na uroczystości żałobne w ujęciu kompozytorów różnych epok: Jana Dismasa Zelenki, Henry’ego Purcella, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Ludwiga van Beethovena. Ten ostatni odniósł się do tematu przemijania w dość pragmatyczny sposób, tworząc niedługo po Kantacie na śmierć cesarza Józefa II podobny utwór na intronizację jego następcy. Oba dzieła wykonają uczestnicy Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej, który od wielu lat jest nieodłącznym elementem festiwalu.
Interesującym wątkiem tegorocznej edycji będzie muzyka sakralna poświęcona nieustannie inspirującej twórców osobie Maryi. Festiwal rozpoczną dwie aranżacje hymnu Magnificat, w kolejnych dniach usłyszmy przejmujące Stabat Mater Karola Szymanowskiego, a także średniowieczną mszę poświęconą „Naszej Pani” – Messe de Nostre Dame Guillaume’a de Machaut.
Wratislavia Cantans to festiwal koncentrujący się wokół fenomenalnych możliwości ludzkiego głosu, jednak perełkami programu będą także koncerty instrumentalne. Wystąpi skrzypaczka Liana Mosca wraz z pianistą Pierrem Goyem, usłyszymy także Kristiana Bezuidenhouta (fortepian), na festiwal powróci słynna Sol Gabetta, która przed laty wystąpiła na Wratislavii jako młoda, znakomicie zapowiadająca się wiolonczelistka.
Maestro Antonini jest otwarty na muzyczne poszukiwania, dlatego wykonanie średniowiecznej Messe de Nostre Dame powierzył Graindelavoix – belgijskiemu zespołowi wzbudzającemu skrajne emocje w środowisku muzycznym. Nikt nie jest w stanie przewidzieć, co wydarzy się podczas występu charyzmatycznego wiolonczelisty-kompozytora Giovanniego Sollimy, który podbił serca publiczności podczas poprzedniej edycji festiwalu. Niecodziennym wydarzeniem będzie koncert z obsadą składającą się wyłącznie z dzieci – do małych wrocławskich chórzystów dołączy Orchestra Suzuki di Torino, czyli najmłodsza orkiestra kameralna świata, złożona z dzieci uczących się gry na instrumentach równie skuteczną, co kontrowersyjną metodą Suzuki. Nietuzinkowym koncertem będzie recital Sławomira Zubrzyckiego, który zagra na zaprojektowanym przez Leonarda da Vinci instrumencie viola organista. Muzyczny wynalazek pozostawał przez pięćset lat w całkowitym zapomnieniu do czasu, gdy Zubrzycki własnoręcznie zbudował instrument na podstawie szkiców renesansowego geniusza.
Na zakończenie festiwalu czeka nas koncert idealnie oddający ducha Wratislavii Cantans – zabrzmi monumentalne oratorium Stworzenie świata Josepha Haydna. Chór Filharmonii Wrocławskiej w pełnym składzie i Gabrieli Players poprowadzi Paul McCreesh – czy moglibyśmy wymarzyć sobie właściwszego dyrygenta mierzącego się z tak wielką formą wokalno-instrumentalną? Zgodnie z treścią oratorium – opartą na Księdze Rodzaju i poemacie Raj utracony Johna Miltona – pierwszym aktem twórczym w dziejach świata było stworzenie światła. Według maestro Antoniniego muzyka jest światłem, które rozjaśnia nasze życie. Blaskiem pięknej muzyki rozbłyśnie Wrocław i Dolny Śląsk na dziesięć festiwalowych dni 49. edycji Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans.
————–
Uwaga! Program znajduje się w załączniku, a bilety na 49. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans już można kupić między innymi na: www.2014.wratislaviacantans.pl