Ideałem jest kompozycja, w której poetycka treść łączy się z doskonałością konstrukcji… Muzyka uzyskuje wieczne piękno z idealnej równowagi emocji i intelektu.
— Andrzej Panufnik
Dni Muzyki to wydarzenie muzyczne i naukowe, które dedykowane jest zawsze określonemu twórcy – rodzimemu lub obcemu, prezentowanemu na tle epoki. Kładziemy przy tym szczególny nacisk na przedstawianie polskich kompozytorów i umiejscawianie ich w kontekście europejskim. Koncerty mają za zadanie nie tylko ukazać najpełniej, jak tylko jest to możliwe, twórczość bohatera Dni Muzyki, lecz także przybliżyć muzykę z danej epoki, utwory rówieśników, patronów lub kompozycje prezentujące pokrewną stylistykę. Mieliśmy już przyjemność poświęcić Dni Muzyki Aleksandrowi Tansmanowi (2007), Bohuslavowi Martinů (2009) i Karolowi Szymanowskiemu (2012).
Czwarta edycja jest dla nas dużym wyzwaniem. Dzięki uprzejmości i życzliwości wielu osób udało nam się zorganizować najbardziej rozbudowaną odsłonę Dni Muzyki. Mamy nadzieję, że planowane trzy koncerty orkiestrowe, koncert chóralny, współpraca z licznym gronem utalentowanych muzyków będą okresem wspaniałych doznań artystycznych i inspiracją twórczą nie tylko dla studentów naszej uczelni. W ramach projektu odbędzie się również międzynarodowa sesja naukowa Pozostać wiernym sobie – Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni XX wieku organizowana przez Panią dr Ewę Siemdaj w dniach 23-24 października.
Andrzej Panufnik jest emblematyczną postacią dla kultury polskiej. Symbolem twórcy, który musi być wolny, by jego sztuka mogła być prawdziwa. Program koncertów opracowaliśmy tak, aby przypomnieć i dostrzec twórczość nie tylko Panufnika, ale także kompozytorów emigracyjnych pochodzących z różnych stron świata, kultur i narodowości. Chcemy, tak jak poprzednio, ukazać cechy oryginalne i twórcze w osobowości naszego patrona, a także ukazać dorobek polskich i zagranicznych kompozytorów drugiej połowy XX wieku.
Mamy głęboką nadzieję, że to przedsięwzięcie naukowo-artystyczne stanie się dzięki społeczności Akademii Muzycznej już po raz czwarty ważnym wydarzeniem w życiu kulturalnym miasta Krakowa. Z całego serca gorąco zapraszamy na wszystkie koncerty i wykłady. Rozpoczynamy 19 października.
PROGRAM FESTIWALU 4. DNI MUZYKI: ANDRZEJ PANUFNIK
19-26 PAŹDZIERNIKA 2014
19 października / 20:00
Kościół św. Katarzyny, ul. Augustiańska 7
Koncert inauguracyjny 4. Dni Muzyki: Andrzej Panufnik w ramach cyklu „Jeszcze Polska Muzyka”
Mieczysław Wajnberg – Koncert wiolonczelowy op.43
I Adagio
II Moderato
III Allegro
IV Allegro
Andrzej Panufnik – IX Symfonia “Sinfonia della Speranza”
Jan Kalinowski – wiolonczela
Orkiestra Akademii Beethovenowskiej
Jacek Kaspszyk – dyrygent
20 października / 19:00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Krakowie im. Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Akademia Muzyczna w Krakowie, ul. Św. Tomasza 43
Liczba i przestrzeń
Andrzej Panufnik – Arbor Cosmica (1983)
I Andante moderato
II Allegretto
III Andante con moto
IV Prestissimo possibile
V Moderato
VI Lento-moderato-vivacissimo
VII Larghetto
VIII Molto allegro
IX Andantino
X Molto vivace
XI Adagietto
XII Presto
Aleksander Tansman – Tryptyk (1930)
Allegro risoluto
Andante
Finale. Presto
Mauricio Kagel – Scenario (1988)
Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Krakowie
Maciej Tworek – dyrygent
Elena Lola Loli – grafika
21 października / 19:00
Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa w Krakowie, ul. Kopernika 26
Andrzej Panufnik w kręgu kompozytorów angielskich
Andrzej Panufnik – Song to the Virgin Mary na chór a capella
Roxanna Panufnik – All Shall Be Well na wiolonczelę solo i chór
John Tavener – Svyati na wiolonczelę solo i chór
Tarik O’Regan – Threshold of Night na chór a capella
Eric Whitacre – Five Hebrew Love Songs na chór i kwartet smyczkowy
Temuna
Kala Kalla
Larov
Eyze sheleg
Rakut
Beata Urbanek-Kalinowska – wiolonczela
Kwartet smyczkowy ILUM:
Agnieszka Bugla (I skrzypce), Maciej Klich (II skrzypce), Karolina Drwięga (altówka), Magdalena Sokołów (wiolonczela)
Zespół Wokalny Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie
Adam Korzeniowski – dyrygent
22 października / 19:00
Aula “Florianka”, ul. Basztowa 8
W kręgu pieśni: wpływy i inspiracje cz. I
Andrzej Panufnik – Pieśni walki podziemnej
Niech się podniesie lud
Warszawskie dzieci
Pieśń żołnierska
Żegnaj!
oraz pieśni Chopina, Moniuszki, Paderewskiego
Magdalena Pikuła – sopran
Iga Caban – sopran
Ksenia Matsuk – sopran
Magdalena Niedbała – sopran
Dawid Makosz – fortepian
Gajusz Kęska – fortepian
23 października / 19:00
Aula “Florianka”, ul. Basztowa 8
W kręgu pieśni: wpływy i inspiracje cz. II
Andrzej Panufnik – Hommage a Chopin (1949, rev.1955)
Dreamscape (1977)
Love Song (1976)
Gösta Nystroem – Songs by the sea (1942)
Francis Poulenc – Le cafaron
C’est aini que tu es
Voyage à Paris
Violon
Hotel
Igor Strawiński – Die Novize o.6 nr 1
Der Heilige Tau op.6 nr 2
Paul Ruders – Star Prelude and Love Fugue na fortepian solo (1990)
Leonard Bernstein – I hate music
Petra Jablonski – mezzosopran
Patrik Jablonski – fortepian
Sesja naukowa: Pozostać wiernym sobie – Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni XX wieku – dr Ewa Siemdaj
24 października / 19:00
Aula “Florianka”, ul. Basztowa 8
Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni cz. I
Andrzej Panufnik – Pentasonata na fortepian (1984)
I Allegretto scherzoso, molto ritmico
II Andantino amoroso, molto cantabile
III Contemplativo, molto rubato
IV Andantino amoroso, molto cantabile
V Allegretto scherzoso, molto ritmico
Mariola Cieniawa – fortepian
Andrzej Panufnik – Reflections na fortepian (1968)
Martyna Zakrzewska – fortepian
Andrzej Panufnik – Kwartet smyczkowy nr 2 “Messages” (1980)
Mieczysław Wajnberg – Kwartet smyczkowy nr 2 op.3/145
I Allegro
II Andante
III Allegretto
IV Presto
Kwartet smyczkowy Messages
Marcin Suszycki (skrzypce I), Oriana Masternak (skrzypce II), Maria Dudka (altówka), Beata Urbanek-Kalinowska (wiolonczela
Sesja naukowa: Pozostać wiernym sobie – Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni XX wieku – dr Ewa Siemdaj
25 października / 18:00
Aula “Florianka”, ul. Basztowa 8
Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni cz. II
Igor Strawiński – Trzy utwory na klarnet solo (1919)
Levan Tskhadadze – klarnet
Marta Ptaszyńska – Light breaks where no sun shines na flet solo
Agata Igras-Sawicka – flet
Andrzej Panufnik – Pięć pieśni ludowych (1940, reconstructed 1945, rev. 1959)
Od Zwolenia
Od Przysuchy
Od Olkusza
Od Kazanowa
Od Janowca
Natalia Czuhaj – sopran
Agata Igras-Sawicka – flet
Natalia Jarząbek – flet
Levan Tskhadadze – klarnet
Karol Sikora – klarnet
Dariusz Rogowski – klarnet basowy
Andrzej Panufnik – Kwintet Akademicki na flet, obój, dwa klarnety i fagot (1953, rev.1956)
Natalia Jarząbek – flet
Dawid Szot – obój
Levan Tskhadadze – klarnet
Karol Sikora – klarnet
Małgorzata Wygoda – fagot
Iannis Xenakis – Charisma na klarnet i wiolonczelę
Levan Tskhadadze – klarnet
Jan Kalinowski – wiolonczela
György Ligeti – Sonata na wiolonczelę solo (1948-1953)
Dialogo – Adagio, rubato, cantabile
Capriccio – Presto con slancio
Adam Krzeszowiec – wiolonczela
Andrzej Panufnik – Triangles (1972)
Trikona I
Trikona II
Yantra
Agata Igras-Sawicka – flet
Agata Kielar-Długosz – flet
Monika Frątczak – flet
Adam Krzeszowiec – wiolonczela
Jan Kalinowski – wiolonczela
Adam Woźniak – wiolonczela
26 października / 18:00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Krakowie im. Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Akademia Muzyczna w Krakowie, ul. Św. Tomasza 43
Koncert finałowy 4. Dni Muzyki: Andrzej Panufnik
Andrzej Panufnik – Kołysanka (1947, rev.1955)
Andrzej Panufnik – Koncert fortepianowy (1962, rev. 1970, 1972, Intrada – 1982)
I Entrata
II Molto tranquillo
III Molto agitato
Witold Lutosławski – Koncert na orkiestrę (1950-1954)
I. Intrada
II. Capriccio notturno ed Arios
III. Passacaglia, Toccata e Chorale
Marek Szlezer – fortepian
Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej we Wrocławiu
Wojciech Rodek – dyrygent
Szczegółowy program znajduje się na stronie internetowej www.amuz.krakow.pl