W dniach 24-25 listopada w siedzibie Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu już po raz trzeci odbędzie się Ogólnopolska Studencka Konferencja Naukowa NEOFONIA. Wydarzenie jest organizowane przez Koło Artystyczno-Naukowe Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki od 2012 roku i z każdą kolejną edycją przyciąga coraz większą uwagę środowiska muzycznego z całej Polski. Patronat medialny nad konferencją objęła MEAKULTURA.
Temat tegorocznej edycji: Etno- i techno- w muzyce XX i XXI wieku. Poszukiwanie źródeł czy pościg za nowością? ma skłonić do refleksji zarówno nad źródłami inspiracji współczesnych twórców, jak i kierunkami dalszego rozwoju muzyki najnowszej. Głos w tej kwestii postanowiło zabrać liczne grono studentów kompozycji, teorii muzyki i muzykologii z uczelni z całego kraju: z Warszawy, Katowic, Krakowa, Lublina, Gdańska, Bydgoszczy i Poznania. Wśród zgłoszonych referatów znajdują się zarówno tematy poświęcone inspiracjom etnicznym i religijnym w twórczości współczesnych kompozytorów, jak i skupiające się na nowych technologiach.
Gościem specjalnym konferencji będzie Maria Pomianowska, wybitna multiinstrumentalistka, improwizatorka, kompozytorka, specjalizująca się w muzyce tradycyjnej. Podczas wykładu pierwszego dnia konferencji o godzinie 13.30 opowie o możliwościach zastosowania tradycyjnego instrumentarium we współczesnej kompozycji.
Projekcja filmu o Andrzeju Panufniku Tata zza żelaznej kurtyny w reżyserii Krzysztofa Rzączyńskiego poprzedzona referatem absolwentek poznańskiej akademii Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej i Weroniki Nowak na temat Inspiracji kultem Maryjnym w twórczości Andrzeja Panufnika, nawiąże do obchodów setnej rocznicy urodzin polskiego kompozytora.
24 listopada o godzinie 18.30 w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu odbędzie się koncert towarzyszący konferencji, na którym zostaną wykonane utwory studentów kompozycji z siedmiu uczelni muzycznych w Polsce. Będzie to zatem doskonała okazja do skonfrontowania różnych stylów i technik kompozytorskich. Oprócz kompozycji na składy kameralne zabrzmią w tym roku również utwory w wykonaniu orkiestry smyczkowej Musique Moderne pod dyrekcją Jarosława Szemeta.
Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny!
Aktualne informacje na stronie:
https://www.facebook.com/events/1481598768785338/?fref=ts
PROGRAM
24 LISTOPADA 2014, SALA PREZYDENCKA
10.00 – uroczyste otwarcie konferencji
10.15-12.00 PANEL I – „Od Półwyspu Iberyjskiego po Syberię”
Prowadzenie: Piotr Krajewski
Andżelika Jędrzejczyk, UJ, muzykologia
Główne nurty muzyki hiszpańskiej na początku XX wieku na podstawie twórczości Manuela de Falli
Monika Dziurawiec, AM w Katowicach, teoria muzyki
Od “klasyki” do “folku”… i z powrotem. Wpływ dwóch nurtów muzycznych na twóczość zespołu Vołosi
Bogna Uryzaj, UW, muzykologia
(Etno)pizzica czy techno-pizzica i ich oddziaływanie na współczesną kulturę muzyczną
Tomasz Kozieł, AM w Katowicach, kompozycja
Etniczność i futuryzm w muzyce Vladimira Nadishany
11.40-12.00 przerwa kawowa
12.00-13.15 PANEL II – „Różne oblicza postępu”
Prowadzenie: Marta Beszterda
Sabrina Stachel, Akademia Muzyczna w Gdańsku
Elementy jazzu w twórczości Igora Strawińskiego. Ragtime z “Historii żołnierza”, “Ragtime na 11 instrumentów”
Ryszard Lubieniecki, AM w Bydgoszczy, kompozycja
W stronę wyzwolenia. O muzyce Dobromiły Jaskot
Dominika Micał, AM w Krakowie, teoria muzyki
Inspiracja i niepokój – „Poemat elektroniczny – Samutne miasta” Michała Jakuba Papary
13.15 – 13.30 przerwa kawowa
13.30 – WYKŁAD SPECJALNY – dr hab. Maria Pomianowska
18.30 – KONCERT KOMPOZYTORSKI, AULA NOVA
***
25 LISTOPADA 2014, SALA PREZYDENCKA
10.00-11.30 PANEL III – „W kręgu tradycji i religii”
Prowadzenie: Ewa Chorościan
Karol Rzepecki, KUL, muzykologia
Koncepcja retoryczna Veni Creator Spiritus Zbigniewa Bujarskiego jako nawiązanie do tradycji
Łukasz Kaczmarek, KUL, muzykologia
Neoklasycyzm w polskiej muzyce współczesnej na przykładzie Kwartetów smyczkowych Macieja Małeckiego
Alicja Skrzypiec, AM w Gdańsku
Elementy tradycyjnej muzyki żydowskiej w „The Dreams and Prayers of Issack The Blind” Osvaldo Golijova
Wojciech Michno, AM w Katowicach, kompozycja
W obliczu Shoah, czyli o 8 pieśniach żydowskich na głos i fortepian autorstwa Szymona Laksa
11.30 – 12.00 – przerwa kawowa
12.00-13.45 PANEL IV – „W kręgu tradycji i religii – c. d.”
Prowadzenie: Ewa Chorościan
Marta Beszterda, AM w Poznaniu, teoria muzyki
Wokół kategorii syntetyzujących w symfoniach Henryka Mikołaja Góreckiego
Ewa Fabiańska-Jelińska, Weronika Nowak, AM w Poznaniu,
Inspiracje kultem Maryjnym w twórczości Andrzeja Panufnika
13.00 – 13.50 – projekcja filmu “Tata zza żelaznej kurtyny”, reż. Krzysztof Rzączyński
13.50 – 14.15 przerwa kawowa
14.15-16.00 PANEL V – „Idea, materia, technika”
Prowadzenie: Michał Janocha
Ewa Chorościan, AM w Poznaniu, teoria muzyki
Nowe spojrzenie na tradycję antyczną w twórczości Iannisa Xenakisa
Piotr Krajewski, AM w Poznaniu, UAM Poznań
Postkolonializm i imagologia a muzyka w XXI wieku
Katarzyna Danel, AM Poznań
Komputerowa edycja nut – pomoc czy ograniczenie w praktyce kompozytorskiej
15.15– 16.00 Dyskusja końcowa. Zakończenie konferencji.