Miniony miesiąc stał się dla polskiej i irlandzkiej muzyki współczesnej czasem niezwykle ciekawej wymiany artystycznej za sprawą projektu Zooming: Ireland. Jego celem było lepsze poznanie współczesnej, polskiej twórczości muzycznej w Irlandii oraz nowej muzyki irlandzkiej w Polsce.
W ramach przedsięwzięcia poznański zespół muzyki współczesnej Sepia Ensemble wystąpił 1 lutego z koncertem w The Hugh Lane Gallery w Dublinie; drugą część projektu stanowił natomiast koncert w poznańskiej Auli Nova, który odbył się 28 lutego.
Program dublińskiego koncertu został zbudowany na zasadzie zestawienia: w pierwszej części zabrzmiały utwory współcześnie tworzących kompozytorów irlandzkich, później zespół wykonał kompozycje polskie.
Podczas irlandzkiej części koncertu publiczność usłyszała The Cusp of Sleep (2011) Endy Bates’a, My Broken Machines (2004) Eda Bennetta, Extraordinary Rendition (2008) Johna McLachan’a oraz Swelt Belly At Down (2013) Judith Ring. Utwory, pozytywnie zaskakujące różnorodną stylistyką i dające obraz szerokiego zakresu inspiracji, z których czerpią irlandcy twórcy, zabrzmiały w obecności samych kompozytorów, którzy po koncercie nie kryli słów uznania dla poznańskich wykonawców. Z kolei w polskiej części koncertu, uwaga została poświęcona nie tylko twórczości młodych kompozytorów, ale też znjadującym się już w kanonie utworom wybitnych twórców XX wieku. Publiczność irlandzka obok Miniatures sonoristiques (2011) Ewy Fabiańskiej – Jelińskiej, Fracture (2006-07) Artura Kroschla oraz Scherzo na 6 instrumentów (2014) Rafała Zapały wysłuchała zatem również Swinging music (1970) Kazimierza Serockiego i Grave. Metamorphoses na wiolonczelę i fortepian (1981) Witolda Lutosławskiego.
Koncert odbył się w ramach organizowanego przez Hugh Lane Gallery cyklu Sundays@Noon. Idea spotkań Sundays@Noon jest prosta – galeria zaprasza dublińczyków, aby w niedzielne południa posłuchali muzyki w otoczeniu dzieł muzyki współczesnej. Dla recepcji koncertu Zooming: Ireland atrakcyjne architektonicznie wnętrze galerii było niewątpliwie dodatkowym atutem, a wiszące na ścianach obrazy czołowych irlandzkich artystów takich jak Francis Bacon czy Sean Scully spawiały, że idea polsko-irlandzkiej wymiany artystycznej wykroczyła poza dziedzinę muzyki. Na zaaranżowanej na styku sal muzealnych widowni, otaczającej wykonawców z trzech stron, zasiadło blisko 150 osób.
Koncert był możliwy dzięki dotacji Urzędu Miasta Poznania przyznanej Fundacji MEAKULTURA. Kierownictwo artystyczne cyklu Zooming: sprawuje Artur Kroschel, a głównym organizatorem projektu jest agencja artystyczna SONORA.
Więcej na:
https://meakultura.pl/kosmopolita/projekty-fundacji-meakultura-w-europie-1142
Koncert w Dublinie odbył się przy wsparciu: Urzędu Miasta Poznania, Association of Irish Composers, Instytutu Adama Mickiewicza, Ambasady Polski w Dublinie oraz Contemporary Music Centre Ireland.
Anna Szmatoła, Mateusz Loska
źródło: SONORA music
————————————–