Zakład Antropologii Literatury i Edukacji Polonistycznej UMK w Toruniu, Koło Lektury Filologiczno-Filozoficznej oraz Międzywydziałowe Koło Animacji Kultury UMK mają zaszczyt zaprosić do wzięcia udziału w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pod nazwą Kultura rocka. Twórcy – tematy – motywy.
Celem konferencji, która odbędzie się w Toruniu w dniach 23-25 kwietnia 2015 r., jest zastanowienie się nad szerokim wachlarzem tematów związanych z kulturą rocka. Prelegenci poruszą m.in. następujące zagadnienia:
– rock poezja polska i zagraniczna
– interpretacja tekstów piosenki rockowej; głosowa interpretacja tekstu
– multimedialność i multiideowość rocka
– cielesność a duchowość w kulturze rocka
– album koncepcyjny; opera rockowa; musical rockowy
– film rockowy (rockumentary)
– rock a „przemysł” muzyczny
– rock a media współcześnie
– subkultury rockowe i ruchy fanowskie dzisiaj
Referaty poprzedzi wykład prof. dra hab. Wojciecha Burszty pt. Rock jako gatunek zmącony: emancypacja i technologia. Głos zabiorą także m.in. prof. dr hab. Izolda Kiec (Fundacja Instytut Kultury Popularnej), prof. dr hab. Piotr Łuszczykiewicz (UAM), prof. dr hab. Marek Jeziński (UMK), dr Mateusz Torzecki (SWPS), dr Radosław Marcinkiewicz (UO), dr Krzysztof Gajda (UAM) – wybitni specjaliści w zakresie kultury muzycznej.
Obrady odbędą się w Collegium Maius UMK, w sali 307. Bierny udział w konferencji jest bezpłatny i nie wymaga wcześniejszych zapisów.
Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych!
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA KULTURA ROCKA
Twórcy – tematy – motywy
Toruń, 23-25 kwietnia 2015 r.
PROGRAM
Czwartek (23 kwietnia)
8.30-8.45 – inauguracja konferencji
8.45-9.45 – wykład inauguracyjny prof. dra hab. Wojciecha Burszty (SWPS) pt. Rock jako gatunek zmącony: emancypacja i technologia
9.45-9.55 – przerwa kawowa
9.55-11.00 PANEL EKSPERCKI
Marek Jeziński (UMK), “Listy przebojów i paru mądrych w tle” – kultura rocka lat 80. a dziennikarstwo muzyczne
Piotr Łuszczykiewicz (UAM), Stary rock a nowa poezja polska po 1989 roku
Piotr Skrzypczak (UMK), Uczciwy kicz czy swobodny kamp? Uwagi o adaptacjach filmowych kilku tekstów The Beatles
11.00-11.10 – przerwa kawowa
11.10-12.45 PANEL 1
Aleksandra Szczepańska (UG), „Hair” Milosa Formana – musical rockowy rozliczający ruch kontrkulturowy
Piotr Pławuszewski (UAM), Mocne uderzenie. Polska muzyka rockowa i film dokumentalny (lata 60. i 70.)
Jacek Mikołajczyk (UŚ), „Rock of ages” – musical (post)rockowy
Magdalena Wichrowska (WSG w Bydgoszczy), Od zwykłego człowieka do superbohatera. Dwie koncepcje kina dokumentalnego na przykładzie „Pulp: film o życiu, śmierci i supermarketach” oraz „20 000 dni na Ziemi”
Mateusz Torzecki (SWPS), „Lulu” — Lou Reed i Metallica. Piękni przegrani
12.45-12.55 – przerwa kawowa
12.55-14.15 PANEL 2
Katarzyna Winnicka (URz), GIMME SHELTER. Koncert The Rolling Stones w Altamont w 1969 roku
Tomasz Sławiński (UMK), „Rzuciłem palenie i kościół też, do pierwszego czasem wracam, do drugiego nie” – o stosunku polskich muzyków rockowych do wiary
Marcin Czardybon (UW), Enigmatyczni „oni”. Analiza tekstów wybranych utworów rockowych pod kątem zawartych w nich strategii grupowej identyfikacji
Jarosław Kardaś (UAM), Czy koncerty U2 to już zjawisko kulturowe?
14.15-15.00 – przerwa obiadowa
15.00-16.20 PANEL 3
Dominik Sobka, Piotr Zwarycz (UMK), Kostki gitarowe – muzyczne akcesoria czy kolekcjonerski rarytas?
Katarzyna Szuchiewicz (UG), „Frank” – sceniczna moc ukryta w rekwizycie
Monika Konert-Panek (UW), Artykulacja a wizerunek. Foniczne aspekty stylu rockowego
Krzysztof S. Werner (UMCS), Działalność funklubu The Beatles w Lublinie w peerelowskiej rzeczywistości lat 80.
16.20-16.30 – przerwa kawowa
16.30-17.50 PANEL 4
Anna Szumiec (UŚ), Realizacja motywu ptaka w utworach rockowych
Maria Piątkowska (UW), Motywy historyczne w tekstach piosenek wybranych zespołów z brytyjskiego nurtu NWOBHM oraz polskiego rocka lat 80.
Julian Strzałkowski (UŚ), Samotność w tekstach utworów Dżemu z lat 1985-1994
Ignacy J. Krzemiński (UŚ), Muzyka Ericha Zanna: motywy lovecraftiańskie w muzyce rockowej i metalowej
17.50-18.00 – przerwa kawowa
18.00-19.35 PANEL 5
Przemysław Zawrotny (UG), Literackość i etos rock’n’rollowca w tekstach Piotra Klatta
Agnieszka Wojcieszek (UO), Kim jest „Łajza”? Przejście od koncertu do „miscenium” na przykładzie spektaklu Artura Żymełki
Paweł Jaskulski (UW), Dramaturgia koncertu rockowego. Przypadek Nirwany
Marek Bielacki (UŁ), Skaldowie jako dramatis personae musicalu rockowego Andrzeja Zielińskiego i Agnieszki Osieckiej „Dziś straszy”
Ewelina Zarembska (UMK), Musical rockowy w tłumaczeniu na przykładzie „Rent” Jonathana Larsona
19.35-19.45 – przerwa kawowa
19.45-21.05 PANEL 6
Luiza Karaban (UPH w Siedlcach), Neoromantyczny (?) stosunek do przyrody polskich hipisów na przykładzie wybranych tekstów piosenek rockowych
Mirosław A. Miernik (UW), Od gotyku do dark independent: o ewolucji subkultury gotyckiej w Polsce po roku 1999
Zuzanna Błajet (UJ), Poeci pamirskiego rocka, czyli o tych, którzy „sitar” zastąpili giatrą
Magdalena Boczkowska (WS Humanitas), Jima Morrisona podróż do kresu nocy
21.05-21.15 – podsumowanie I dnia obrad
Piątek (24 kwietnia)
9.00-10.35 PANEL 1
Kamila Ślizewska (UMK), „Ej wy, ludzie psy, brudna wasza maść” – o polisemantyzacji gier słownych w utworach pochodzących z albumu „Jezus Maria Peszek”, czyli metajęzyk już rozwiązywany
Maciej Kuster (UJ), „Kolejna cegła w murze”. Kilka uwag o polskim przekładzie „The Wall”
Krzysztof Gajda (UAM), Piosenka lingwistyczna? Hubert Spięty Dobaczewski (Lao Che)
Radosław Marcinkiewicz (UO), „Yes, Yes, Yes!”, czyli o rodzajach nieprzypadkowej zbieżności nazw w wypadku tzw. albumów eponimicznych
Izolda Kiec (Fundacja Instytut Kultury Popularnej, Poznań), Grzegorz Ciechowski. Oswajanie śmierci
10.35-10.45 – przerwa kawowa
10.45-12.20 PANEL 2
Magdalena Budzyńska (UAM), Obraz ciała w tekstach piosenek Grzegorza Ciechowskiego – ujęcie językoznawcze
Dominik Kurek (URz), Muzyka rockowa a postmodernizm
Mateusz Jakubiak (UJ), Upadek rockowego snu – wizerunek muzyków rockowych i ich fanów w „Zanim dopadnie nas czas” Jenifera Egan
Olaf Pajączkowski (UO), Od kota Lucyfera Sama do buntownika Toma Sawyera – tematy tekstów piosenek rocka progresywnego i gatunków pokrewnych na przykładzie twórczości wybranych zespołów
Przemysław Piłaciński (UW), „The Seer” Swans – między kompozycją a improwizacją
12.20-12.30 – przerwa kawowa
12.30-13.50 PANEL 3
Joanna Walczak (UŚ), „Ja nie słucham piosenek, nie wiem, jak należy pisać”. Znaczenie tekściarskiej spuścizny Bogdana Loebla w rozwoju polskiej muzyki rozrywkowej
Marzenna Cyzman (UMK), Do polskiej kultury przez polski rock. O muzyce rockowej na lekcji języka polskiego jako obcego
Michał Kozień (UJ), Marnowana szansa polskiej szkoły. O wykorzystaniu rocka na lekcjach języka polskiego
Tomasz P. Bocheński (UJ), „Was verliert man| mit dem Augenschlag?”. Między poezją a kontynuatorami hard rocka: przypadek Tilla Lindemanna i zespołu Rammstein
13.50-14.30 – przerwa obiadowa
14.30 – 15.50 PANEL 4
Paweł Sporek (UP im. KEN), Klasyka polskiego rocka a rozwijanie świadomości aksjologicznej uczniów gimnazjum (na przykładzie tekstów zespołów Lady Pank i Budka Suflera
Alicja Gruszka (UMK), Koncert zespołu Behemoth jako performans artystyczny
Artur Duda (UMK), Poezja czy grafomania? O albumie koncepcyjnym Lao Che „Powstanie Warszawskie”
Katarzyna Janowska (UJ), A gdyby wyciąć muzykę…? „Powstanie Warszawskie” Lao Che
15.50-16.00 – przerwa kawowa
16.00-17.35 PANEL 5
Angelika Jasiulewicz (UMK), Język kobajański – dialekt kosmicznych wędrowców. Magma jako prekursor francuskiego zeuhlu
Jacek Drozda, Pełne koło punk rocka? Narracje klasowe i percepcja kryzysu w muzyce i poezji punkowej od Angelic Upstarts do Sleaford Mods
Wojciech Bernatowicz (UW), „I’m black, I’m rinso white, I’m invisible”. Stylizacja muzyczna jako symboliczna reprezentacja grup społecznych w musicalach lat 60. i 70.
Mateusz Harzowski (UWr), Muzyka a sprawa wojny wietnamskiej – interpretacja najważniejszych utworów dotyczących konfliktu
Mateusz Łepkowski (UMK), Bob Dylan – bard i wychowawca pokoleń
17.35-17.45 – przerwa kawowa
17.45-19.20 PANEL 6
Łucja Iwanczewska (UJ), „Między nami dobrze jest”, czyli punk (rock) i sztuka
Agnieszka Kosmecka (UAM), O (nie)istnieniu gatunku – rock opera
Jarosław Wojtas (UMK), Otrzepani ze styropianu. Polscy twórcy rocka w procesie ewolucji od kontestacji do konformizmu i z powrotem
Paulina Berlińska (UMK), “Odi profanum vulgus”? O kontrkulturze polskiej muzyki metalowej
Szymon Kobyliński (UMK), Oblicza polskiego rockizmu
19.20-19.30- podsumowanie II dnia konferencji, BANKIET
Sobota (25 kwietnia)
9.00-10.20 PANEL 1
Bartłomiej Alberski (UMK), Brzmienie brzmieniu nierówne
Szczepan Czarnecki (UMCS), Subkultura, kontrkultura, kultura alternatywna. Próba ] systematyzacji
Jakub Kasperski (UAM), Piosenka, canzona, chanson? Problematyka nazewnictwa i typologii podstawowych form muzycznych w muzyce rockowej
Łukasz Lipiński (UMK), Skinheadzi: historia prawdziwa, czyli społeczne konstruowanie mitu
9.50-10.00 – przerwa kawowa
10.20-11.40 PANEL 2
Mariusz Gradowski (UW), Sztuka szkatułki: audiowizualne strategie Michela Gondry’ego
Michał Wróblewski (UG), Diabelskie pozy Glenna Danziga
Małgorzata Litwin (UMK), Ziggy Stardust, czyli androgyn w świecie rocka. Koncept kreacji scenicznej Davida Bowiego
Paweł Biliński (UG), „Rockin’mock”! Parodystyczne komponenty „Oto Spinal Tap” Roba Reinera
11.40-11.50 – przerwa kawowa
11.50-13.25 PANEL 3
Łukasz Głod (USz), Koncert jako rytuał totalitarny. Strategie sceniczne słoweńskiego kolektywu Laibach w latach 1980-2015
Sylwia Gawłowska (UJK), „Nad przepaścią…” rocka – przemiany w zakresie funkcji współczesnego tekstu rockowego i ich konsekwencje dla kultury rocka
Emmanuella Robak (UJK), Somaestetyka ruchu scenicznego na przykładzie artystów sceny Dark Independent
Tomasz Florczyk (AJK), Od staropolskich stylizacji po niby-dziecięcą poezję – o concept albumach Spiętego i Lao Che z tekstami Huberta Dobaczewskiego
Natalia Gryń (URz), „Quadrophenia” manifestem młodego Brytyjczyka
13.25-14.00 – przerwa obiadowa
14.00-15.20 PANEL 4
Aleksandra Powierska (UJ), Rock&Show – od talent show, przez Facebooka do celebrytyzmu. Analiza fenomenu zespołu Trzynasta w Samo Południe
Magdalena Kurek (UG), Led Zeppelin – magia słów, obrazu i muzyki
Barbara Trokowska (UMK), Storytellers. O zespole Nightwish
Jakub Kosek (UP im. KEN), Rock’n’rollowa biała gorączka – o kreacji artystycznej grupy Motörhead w czterdziestą rocznicę działalności
15.20-15.30 – przerwa kawowa
15.30-17.05 PANEL 5
Aleksandra Szwagrzyk (UMK), Czego słuchają młodzi? O percepcji rocka w wybranych utworach dla dzieci i młodzieży
Jacek Kowalski (UTH w Radomiu), Doświadczenie bliskości i oddalenia: literacka wizja„rock”-metra w „Niebie pod Berlinem” Jaroslava Rudiša
Joanna Roś (UW), Święty patron rock and rolla. Albert Camus w kulturze rocka
Agnieszka Osińska, „Wieczność kocha dzieła czasu”. Tematy i motywy twórczości Williama Blake’a w tekstach rockowych (na przykładzie Iron Maiden, The Doors, Patti Smith i U2)
Paulina Krzywicka (SWPS), Słowo, obraz czy dźwięk? Interpretacja wyrazu artystycznego na przykładzie utworu z nurtu rocka alternatywnego
17.05-17.15 – przerwa kawowa
17.15-18.35 PANEL 6
Adam Domalewski (UAM), Queer Queen
Beata Rynkiewicz (UWr), „Jestem wtedy, kiedy krzyczę…”. Postawy emancypacyjne polskich artystek w kulturze punk
Paulina Witkowska (UMK), Modliszka, czyli obraz kobiety w tekstach Agnieszki Chylińskiej
Tomasz Nichczyński (UMK), Cielesność a duchowość w kulturze rocka na podstawie twórczości amerykańskich zespołów Switchfoot i Anbrelin
18.35-18.45 – przerwa kawowa
18.45-19.50 PANEL 7
Małgorzata Ślarzyńska (UW), Kultura rocka we Włoszech: Riccardo Mannerini
Anna Chomczyk (SWPS), Joga, lewitacja i rock and roll, czyli jak Daleki Wschód kształtował kontrkulturę
Karolina Kinowska (UMK), Adaptacja wartości zawartych w twórczości wybranych zespołów rockowych
19.50-20.00 – przerwa kawowa
20.00-21.05 PANEL 8
Paweł Tański (UMK), Afekt efektu. O tekstach zespołu Popsysze
Michał Pranke (UMK), Byś serce moje rozkroił – uwagi o „Sromocie” zespołu Świetliki
Jakub Osiński (UMK), Warsztat interpretatora tekstów piosenek: muzyka – poetyka – polityka
21.05-21.15 – zakończenie konferencji i podsumowanie 3-dniowych obrad