Na ich koncerty przychodzą różni ludzie – fani metalu, rodziny, miłośnicy historii, a nawet weterani wojenni. Podczas przerw między występami zwiedzają miejsca upamiętniające wydarzenia z przeszłości. Pytają fanów o możliwą tematykę utworów oraz konsultują się z historykami. Często muszą walczyć z łatką zafascynowanych złem nazistów, a prawda jest taka, że opisują prawdziwe wydarzenia, sławią bohaterstwo żołnierzy i nie są zespołem politycznym[1]. Na scenie towarzyszą im dwa czołgi – Audie i Walther. Obejmują patronat nad trzema festiwalami. O kim mowa? Oczywiście o szwedzkiej grupie Sabaton.
Treść Lwów północy została ułożona w porządku chronologicznym, lecz nie wedle wydarzeń z życia poszczególnych członków grupy, tylko muzycznych doświadczeń. Każdy rozdział skupia się na konkretnym roku bądź przedziale czasowym i dokładnie przedstawia Sabaton od strony rozmaitych festiwali, występów na promie, tras koncertowych jako suport oraz headliner, a także – jak łatwo się domyślić – powstawania kolejnych płyt.
Poznajemy sposoby tworzenia albumów, ich inspiracje, głębię relacji z fanami czy też wkład, jaki wierni słuchacze wnoszą do twórczości zespołu pod względem tematyki piosenek. Właśnie ta niesamowita więź z fanami, szczególnie polskimi, mocno wybrzmiewa z kart książki Babuli. Wystarczy wspomnieć o polskiej wersji utworu 40:1 (o bitwie nad Wizną) oraz teledysku nagranym właśnie w Wiźnie w reżyserii Jacka Raginisa (wnuk siostry Władysława Raginisa, który dowodził we wspomnianej bitwie) ze współudziałem grup rekonstrukcyjnych i oficjalnym pokazie klipu w Muzeum Powstania Warszawskiego.
Uważnemu czytelnikowi nie umknie również fakt, iż autor sam jest fanem Sabatonu, o czym świadczą chociażby wielokrotne przytoczenia własnych wywiadów ze Szwedami czy praca, jaką musiał wykonać, by stworzyć tak urozmaiconą czytelniczą propozycję. Trzeba nadmienić, że Lwy północy wyróżniają się dużą liczbą bonusów, które powinny zadowolić nawet najbardziej wybrednego fana. Mamy tu historię zespołu Civil War (grupy założonej przez czterech członków oryginalnego składu Sabaton – Daniela Mullbacka, Rikarda Sundéna, Oskara Monteliusa i Daniela Myhra), wywiad z Łukaszem Kajzerem (przedstawicielem Polish Panzer Battalion), spis polskich koncertów Sabaton, zdjęcia wszystkich albumów wraz z reedycjami czy edycjami specjalnymi, fotografie grupy w najróżniejszych okolicznościach, a także spis wszystkich piosenek opatrzony komentarzem dotyczącym ich treści – m.in. jakiego wydarzenia bądź osoby dotyczą. Ponadto książka została opatrzona zakładką, na której z jednej strony widzimy Joakima Brodéna, a z drugiej – Pära Sundströma.
Na zakończenie przytoczmy jeden, niezwykle wymowny, cytat z książki Jordana Babuli:
Sabaton to fenomen. […] Zespół szwedzki, który dziesiątkom tysięcy Polaków przypomniał, czy wręcz pokazał, z czego w naszej historii możemy być naprawdę dumni. Bez jakichkolwiek nawiązań do nacjonalizmu wywołał patriotyczny dreszcz u gigantycznej rzeszy słuchaczy, internautów i telewidzów. I nawiązał z nimi bezprecedensową w świecie show-biznesu relację. Polacy szczerze kochają Sabaton. Sabaton szczerze kocha Polaków. Nikt nie ma co do tego najmniejszych wątpliwości[2].
Warto sięgnąć po najnowszą propozycję wydawnictwa In Rock. Wzbogacona wieloma bonusami lektura biografii Sabatonu pozostawia po sobie pewien niedosyt – chcemy więcej! – a ponadto wyzwala w czytelniku chęć nie tylko do zgłębienia historii przedstawianej w utworach, ale także dowiedzenia się więcej o samym zespole ze Szwecji. Krótko mówiąc – niech „Lwy północy” zaryczą również w Waszych sercach.
Przypisy:
[1] Jordan Babula, Sabaton. Lwy północy, In Rock, Czerwonak 2016, s. 119.
[2] Ibidem, 9–10.
Dyskografia:
Fist For Fight – 2001 i maj 2002
Primo Victoria – 4 marca 2005
Attero Dominatus – 28 lipca 2006
Metalizer – 16 marca 2007
The Art Of War – 30 maja 2008
Coat Of Arms – 21 maja 2010
Carolus Rex – 25 maja 2012
Heroes – 16 maja 2014
The Last Stand – 19 sierpnia 2016
Oficjalna strona internetowa grupy: https://www.sabaton.net/