Czy piękna, harmonijna muzyka może stać się narzędziem przemocy?
W jaki sposób przedstawiają tyranię muzyki sami artyści?
Co dzieje się z bohaterem Mechanicznej pomarańczy Stanleya Kubricka?
Jaką rolę odgrywają w filmie sceny z muzyką “Ludwiga Van”?
O tym wszystkim opowiada Prof. dr hab. Sławomira Żerańska-Kominek, muzykolog i antropolog muzyki.
Zapraszamy do obejrzenia wykładu!
Nagranie zostało zrealizowane podczas 45. Konferencji Muzykologicznej Związku Kompozytorów Polskich “Muzyka i władza” (13-15 października 2016, Instytut Muzykologii UAM)
Spis treści numeru Kamera-muzyka-akcja!:
Felietony
– Aleksandra Chmielewska, Muzycy na wielkim ekranie
– Maurycy Raczyński, Michael Nyman i Peter Greenaway – postmodernistyczna synergia
– Wojciech Krzyżanowski, Aleksandra Słyż Wirtuozowska synteza obrazu i dźwięku – „Uwięziona” Henri-Georgesa Clouzota
Wywiady:
– Anna Kruszyńska „Muzyka filmowa staje się taką nową klasyką” – wywiad z Bartoszem Chajdeckim
– Ewa Chorościan, „Wielu reżyserów nie wstydzi się wyznać, że nigdy nie byli w filharmonii” – wywiad z Krzesimirem Dębskim
Recenzje:
– Aleksandra Bliźniuk, Oscarowe znaczy najlepsze?
– Krzysztof Bździel, Muzyczna narracja w „Młodym Papieżu” Paolo Sorrentino
Publikacje:
– Aleksander Przybylski, Maestro – kilka uwag o muzyce w filmach Stanley’a Kubricka
– Karol Furtak, O klasyce i nie-klasyce w filmach Larsa von Triera – „Melancholia” i „Nimfomanka”
Edukatornia:
– Sławomira Żerańska-Kominek, Video wykład. Tyrania muzyki
– Ewa Chorościan, Krótka (i subiektywna) historia śpiewania na ekranie
Kosmopolita:
– Aleksandra Chmielewska, Jan A. P. Kaczmarek – kompozytor transatlantycki
– Anna Wyżga, Anatomia grozy według Abla Korzeniowskiego
Rekomendacje: