Prof. UG, dr hab. Anna Chęćka, opowiada o doświadczaniu muzyki, odwołując się do sporu między dwoma najważniejszymi współcześnie filozofami muzyki – Peterem Kivym i Jerroldem Levinsonem. Żywe doświadczanie dźwięków dostępne każdemu słuchaczowi, za którym opowiada się Levinson, zderza się z poglądem Kivy’ego o intencjonalnym słuchaniu architektonicznym, jakie posiada jedynie wykształcony odbiorca.
Anna Chęćka – profesor nadzwyczajny w Zakładzie Estetyki i Filozofii Kultury Uniwersytetu Gdańskiego. Z wykształcenia jest także pianistką, absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku. Zajmuje się estetyką, filozofią sztuki, krytyką muzyczną, związkami między literaturą a muzyką. Autorka książki Dysonanse krytyki. O ocenie wykonania dzieła muzycznego (2008), Ucho i umysł. Szkice o doświadczaniu muzyki (2012), redaktor tomu Miscellanea Anthropologica et Sociologica. Muzyka i Moralność (2015) oraz współredaktor książki Peter Kivy i jego filozofia muzyki (2015). Jest również autorką przekładów tekstów filozoficznych i literackich z języka angielskiego i francuskiego, publikuje w „Estetyce i Krytyce”, „Sztuce i filozofii”, zeszytach „Punkt po punkcie”, a także regularnie współpracuje z „Ruchem Muzycznym”.
Zapraszamy do obejrzenia pierwszej części wykładu:
Wykład został zarejestrowany w maju 2017 roku, tuż po śmierci wybitnego amerykańskiego filozofa muzyki, Petera Kivy’ego (1934-2017). Wspomniana w wykładzie książka to Peter Kivy i jego filozofia muzyki, pod red. Anny Chęćki i Macieja Jabłoskiego.
Realizacja: Katarzyna Bogdanowicz