Pojęcie strategii słusznie kojarzone jest z wojskowością, pewną kategorią gier komputerowych i ewentualnie biznesem. O tym, że znajduje ono zastosowanie także w działalności muzeum, możemy przekonać się, czytając artykuł o Łazienkach Królewskich w Warszawie. Podejście strategiczne, a szczególnie podwojenie budżetu bez zwiększenia dotacji celowej z Ministerstwa Kultury, w ciągu trzech lat spowodowało przemianę zabytku w prężną instytucję edukacyjną. Być może niektóre placówki marzyłyby raczej o podwojeniu dotacji i zmniejszeniu liczby odwiedzających o połowę, niemniej jednak sformułowanie i wdrożenie takiego planu również należy do obszaru zarządzania strategicznego. A kiedy stajemy przed tego rodzaju wyzwaniem, nie ma nic bardziej praktycznego od dobrej teorii.
Strategia organizacji jest solidnym podręcznikiem akademickim z obszaru zarządzania napisanym przez jednego z prekursorów tej dyscypliny w Polsce. Dla czytelnika MEAKULTURY zarówno tematyka, jak i język książki mogą być w pierwszej chwili nieco dziwne, jednak przyjęcie ukazanej w niej perspektywy może skłonić do poważnych przemyśleń. Spójrzmy na przykład na studium opisujące organizacje pożytku publicznego w Polsce. Jak to się dzieje, że większość pieniędzy od darczyńców trafia do drobnego ułamka spośród dziesiątków tysięcy zarejestrowanych fundacji i stowarzyszeń? Autorzy studium odpowiadają: ta mała grupa organizacji ma lepszą strategię, w szczególności dokładniej charakteryzuje swoich darczyńców i wolontariuszy, a następnie lepiej do nich dociera. Wszystkich zainteresowanych budowaniem dobrych strategii zapraszamy do lektury.
Strategia organizacji
Autor: Krzysztof Obłój
Wydawnictwo: PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
Wydanie III, 2014
Spis treści numeru Kto płaci kulturze?
Meandry
Marzena Mikosz, Kto płaci kulturze?
Felietony
Marzena Mikosz, III strefa Kultury
Maciej Młynarski, Wychowanie do piękna, czyli czym jest kultura
Wywiady
Marzena Mikosz, “Polacy już dawno wyprzedzili swoje państwo” – wywiad z Andrzejem Sadowskim
Marzena Mikosz, Instrukcja obsługi sponsora. Wywiad z Ewą Łabno-Falęcką
Recenzje
Redakcja, Polskie platformy crowdfundingowe
Weronika Julia Gryczkowska, Co daje storytelling?
Publikacje
Edukatornia
Marcin Teodorczyk, Współpraca organizacji pozarządowych z otoczeniem
Kosmopolita
Jędrzej Gulczyński, Mecenat prywatny w Anglii
Sebastian Uszyński, Marzena Mikosz, Finansowanie kultury w Szwajcarii
Rekomendacje
Jerzy Mikosz, “Strategia organizacji” Krzysztofa Obłoja
Anna Chorzępa, Zarządzanie kulturą. Studia na Uniwersytecie Jagiellońskim
Numer meakultura.pl powstał dzięki
Funduszowi Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS