Meandry

Cały ten musical!

Musical, jak czytamy w definicji tego gatunku, jest formą teatralną, która łączy muzykę, piosenki, dialogi mówione i taniec. Ładunek emocjonalny dzieła – humor patos, miłość, gniew – podobnie jak sama opowieść, jest wyrażany poprzez słowa, muzykę, ruch i aspekty techniczne przedstawienia, które tworzą jedną, spójną całość.

Musical cieszy się obecnie dużą popularnością – zarówno w wersji teatralnej, jak i tej filmowej, będącej przejawem filmu muzycznego.

Postanowiliśmy zatem, w tym karnawałowym czasie, oddać w Wasze ręce numer MEAKULTURY poświęcony właśnie musicalowi.

W numerze znajdują się teksty, które odwołują się tematycznie do musicalu amerykańskiego,  ale chcielibyśmy przybliżyć Wam również to, co dzieje się w Polsce – napisać o polskich produkcjach i polskich twórcach musicalowych.

W swoim felietonie Aleksandra Chmielewska przedstawia zatem cykl musicali realizowanych od 2014 roku w Filharmonii Gorzowskiej. Są one adresowane do dzieci, a ich twórcami są młodzi polscy kompozytorzy. Z kolei Aleksandra Szyguła proponuje przewodnik po polskim musicalu dla początkujących. W dziale Kosmopolita Katarzyna Bartos opowiada z o fenomenie polskiego musicalu Metro. Choć ten spektakl nie podbił amerykańskich serc, pozostał “amerykańskim snem” wyśnionym w Polsce…

W dziale recenzji przeczytacie relację Katarzyny Trzeciak z musicalu Piloci – najnowszej produkcji warszawskiego Teatru Muzycznego Roma. Druga recenzja, autorstwa Katarzyny Bartos, dotyczy natomiast realizacji musicalowego przeboju Leonarda Bernsteina Kandyd, który miał swoją sylwestrową premierę w Opere Wrocławskiej.

W wywiadach proponujemy Wam rozmowę z polską piosenkarką i aktorką mieszkającą obecnie w Niemczech, Celiną Muzą (wywiad Aleksandry Bliźniuk). Paweł Bocian rozmawia z dr hab. Joanną Maleszyńską – poznańską polonistką, badaczką musicalu.

W numerze przeczytacie też dwa teksty autorstwa Wojciecha Bernatowicza. W artykule w dziale Publikacje autor opisuje XIX- i XX-wieczne formy amerykańskiego teatru muzycznego i musicalu. Natomiast drugi tekst w dziale Edukatornia dotyczy chrześcijaństwa jako ważnego wątku musicalowego, a autor zwraca w nim szczególną uwagę na polityczny aspekt chrześcijaństwa w „czarnych” musicalach. O losach klasycznego musicalu amerykańskiego pisze także Grzegorz Piotrowski w dziale Kosmopolita. Karol Furtak w swoim felietonie zastanawia się z kolei, dlaczego klasyczne musicale tak łatwo odchodzą w zapomnienie i stają się domeną teatrów operowych.

Drugim tekstem w dziale Publikacji jest artykuł Katarzyny Jakubiak. Autorka przybliża w nim kino muzyczne, ze szczególnym uwzględnieniem filmu Camelot.

W dziale Rekomendacji Waszej uwadze chcielibyśmy szczególnie polecić wrocławski spektakl Kandyd, który zainaugurował obchodzy setnej rocznicy urodzin Leonarda Bernsteina. Zachęcamy także do zapoznania się z cyklem audycji Ten cały musical prowadzonych w Radiowej Dwójce przez dwóch teatrologów: Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawadę.

Redaktorką numeru jest Anna Kruszyńska.

Życzymy przyjemnej, musicalowej lektury!

 

Spis treści numeru Cały ten musical!

Meandry

Anna Kruszyńska Cały ten musical!

Felietony

Aleksandra Chmielewska Musicale spod szyldu Filharmonii Gorzowskiej

Karol Furtak Musical versus musical

Wywiady

Paweł Bocian “Wierzę w potęgę musicalu” – rozmowa z Joanną Maleszyńską

Aleksandra Bliźniuk  Znaleźć odpowiednią niszę – rozmowa z Celiną Muzą

Recenzje

Katarzyna Trzeciak Podniebny spektakl

Katarzyna Bartos „The Best of All Possible Worlds”? Kandyd w Operze Wrocławskiej

Publikacje

Wojciech Bernatowicz XIX- i XX-wieczne formy amerykańskiego teatru muzycznego i musicalu

Katarzyna Jakubiak “Camelot” i kino muzyczne

Edukatornia

Aleksandra Szyguła Polskie musicale – miniprzewodnik dla początkujących

Wojciech BernatowiczKiss me Jesus. Wątek chrześcijaństwa w musicalu amerykańskim lat 60. i 70.

Kosmopolita

Katarzyna Bartos Polski „American dream” Metra

Grzegorz Piotrowski, O losach klasycznego musicalu amerykańskiego

Rekomendacje

Ten cały musical. Cykl audycji w Radiowej Dwójce

 “Kandyd” Leonarda Bernsteina w Operze Wrocławskiej


Numer powstał dzięki Funduszowi Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć