I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych odbędzie się w dniach 2-14 września 2018 roku i ma uświetnić 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. Organizatorem wydarzenia jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.
Kalendarium, repertuar i jury
Dla obserwatorów konkursu to jesień stanie się czasem zasłuchania w nowe interpretacje utworów, jednak uczestnicy wydarzenia zaczną swoją pracę dużo wcześniej. Pianiści (w wieku od 18 do 35 lat) do 1 maja muszą nadesłać swoje zgłoszenie konkursowe. Do końca czerwca opublikowana zostanie lista około 30 pianistów zakwalifikowanych do konkursu. Samo wydarzenie będzie składało się z dwóch etapów (4.09-10.09) i finału (12-13.09).
Jakie utwory zabrzmią na instrumentach historycznych? Usłyszymy cały przekrój twórczości chopinowskiej, od małych form (m.in. preludia, etiudy), poprzez bardziej rozbudowane (m.in. ballady, polonezy, sonaty), aż po największe utwory Chopina na fortepian i orkiestrę (koncerty fortepianowe, Wariacje B-dur, Fantazję A-dur i Rondo F-dur).
Znany jest już skład jury konkursowego, w którym zasiądą sławni pianiści i pedagodzy z całego świata, a wśród nich Claire Chevallier, Nikołaj Demidenko, Nelson Goerner, Tobias Koch, Aleksiej Lubimow, Janusz Olejniczak, Ewa Pobłodzka, Andreas Staier, Wojciech Świtała i Dang Thai Son.
Prawdziwe brzmienie muzyki chopinowskiej
Pomysłodawcą konkursu, w którym utwory Chopina grane będą na instrumentach z epoki, jest Stanisław Leszczyński, dyrektor artystyczny festiwalu Chopin i jego Europa oraz zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.
Samo wykonawstwo historyczne od lat przeżywa swój rozkwit – szczególnie jeśli chodzi o repertuar epok od średniowiecza po klasycyzm. Muzyka romantyczna do tej pory nie cieszyła się aż takim zainteresowaniem wykonawców z nurtu historycznego.
Jak wskazują organizatorzy konkursu, wydarzenie to pozwoli na przywrócenie autentyczności brzmienia muzyce Chopina. Oryginalna barwa instrumentów, artykulacja i harmonika, które poprzez inną konstrukcję fortepianów zyskają nowy dla nas wyraz, pozwolą w większym stopniu poczuć aurę twórczości tego wielkiego kompozytora.
Uczestniczący konkursu będą mieli do dyspozycji fortepiany historyczne z kolekcji Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina (Erard z 1838, 1849 i 1858, Pleyel z 1846 i 1854 oraz Broadwood z 1843), a także oryginały i kopie instrumentów z epoki sprowadzone przez restauratorów i kolekcjonerów europejskich.
Zwycięzcy otrzymają nie tylko nagrody finansowe, ale także propozycje prestiżowych koncertów z Orkiestrą XVIII Wieku oraz projekty fonograficzne.
Twórczość genialnych kompozytorów inspiruje artystów na wiele sposobów. Muzyka Chopina grana jest przez pianistów (i innych instrumentalistów) na całym świecie, stanowi bodziec nie tylko dla artystów klasycznych, ale także jazzmanów, rockmanów i wielu, wielu innych. W końcu przyszedł czas, by przypomnieć o jej oryginalnym głosie. Nikt nie ma wątpliwości, że będzie to brzmienie niezwykle intrygujące zarówno dla uczestników, jak i słuchaczy.
Spis treści numeru Przybysze z Italii. Pierwsze fortepiany:
Maurycy Raczyński, Wstęp redakcyjny – Przybysze z Italii. Pierwsze fortepiany
Felietony
Katarzyna Drogosz, Oryginał czy kopia?
Dominika Maszczyńska / Agnieszka Porzuczek, Pianoforte. Adaptacja. Refleksja
Wywiady
Recenzje
Iwona Granacka, Partnerstwo historyczne. Drogosz, Thiel i Beethoveen
Publikacje
Edukatornia
Dorota Relidzyńska, Narodziny króla. O włoskich początkach fortepianu
Paweł Miczka, Sonaty na pianoforte z akompaniamentem skrzypiec
Kosmopolita
Karol Furtak, Nie każdy instrument musi grać – słów kilka o Beniaminie Voglu
Maurycy Raczyński, Martyna Kaźmierczak i fortepian stołowy Broadwood
Rekomendacje
Aleksandra Bliźniuk, I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych
Publikacja powstała dzięki Funduszowi Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS