Szalone Dni Muzyku 2018 - Piotr Orzechowski, Kuba Więcek, fot. Orkiestra Sinfonia Varsovia

Meandry

Festiwalizacja, festiwalomania, festiwalofilia

Warszawska Jesień skończyła się w tym roku w niedzielę 30 września późnym wieczorem. Jej trzy ostatnie dni zazębiały się z Szalonymi Dniami Muzyki (28-30 września 2018), więc jeśli ktoś chciał wziąć udział w obydwu wydarzeniach, musiał nieźle się nagimnastykować… Zaledwie dzień później, bo w poniedziałkowy wieczór, 1 października 2018 wystartowała stołeczna odsłona Avant Art Festival (1-7 października 2018). Kto jednak nie chciał niczego przegapić, musiał pod koniec tygodnia wybrać między Warszawą a Tychami, bo w tym śląskim mieście od piątku do niedzieli (5-7 października) odbywała się pierwsza edycja Auksodrone.

Jeśli zamiast Warszawy nasz miłośnik festiwalowych wrażeń wybrał Tychy, tak czy inaczej, wnet musiał wsiadać do pociągu, bo w niedzielę 7 października w Krakowie startował Unsound (7-14 października 2018)… Ale to jeszcze nie koniec… Na miłośników muzyki czekały przecież dalsze jesiennofestiwalowe atrakcje. Wśród nich między innymi Jazztopad (16-25 listopada 2018) i Jazz Jamboree (25-28 października 2018 – inauguracja festiwalu odbyła się na przełomie września i października), a także druga edycja festiwalu Muzyka Wiary – Muzyka Pokoju (21-28 października 2018) – nowego wydarzenia, które łączy tradycje różnych kultur i religii, wyrażając to połączenie współczesnymi środkami (na scenie m.in. Agata Zubel, Adam Bałdych, Cezary Duchnowski oraz Arte Dei Suonatori)… Prawdziwy festiwalowy róg obfitości!

Jak wziąć udział we wszystkich festiwalach i nie zwariować? Czy od festiwali można się uzależnić? Czy istnieje bezpieczna dawka festiwalowych wrażeń i czy festiwale przejmą władzę nad światem?

Agata Zubel - fot. Łukasz Rajchet

Warszawska Jesień 2018, Agata Zubel; fot. Łukasz Rajchert

Czy dające się zaobserwować od kilku dziesięcioleci gwałtowne rozmnożenie festiwali doprowadzi do trwałych zmian w kulturze? A może jest ono zaledwie odbiciem tendencji o głębszym podłożu? Co nam ono mówi o nas samych, o naszych pragnieniach? O naszej kondycji? O czym świadczy nasza rosnąca wciąż potrzeba nieustannego świętowania, nie mającego końca doświadczania wciąż czegoś nowego?

Być może lektura numeru poświęconego festiwalom pomoże w udzieleniu odpowiedzi na te i inne pytania, choć z całą pewnością nie zaspokoi naszej ciekawości w jednej ważnej sprawie – jakie nowe, niesamowite festiwalowe doznania jeszcze na nas czekają. Stwarzanie pola do kreowania nowego rodzaju zdarzeń i nowej jakości przeżyć to z pewnością jeden z najważniejszych – jeśli nie najważniejszy w ogóle – wymiar zjawiska, któremu poświęcony jest ten numer.

Co się w nim znalazło?

O tym jak powstał jedyny w swoim rodzaju festiwal jazzowy Jazz Jamboree opowiedział ze swadą Piotr Matla w artykule O festiwalach jazzowych… i nie tylko. Autor dowiódł też tezy, że pogłoski o śmierci jazzu były mocno przesadzone!

Jak wielkie emocje może wzbudzić koncert carillionowy? Jak sztuka zmienia życie? Pisze o tym Michał Orzechowski w artykułach Actus Humanus – z przywiązania do ponadczasowego piękna oraz Festiwal Bachowski w Świdnicy – w duchu wspólnoty.

Wnikliwej i bardzo ciekawej analizy wybranych utworów prezentowanych na tegorocznej Warszawskiej Jesieni podjęła się Karolina Dąbek w artykule Warszawska Jesień – mozaika. O niezwykłej historii i dniu dzisiejszym festiwalu piszą Paulina Zgliniecka i Joanna Kołodziejska.

Z pewnością warto przeczytać recenzję opery Ahat ilī – siostra bogów Aleksandra Nowaka zawartej w tekście Operowe perypetie sumeryjskich bogów autorstwa Maria Majewska-Mocek. Kompozytor spróbuje przekonać czytelników, że „Zawsze jest miejsce na nowe formuły” w rozmowie, którą przeprowadziła z nim Magdalena Stochniol.

Warto też zwrócić uwagę na jeszcze jedną ciekawą rekomendację, w której Natalia Chylińska wzięła w niej pod lupę utwór Territoires Éphémères z Open Source Art Festival.

Z kolei Krzysztof Stefański podjął się nie lada wyzwania – stworzenia zestawienia wszystkich występów reprezentantów Polski na Eurowizji – znaleźć je można w tekście To nie my (wygraliśmy Eurowizję).

Zachęcam także do przeczytania bardzo ciekawego tekstu Magdaleny Nowickiej-Ciecierskiej Festiwale Andrzeja Chłopeckiego, poświeconego legendarnemu już dziś krytykowi i duchowi opiekuńczemu Warszawskiej Jesieni. Zapraszam też do udziału w warsztatach podczas festiwalu Nostalgia, o ktorych piszemy w dziale Rekomendacje i polecam obszerny wywiad z dyrektorem festiwalu, Michałem Merczyńskim.

Miłej lektury.

 

Spis treści numeru Festiwale:

Felietony

Dorota Relidzyńska, Festiwal – laboratorium kultury 

Dorota Relidzyńska, Jak oszaleć w dobrym stylu (w weekend)

Wywiady 

Ewa Schreiber, Rezonans filmu, muzyki i refleksji. Rozmowa z Michałem Merczyńskim, dyrektorem festiwalu Nostalgia

Magdalena Stochniol, „Zawsze jest miejsce na nowe formuły”. Wywiad z Aleksandrem Nowakiem

Recenzje

Maria Majewska-Mocek, Operowe perypetie sumeryjskich bogów 

Karolina Dąbek, Joanna Kołodziejska, Paulina Zgliniecka, Warszawska Jesień – mozaika

Publikacje

Piotr Matla, O festiwalach jazzowych… i nie tylko

Magdalena Nowicka-Ciecierska, Festiwale Andrzeja Chłopeckiego

Edukatornia 

Michał Orzechowski, Festiwal Bachowski w Świdnicy – w duchu wspólnoty

Michał Orzechowski, Actus Humanus – z przywiązania do ponadczasowego piękna

Kosmopolita

Krzysztof Stefański, To nie my (wygraliśmy Eurowizję)

Dorota Relidzyńska, Festiwale na szczytach

Rekomendacje

Warsztaty krytyki muzycznej z Fundacją MEAKULTURA na festiwalu Nostalgia

Natalia Chylińska, Territoires Éphémères – Open Source Art Festival, edycja 8.

 

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Kultura – Interwencje 2018

 nck

 

 

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć