Polecamy płyty, w których można odnaleźć wiele inspiracji polską muzyką ludową i etniczną. Należą do nich takie nowości jak: Raczkowski&Kostka: Duo, Follow dices: Eternal colours, Zoyra, Jeden – Wiele. Wspominamy również jazzowy album tria Witolda Janiaka Zagrajcie swoją muzykę.
Raczkowski&Kostka – Duo
Debiut fonograficzny młodych artystów Mikołaja Kostki i Franciszka Raczkowskiego, którzy, jak sami deklarują, nie uciekają od swoich korzeni. Świadczyć o tym może chociażby Ludowiak – utwór inspirowany polskim folklorem, który niejako spaja dwa krążki artystów (Ludowiaka możemy usłyszeć również w wersji na kwartet Follow dices w debiutanckim Eternal colours wydany w tym samym roku). Płyta pełna emocji, poszukująca brzmień w najbardziej wrażliwy muzycznie sposób, po prostu inspirująca!
Follow dices – Eternal colours
Wspomniany drugi album tak opisują artyści:
Pragniemy podzielić się z Wami naszą intymną opowieścią, ubraną w kształt akustycznego kwartetu jazzowego. Na miejsce nagrań wybraliśmy niepowtarzalne Monochrom Studio w Gniewoszowie, aby w tej zjawiskowej przestrzeni, wpisanej w górski pejzaż, zdala od codzienności i zgiełku, wydobyć esencję naszych muzycznych wrażliwości.
Mikołaj Kostka – skrzypce
Franciszek Raczkowski – piano
Jan Jerzy Kołacki – kontrabas
Adam Wajdzik – perkusja
Zoyra
Zorya to projekt muzyczny jako pierwszy w tym zestawieniu WYŚPIEWANY, stworzony przez polską wokalistkę i skrzypaczkę, Karolinę Beimcik.
Karolina pochodzi z Poznania, ale mieszka obecnie w Nowym Jorku. Jej najnowszy projekt ZORYA ma swoje korzenie w mitologii słowiańskiej. Na płycie znajdziemy takie utwory jak: Lecioły Żurawie, Chmiel, Lela i Lado, Zaświeć Niesondzu, Pozić mamo raz, czy tytułowa Zorya. Całość jest świeżym odczytaniem tradycyjnej muzyki pochodzącej z Europy Wschodniej, głównie z regionów Łemkowszczyzny i Kurpii.
Ciepła barwa głosu o szerokim spectrum brzmienia podkreśla naturę muzyki ludowej tych regionów, które słyną ze swojej rzewnej i nostalgicznej aury. Muzycy dopełniają się wzajemnie, tworząc dzieło warte uwagi i zadumy nad pięknem naszych wschodnich melodii.
Muzycy:
Karolina Beimcik: voice, violin
Jan Smoczyński: piano
Rafał Sarnecki: guitar
Michał Jaros: double bass
Michał Miśkiewicz: drums
Jeden – Wiele
JEDEN / WIELE pieśni chwalebne wielu świątyń – koncert sakralny. Karolina Cicha i Elżbieta Rojek skupiły się tu na jednym regionie Polski – Podlasiu, w którym od wieków współegzystują różne tradycje religijne. Obok katolickich skarbów muzyki sakralnej, takich jak Kiedy ranne wstają zorze z XVIII wieku usłyszymy tradycyjne pieśni ku chwale Boga innych tradycji Religii Księgi (np. staroobrzędową pieśń Irmologiona Supraskiego z XVI wieku, prawosławną pieśń z Liturgii świętego Bazylego, suficki poemat Rumiego z XIII wieku czy hebrajską pieśń mistyka Elazara Azikri z XVI wieku).
Ta płyta to połączenie tej bogatej mozaiki w jeden spójny program, w którym wszystkie religie przemawiają niejako jednym głosem. Jest to materiał bliski stylistycznie muzyce folkowej, z charakterystycznym brzmieniem instrumentów etnicznych takich jak fidel płocka, suka biłgorajska, kobyz, komancze, ud, rubab, daf czy tombak, z muzyką czasem ekstatyczną, czasem kontemplacyjną a nierzadko bliską rytuału czy obrzędu. Całość dopełniają języki sakralne, m.in cerkiewno-słowiański, łacina, arabski, hebrajski i polski.
Karolina Cicha – śpiew, akordeon, klawisze, looper, sampler perkusyjny
Elżbieta Rojek – śpiew, harmonium
Karolina Matuszkiewicz – śpiew, kamancze, fidel płocka, suka biłgorajska, kobyz
Mateusz Szemraj – oud, rubab
Patrycja Betley (de domo Napierała) – instrumenty perkusyjne
Polecamy też bardziej znane scenie muzycznej perełki jak chociażby:
Witold Janiak trio – Zagrajcie swoją muzykę
Tak o swojej muzyce piszą artyści tria w składzie:
Witold Janiak- fortepian
Rafał Różalski- kontrabas
Kamil Miszewski- perkusja
Zagrajcie swoją muzykę to dziewięć autentycznych, ludowych melodii w autorskim opracowaniu. Fryderyk Chopin, zafascynowany bogactwem polskiej muzyki ludowej, nie cytował dosłownie ludowych motywów, ale na ich kanwie stworzył nową jakość, głęboko przenikniętą duchem polskiej wsi. My proponujemy nieco inne ujęcie – na bazie tradycyjnych melodii budujemy bardzo subiektywną, energetyczną, chwilami nostalgiczną, opowieść o naszej kulturze, tradycji i tożsamości. Po prostu „Polish Jazz”.
Z powstaniem tej płyty wiąże się pewna opowieść. Historia ta wydarzyła się naprawdę i stała się przyczyną nagrania tego materiału. Otóż na pewnej polskiej uczelni odbywały się jazzowe warsztaty z udziałem znakomitych, czarnoskórych muzyków. W pewnym momencie jeden z nich, lekko już znużony doskonale znanym repertuarem, powiedział do studentów: „Słuchajcie, ta muzyka pochodzi ze Stanów i jej historię każdy z nas dobrze zna. Wszyscy ją gramy i to jest super. Ale my chcielibyśmy poznać trochę lepiej Was i Wasze korzenie. Zagrajcie swoją muzykę!” Zapadła cisza…
Przenikanie się dwóch światów: amerykańskich jazzowych harmonii z motywami i rytmami naszej polskiej muzyki ludowej jest tu tak wysublimowane, że wręcz zrośnięte w jedną gałąź, która pięknie rozpościera przed nami barwy i przestrzenie i wchodzi do krwioobiegu słuchacza z każdą rozpoczętą frazą. Płyta, której chce się słuchać raz za razem.
Spis treści numeru ETNO:
Felietony
Monika Kozakiewicz, Indywidualne i niepowtarzalne. Muzyczne bogactwo polskiego folkloru
Wywiady
Recenzje
Paulina Zujewska, Kogo inspiruje polski folklor?
Publikacje
Piotr Jankowski, Jazzowa droga do emancypacji czarnoskórych Amerykanów
Edukatornia
Piotr Jankowski, O afrykańskich korzeniach muzyki popularnej
Kosmopolita
Krzysztof K. Bździel, Mimika dźwięków natury: tuwiński śpiew gardłowy
Rekomendacje