pixabay.com

Meandry

#meaciekawostki: Złota era winyla

Powrót płyt winylowych do łask już od kilku lat jest wyraźnym trendem. Obecnie większość popularnych artystów oprócz wydań albumów w formie cyfrowej i CD przygotowuje również ich winylowe wersje, niejednokrotnie urządzając celebrowane przez fanów specjalne premiery. Jak widać po zeszłorocznych wynikach, zainteresowanie muzyką wydawaną na owianych nostalgią nośnikach nie tyle utrzymuje się, co wciąż dynamicznie wzrasta.

Jak podaje portal British Phonographic Industry (BPI), w 2021 roku odnotowano największą sprzedaż winyli od ponad trzech dekad.

Liczba sprzedanych płyt przekroczyła 5 milionów sztuk, co oznacza wzrost popularności nośnika o 8% względem roku poprzedniego i 14. rok konsekwentnego wzrostu od 2007 roku.

Najszybciej sprzedającym się albumem okazał się szumnie zapowiadany powrót zespołu ABBA, Voyage, a oprócz niego w pierwszej piątce znalazły się najnowsze albumy Adele (30) i Eda Sheerana (=), jak również Rumours Fleetwood Mac i Back To Black Amy Winehouse. 2021 rok okazał się też 17. już z kolei rokiem spadku popularności płyt CD. Co ciekawe, nowe wydania ABBY, Adele i Eda Sheerana, przodujące w kategorii winylowej, wyraźnie podniosły też wyniki sprzedaży nośników kompaktowych względem lat 2018–2020.

W przemyśle muzycznym daje się także odczuć tęsknotę za latami 80. i 90. Coraz popularniejszą formą wydawania albumów staje się bowiem kaseta, do niedawna uważana za fonograficzny relikt. BPI odnotowuje najwyższą ilość sprzedanych egzemplarzy od 2003 roku. Tu również przodują nowości: Sour Olivii Rodrigo, We’re All Alone In This Together Dave’a oraz Chemtrails Over The Country Club Lany Del Rey. Okazuje się też, że fizyczne wydania albumów wciąż stanowią kluczowy czynnik pozwalający artystom osiągać najwyższe miejsca w zestawieniach wyników sprzedaży. Największym tegorocznym fenomenem okazało się wspomniane 30 Adele, którego ¾ całej sprzedaży w pierwszych pięciu tygodniach stanowiły fizyczne egzemplarze albumu. Trafne wydają się słowa cytowanego przez BPI Drew Hilla z Proper Music Distribution, który w odniesieniu do obecnej sytuacji na rynku wydawniczym mówi o „złotej erze wyboru”. Jak widać analogowe, uruchamiające tradycyjne sposoby odbioru muzyki nośniki wciąż stanowią mocną konkurencję wobec oferujących wygodę i personalizację serwisów streamingowych.

Źródło:

  • 2021 in Music: vinyl & cassettes continue surge, British Phonographic Industry [dostęp: 12.03.2022]

Partnerem Meakultura.pl jest Fundusz Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS

ZAiKS Logo

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć