Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski Młodych Twórców, który po raz pierwszy odbył się 18 maja 2012 roku w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, wpisze się na stałe w harmonogram koncertów uczelnianych. Inicjatywa wydarzenia należała do Koła Artystyczno – Naukowego Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki, działającego od stycznia 2012 w tamtejszej uczelni.
Chcieliśmy poznać kompozycje młodych twórców, kształcących się w innych ośrodkach, w Gdańsku i Bydgoszczy – mówi Ewa Fabiańska (Przewodnicząca Koła). Mamy nadzieję na kontynuację. W przyszłym roku chcemy zaprosić kompozytorów z Wrocławia i Warszawy. Mówię to w tajemnicy, bo oficjalne zaproszenia roześlemy dopiero na początku nowego roku akademickiego.
Koncert nie odbył by się bez zaangażowania instrumentalistów z uczelni poznańskiej, którzy zgodzili się wystąpić na scenie i wcześniej się do tego przygotować. Praca ze współczesną partyturą wymaga dużego doświadczenia. Niejednokrotnie zdarzyło mi się konsultować zapis z kompozytorem – mówi Mateusz Wołczański – trębacz.
Do udziału w wydarzeniu zgłosiło się siedemnastu kompozytorów z Akademii Muzycznych w Gdańsku, Bydgoszczy i Poznaniu. Wystąpiło prawie czterdziestu wykonawców, grających w zespołach (m.in. kwartecie smyczkowym, dętym blaszanym), duetach, czy nawet występujących solo. Na scenie pojawili się także wokaliści z repertuarem pieśniowym.
Wydawać by się mogło, że utwory bez udziału live electronics będą w brzmieniu raczej tradycyjne, jednak okazało się, że można przetwarzać i zniekształcać dźwięki także na inne sposoby, niekoniecznie z użyciem komputera. Ciekawe efekty brzmieniowe pojawiły się w utworze na klarnet solo Szymona Godziemby – Trytka z AM w Bydgoszczy. Dźwięk klarnetu był modyfikowany poprzez użycie wiatraka, zanurzanie czary instrumentu w garnku z wodą, wkładanie do niego zgniecionej kartki papieru, czy naśladowanie ryczącego słonia.
Drugim dość ekscentrycznym utworem, który spotkał się z wielką aprobatą publiczności był Duet na dwa instrumenty smyczkowe autorstwa Dawida Kamińskiego z AM w Gdańsku. Sami wykonawcy tego utworu, poprzez realizowanie partii improwizowanych, stawali się jednocześnie kompozytorami. Ciekawa koncepcja budowy zakładała pomiędzy głównymi cząstkami formalnymi trzy interludia, które w przenośni miały stworzyć klimat innej przestrzeni – przestrzeni rozrywkowej. W interludiach, zawierających właśnie partie improwizowane, muzycy musieli zmierzyć się np. z żonglowaniem cytrynami, czy opowiadaniem o swoim instrumencie, na tle czego drugi z wykonawców miał grać wymyślone melodie. Tomasz Citak (skrzypek) i Szymon Gramacki (altówka) poradzili sobie znakomicie.
Oprócz wrażeń estetycznych, uczestnikom projektu z pewnością utkwiły w pamięci miłe chwile spędzone we foyer, które służyły większej integracji środowiska akademickiego.
Od lewej: Jędrzej Rochecki (AM Bydgoszcz), Anna Ziółkowska (AM Poznań), Ewa Saczko (AM Poznań), Szymon Godziemba-Trytek (AM Bydgoszcz), Weronika Lorek (AM Poznań), Alicja Skrzypiec (AM Gdańsk), Ewa Kurzyca (AM Poznań), Dawid Kamiński (AM Gdańsk), Dariusz Kubicki (AM Bydgoszcz), Jacek Kujawski (AM Bydgoszcz), Radosław Mateja (AM Poznań), Jerzy Fryderyk Wojciechowski (AM Poznań), Ewa Fabiańska (AM Poznań), prowadzący: Magdalena Piotrowska i Jakub Rompczyk (AM Poznań), kwiaty wręczają: Agata Klimczak i Paulina Rogowska. Materiały promocyjne.