Ponad trzy dekady po wybuchu punkowej rewolucji na polskim rynku wydawniczym jak grzyby po deszczu zaczęły pojawiać się wciąż nowe książki skupiające się na tematyce rodzimej sceny muzycznej lat osiemdziesiątych. Trzydzieści lat to widać doskonały czas by nie zapominając szczegółów z dystansem podjąć się próby opisania wydarzeń z czasów młodości członków polskiego undergroundu, czego efektem są ukazujące się albumy, zbiory wywiadów i biografie z nimi w roli głównej.
W ostatnim czasie mogliśmy przeczytać biografie zespołów punkowych jak choćby KSU – Rejestracja buntu Krzysztofa Potaczały, czy Dezerter – Poroniona generacja Krzysztofa Grabowskiego, oraz wokalistów m.in. Tomasza Budzyńskiego (Soul Side Story), Pawła Kelnera Rozwadowskiego (To zupełnie nieprawdopodobne), czy Muńka Staszczyka (Muniek w rozmowie z Grzegorzem Brzozowiczem). Do tego dochodzą jeszcze wydawnictwa dotyczące historii festiwali w Jarocinie: Pokolenie J8 duetu Makowski/Wojciechowski i Grunt To Bunt Grzegorza Witkowskiego, obdarzony obszernym komentarzem Roberta Jarosza album zdjęć Michała Wasążnika – Generacja, czy Artyści, wariaci, anarchiści o trójmiejskiej scenie alternatywnej.
Wśród tak wielu pozycji prezentujących dość zróżnicowany poziom na wyróżnienie zdecydowanie zasługuje wydana niedawno biografia Roberta Brylewskiego – Kryzys w Babilonie. Książka napisana w formacie wywiadu-rzeki przybliża nam postać jednej z najważniejszych postaci polskiej muzyki niezależnej, współzałożyciela pierwszych polskich zespołów punk rockowych i reggae.
Rafał Księżyk tak jak w swojej poprzedniej książce będącej zapisem rozmów z Tomaszem Stańko, prowadzi rozmowę z Brylewskim niezwykle wnikliwie, świetnie orientując się historii jego życia, wyciągając z niej najbardziej istotne i interesujące fakty. Sam Brylewski z wrodzona skromnością, bez zbędnego patosu rzeczowo odpowiada na zadane mu pytania. Z wdziękiem prawdziwego gawędziarza oraz ogromnym dystansem do swojej legendy opowiada o swoim życiu i twórczości.
Wydarzenia opisywane w książce ułożone są chronologicznie począwszy od dzieciństwa spędzonego wśród artystów Państwowego Ludowego Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk”, burzliwej młodości na warszawskiej Woli, udziału w kolejnych projektach muzycznych (The Boors, Kryzys, Brygada Kryzys, Izrael, Armia itd.), aż po czasy współczesne. Dzięki temu zabiegowi książka ta wykracza poza ramy zwykłej biografii, w opowieści Brylewskiego kreśli się nam dokładny obraz Polski w świetle przemian ustrojowych oraz społecznych, widziany oczami jednej z najistotniejszych postaci polskiej muzyki rockowej.
Brylewski o swoim życiu opowiada w sposób niezwykle szczery i ujmujący, często burząc wiele mitów, które wokół niego urosły. Nie boi się podejmować trudnych tematów, takich jak uzależnienie od narkotyków, religii, rozpadu małżeństwa, czy problemów w relacjach z członkami zespołów, w których występował. Jednocześnie nie przekracza granicy dobrego smaku, nie zdradzając wszystkich szczegółów historii tam gdzie nie jest to konieczne. Nie zmienia to faktu, że Brylewski jak z rękawa sypie anegdotami, których bohaterami są najważniejsi muzycy polskiej sceny niezależnej jak Tomasz Lipiński, Darek Malejonek, Tomasz Budzyński, czy Tymon Tymański.
Choć często zdarza się wydawnictwa tego typu – przybierające formę pewnego rodzaju podsumowania pracy twórczej, chcąc nie chcąc stają się również próbą rozliczenia się z przeszłością. W tej książce nie znajdziemy wydumanego kombatanctwa i choć uważny czytelnik między wierszami może znaleźć kilka kąśliwych uwag skierowanych do jego współpracowników, Brylewski w swoimi wypowiedziami nie szuka taniego skandalu. W tej książce najważniejsza jest muzyka i uczucia w nią wkładane.
Kryzys w Babilonie uzupełniają wyjątkowe zdjęcia z prywatnego archiwum Brylewskiego i jego przyjaciół, kalendarium oraz rzetelna dyskografia i filmografia. Wszystko to razem sprawia, że książka ta oprócz przesłania, jest równocześnie skarbnica wiedzy o polskiej muzyce, a co najważniejsze czyta ją się z zapartym tchem.
——————————–
Robert Brylewski – Kryzys w Babilonie Autobiografia
ISBN:978-83-08-04907-5
Liczba stron:582
Wymiary:145 x 204 mm
Oprawa twarda
Wydawnictwo Literackie, Kraków Maj 2012