Już dziś w Jarosławiu rozpoczyna się dwudziesta, jubileuszowa edycja Festiwalu Muzyki Dawnej Pieśń Naszych Korzeni (19-26 sierpnia). Jak co roku, festiwal będzie nie tylko okazją do wysłuchania wyjątkowego repertuaru w wykonaniu wybitnych solistów i zespołów, ale też do czynnego uczestnictwa w warsztatach i wreszcie – do zwiedzania zabytków Jarosławia – miasta, w którym spotykają się różne obrządki, kultury i czasy.
Wielkim wydarzeniem festiwalu będzie koncert Jordiego Savalla, wybitnego dyrygenta i instrumentalisty, który wykona na violi da gamba recital złożony z XVIII-wiecznych epitafiów muzycznych. Występ zostanie zadedykowany jego niedawno zmarłej żonie, sopranistce Montserrat Figueras.
Hiszpański muzyk otrzyma także tytuł honorowego obywatela Jarosławia – miasta, w którym wystąpił już w 2004 roku i które upamiętnił rok później w swoich improwizacjach nagranych na płycie Du temps & de l’instant. Wykonawczynią Jarosław, improvisations była m.in. właśnie żona artysty. (Fragmentu utworu można wysłuchać TUTAJ).
Wątek uczczenia zmarłych powróci podczas festiwalu jeszcze kilkakrotnie.
22 sierpnia (środa) w cerkwi greckokatolickiej zabrzmi bizantyjskie nabożeństwo za dusze zmarłych Panichida w wykonaniu rumuńskiego zespołu Byzantion. Wielką atrakcją festiwalu będzie także projekt muzyczno-teatralny Ore plangamo de lu Siniore, czyli wykonanie najstarszej włoskiej pasji ludowej z kodeksu Celestyna V (20 sierpnia, poniedziałek). Projekt jest owocem współpracy włoskiego zespołu Micrologus, specjalizującego się w średniowiecznym repertuarze oraz instytucji kulturalnych Abruzji. Wykonanie pasji stało się możliwe dzięki niedawnemu odkryciu muzykologa, Francesco Zimei. Odnalazł on i odczytał melodię, która pozwoliła na zrekonstruowanie pełnej wersji Pasji, zachowanej jako Lamentatio beate Marie de filio.
Wykonanie Ore plangamo de lu Siniore to tylko przykład tego, w jaki sposób powstaje repertuar festiwalowy. Za każdym razem okazuje się on oryginalny i nieoczywisty. Często składa się na niego muzyka, która sama musi zostać odnaleziona, zrekonstruowana czy uzupełniona. Oprócz wiedzy i pasji badawczej niezbędna jest do tego także duża wyobraźnia muzyczna.
21 sierpnia podczas koncertu Frankish Phantoms zespół Sequentia pod kierownictwem Benjamina Bagby wykona pieśni śpiewane dla Karola Wielkiego i jego dworu. Utwory pochodzące sprzed ponad tysiąca lat (VIII-X w.) zachowały się tylko fragmentarycznie i są wśród nich m.in. pieśni polityczne, panegiryki, lamenty czy epika do tekstów łacińskich, a nawet do języków narodowych. Muzycy będą próbowali wskrzesić te historyczne zjawy, muzyczne “fantomy” dla jarosławskiej publiczności.
Organizatorzy proponują uczestnikom także bogate, ale i pracowite życie festiwalowe – Warsztaty Chóru Festiwalowego, chorału gregoriańskiego, tańców krajów wyszehradzkich, religijnych śpiewów ormiańskich. Zwieńczeniem warsztatów będzie końcowe wykonanie fragmentów Mesjasza Haendla przez uczestników warsztatów chóralnych.
Koncerty odbywać się będą m.in. w Kolegiacie pw Bożego Ciała, dominikańskiej Bazylice Matki Boskiej Bolesnej, cerkwi greckokatolickiej. Te piękne, monumentalne świątynie przypominają o bogatej historii miasta – gwarnego i wielokulturowego – a dziś pozwalają nam łatwiej dotknąć przeszłości.