felietony

Festiwal Goldbergowski

Od 7 września trwa w Gdańsku siódma edycja Festiwalu Goldbergowskiego. Wydarzenie to wpisało się już na dobre w muzyczny kalendarz miasta. Zapoczątkowane zostało w 2006 roku, dla upamiętnienia 250-lecia śmierci Johanna Gottlieba Goldberga, klawesynisty i kompozytora, z urodzenia gdańszczanina. To od jego nazwiska pochodzi określenie Bachowskich Wariacji BWV 988 (jako uczeń Johanna Sebastiana był podobno ich pierwszym wykonawcą), znany jest więc większości melomanów choć powszechnie, to jednak pośrednio. Warto przypominać zarówno jego postać, jak i kulturę muzyczną dawnego Gdańska. Tradycją festiwalu stało się wykonywanie przynajmniej jednego „miejscowego” dzieła. W tym roku będzie to Passio Christi Johanna Balthasara Christiana Freislicha (działającego w Gdańsku w latach 1731-1764). Zostanie ono zaprezentowane podczas niedzielnego koncertu przez Goldberg Baroque Ensemble.

Muzyka dawna wykonywana na historycznych instrumentach, a także utwory nią inspirowane, rozbrzmiewać będą w Gdańsku do następnej niedzieli (16.09). Wśród wykonawców znajdą się m.in. Roberta Invernizzi, Andreas Staier czy zespół Les Traversées Baroques. W sobotę, 15 września, oprócz wieczornego koncertu (Vittorio Ghielmi & Rodney Prada – XVII- i XVIII-wieczna muzyka na violę da gamba) odbędzie się również panel naukowy, podczas którego zaprezentowane zostaną referaty dotyczące muzyki dawnego Gdańska. Panel zakończy się koncertem carillonu Ratusza Głównego Miasta; Monika Kaźmierczak wykona fragmenty Wariacji Goldbergowskich Bacha. Ostatni koncert festiwalu (niedziela, 16.09), podczas którego wystąpi zespół Les Traversées Baroques, będzie transmitowany na żywo przez radiową Dwójkę.

Wszystkie koncerty wieczorne, za wyjątkiem pierwszego, odbywają się w kościele św. Trójcy w Gdańsku. Bilety do kupienia godzinę przed koncertem w kasie na dziedzińcu kościoła (30/15 i 40/20 zł). Więcej informacji: https://www.goldbergfestival.pl

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć