Archiwum numeru 61
Wydanie: 2022-01-01 - 2022-01-31
MEANDRY
WYWIADY
Nowe doznania potrzebują nowej sztuki – jaka będzie muzyka przyszłości? Wywiad z kompozytorem Michałem Janochą
O muzyce pisanej na laptopy, sztucznej inteligencji, i o tym, w jakim kierunku…
Robot artystą? Tworzenie za pomocą sztucznej inteligencji a prawo autorskie
W dzisiejszych czasach niemożliwe staje się możliwe. Poznaliśmy nowy obraz Rembrandta, mogliśmy posłuchać X Symfonii…
FELIETONY
O czasie w nauce, muzyce i popkulturze
Z zagadnieniem czasu stykamy się bezpośrednio zarówno w naszej codziennej rzeczywistości, jak i w…
Książka udźwiękowiona
Wydawałoby się, że czytelnictwo i różnego rodzaju dźwięki z reguły nie idą ze sobą w…
Czy „nowe” zawsze znaczy „lepsze”?
Niezobowiązujące rozważania o zaletach i wadach nowatorstwa, zmian w sztuce. Czy zrywanie z tradycją jest…
RECENZJE
Czy potrzebujemy „Diuny”?
W recenzji Diuny (reż. Denis Villeneuve) Kinga Wyskiel zwraca uwagę na obecność i sposób zobrazowania…
PUBLIKACJE
Współczesna interpretacja idei futurystycznych w utworach Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego
O tym, w jaki sposób Marcin Stańczyk i Artur Zagajewski – czołowi przedstawiciele polskich kompozytorów średniego…
Zapomniane dzieła kameralne Karola Rathausa
Co Karol Rathaus myślał o jazzie i czemu jego dzieła nadal pozostają nieopublikowane? Dlaczego kompozytor…
EDUKATORNIA
O „Solaris” Karola Nepelskiego. Pierwsze refleksje
Pierwsza refleksja teoretyczna nad utworem „Solaris” Karola Nepelskiego – operą elektroniczną, która w ostatnich latach…
„Technologie tworzą ludzie. Jeżeli zmodyfikujemy nasze ciało ludzkimi wytworami, staniemy się bardziej ludzcy”. Transhumanizm
Neil Harbisson – pierwsza oficjalnie uznana osoba cyborgiczna określa rozwój technologiczny jako kolejny…
Koncertowe alter ego, czyli hologramy przejmują scenę
Kiedy w latach 80. nastolatki, zapatrzone w ekrany swoich telewizorów, oglądały przygody Jerrici Benton i…