4. Dni Muzyki: Andrzej Panufnik, materiały prasowe

felietony

4. Dni Muzyki: Andrzej Panufnik – Patronat MEAKULTURY

Ideałem jest kompozycja, w której poetycka treść łączy się z doskonałością konstrukcji…  Muzyka uzyskuje wieczne piękno z idealnej równowagi emocji i intelektu.

—  Andrzej Panufnik

Dni Muzyki to wydarzenie muzyczne i naukowe, które dedykowane jest zawsze określonemu twórcy – rodzimemu lub obcemu, prezentowanemu na tle epoki. Kładziemy przy tym szczególny nacisk na przedstawianie polskich kompozytorów i umiejscawianie ich w kontekście europejskim. Koncerty mają za zadanie nie tylko ukazać najpełniej, jak tylko jest to możliwe, twórczość bohatera Dni Muzyki, lecz także przybliżyć muzykę z danej epoki, utwory rówieśników, patronów lub kompozycje prezentujące pokrewną stylistykę. Mieliśmy już przyjemność poświęcić Dni Muzyki Aleksandrowi Tansmanowi (2007), Bohuslavowi Martinů (2009) i Karolowi Szymanowskiemu (2012).

Czwarta edycja jest dla nas dużym wyzwaniem. Dzięki uprzejmości i życzliwości wielu osób udało nam się zorganizować najbardziej rozbudowaną odsłonę Dni Muzyki. Mamy nadzieję, że planowane trzy koncerty orkiestrowe, koncert chóralny, współpraca z licznym gronem utalentowanych muzyków będą okresem wspaniałych doznań artystycznych i inspiracją twórczą nie tylko dla studentów naszej uczelni. W ramach projektu odbędzie się również międzynarodowa sesja naukowa Pozostać wiernym sobie – Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni XX wieku organizowana przez Panią dr Ewę Siemdaj w dniach 23-24 października.

Andrzej Panufnik jest emblematyczną postacią dla kultury polskiej. Symbolem twórcy, który musi być wolny, by jego sztuka mogła być prawdziwa. Program koncertów opracowaliśmy tak, aby przypomnieć i dostrzec twórczość nie tylko Panufnika, ale także kompozytorów emigracyjnych pochodzących z różnych stron świata, kultur i narodowości. Chcemy, tak jak poprzednio, ukazać cechy oryginalne i twórcze w osobowości naszego patrona, a także ukazać dorobek polskich i zagranicznych kompozytorów drugiej połowy XX wieku.

Mamy głęboką nadzieję, że to przedsięwzięcie naukowo-artystyczne stanie się dzięki społeczności Akademii Muzycznej już po raz czwarty ważnym wydarzeniem w życiu kulturalnym miasta Krakowa. Z całego serca gorąco zapraszamy na wszystkie koncerty i wykłady. Rozpoczynamy 19 października. 

PROGRAM FESTIWALU 4. DNI MUZYKI: ANDRZEJ PANUFNIK

 19-26 PAŹDZIERNIKA 2014

19 października / 20:00

Kościół św. Katarzyny, ul. Augustiańska 7

Koncert inauguracyjny 4. Dni Muzyki: Andrzej Panufnik w ramach cyklu „Jeszcze Polska Muzyka”

Mieczysław Wajnberg – Koncert wiolonczelowy op.43

I Adagio

II Moderato

III Allegro

IV Allegro

Andrzej Panufnik – IX Symfonia “Sinfonia della Speranza”

Jan Kalinowski – wiolonczela

Orkiestra Akademii Beethovenowskiej

Jacek Kaspszyk – dyrygent

20 października / 19:00

Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Krakowie im. Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Akademia Muzyczna w Krakowie, ul. Św. Tomasza 43

Liczba i przestrzeń

Andrzej Panufnik – Arbor Cosmica (1983)

I Andante moderato

II Allegretto

III Andante con moto

IV Prestissimo possibile

V Moderato

VI Lento-moderato-vivacissimo

VII Larghetto

VIII Molto allegro

IX Andantino

X Molto vivace

XI Adagietto

XII Presto

Aleksander Tansman – Tryptyk (1930)

Allegro risoluto

Andante

Finale. Presto

Mauricio Kagel – Scenario (1988)

Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Krakowie

Maciej Tworek – dyrygent

Elena Lola Loli – grafika

21 października / 19:00

Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa w Krakowie, ul. Kopernika 26

Andrzej Panufnik w kręgu kompozytorów angielskich

Andrzej Panufnik – Song to the Virgin Mary na chór a capella

Roxanna Panufnik – All Shall Be Well na wiolonczelę solo i chór

John Tavener – Svyati na wiolonczelę solo i chór

Tarik O’Regan – Threshold of Night na chór a capella

Eric Whitacre – Five Hebrew Love Songs na chór i kwartet smyczkowy

Temuna

Kala Kalla

Larov

Eyze sheleg

Rakut

Beata Urbanek-Kalinowska – wiolonczela

Kwartet smyczkowy ILUM:

Agnieszka Bugla (I skrzypce), Maciej Klich (II skrzypce), Karolina Drwięga (altówka), Magdalena Sokołów (wiolonczela)

Zespół Wokalny Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie

Adam Korzeniowski – dyrygent

22 października / 19:00

Aula  “Florianka”, ul. Basztowa 8

W kręgu pieśni: wpływy i inspiracje cz. I

Andrzej Panufnik – Pieśni walki podziemnej

Niech się podniesie lud

Warszawskie dzieci

Pieśń żołnierska

Żegnaj!

oraz pieśni Chopina, Moniuszki, Paderewskiego

Magdalena Pikuła – sopran

Iga Caban – sopran

Ksenia Matsuk – sopran

Magdalena Niedbała – sopran

Dawid Makosz – fortepian

Gajusz Kęska – fortepian

23 października / 19:00

Aula  “Florianka”, ul. Basztowa 8

W kręgu pieśni: wpływy i inspiracje cz. II

Andrzej Panufnik – Hommage a Chopin (1949, rev.1955)

                            Dreamscape (1977)

                            Love Song (1976)

Gösta Nystroem – Songs by the sea (1942)

Francis Poulenc – Le cafaron

       C’est aini que tu es

       Voyage à Paris

       Violon

       Hotel

Igor Strawiński – Die Novize o.6 nr 1

                         Der Heilige Tau op.6 nr 2

Paul Ruders – Star Prelude and Love Fugue na fortepian solo (1990)

Leonard Bernstein – I hate music

Petra Jablonski – mezzosopran

Patrik Jablonski – fortepian

Sesja naukowa: Pozostać wiernym sobie – Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni XX wieku – dr Ewa Siemdaj

24 października / 19:00

Aula  “Florianka”, ul. Basztowa 8

Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni cz. I

Andrzej Panufnik – Pentasonata na fortepian (1984)

I  Allegretto scherzoso, molto ritmico

II Andantino amoroso, molto cantabile

III Contemplativo, molto rubato

IV Andantino amoroso, molto cantabile

V Allegretto scherzoso, molto ritmico

Mariola Cieniawa – fortepian

Andrzej Panufnik – Reflections na fortepian (1968)

Martyna Zakrzewska – fortepian

Andrzej Panufnik – Kwartet smyczkowy nr 2 “Messages” (1980)

Mieczysław Wajnberg – Kwartet smyczkowy nr 2 op.3/145

I Allegro

II Andante

III Allegretto

IV Presto

Kwartet smyczkowy Messages

Marcin Suszycki (skrzypce I), Oriana Masternak (skrzypce II), Maria Dudka (altówka), Beata Urbanek-Kalinowska (wiolonczela

Sesja naukowa: Pozostać wiernym sobie – Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni XX wieku – dr Ewa Siemdaj

25 października / 18:00

Aula  “Florianka”, ul. Basztowa 8

Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni cz. II

Igor Strawiński – Trzy utwory na klarnet solo (1919)

Levan Tskhadadze – klarnet

Marta Ptaszyńska – Light breaks where no sun shines na flet solo

Agata Igras-Sawicka – flet

Andrzej Panufnik – Pięć pieśni ludowych (1940, reconstructed 1945, rev. 1959)

Od Zwolenia

Od Przysuchy

Od Olkusza

Od Kazanowa

Od Janowca

Natalia Czuhaj – sopran

Agata Igras-Sawicka – flet

Natalia Jarząbek – flet

Levan Tskhadadze – klarnet

Karol Sikora – klarnet

Dariusz Rogowski – klarnet basowy

Andrzej Panufnik – Kwintet Akademicki na flet, obój, dwa klarnety i fagot (1953, rev.1956)

Natalia Jarząbek – flet

Dawid Szot – obój

Levan Tskhadadze – klarnet

Karol Sikora – klarnet

Małgorzata Wygoda – fagot

Iannis Xenakis – Charisma na klarnet i wiolonczelę

Levan Tskhadadze – klarnet

Jan Kalinowski – wiolonczela

György Ligeti – Sonata na wiolonczelę solo (1948-1953)

Dialogo – Adagio, rubato, cantabile

Capriccio – Presto con slancio

Adam Krzeszowiec – wiolonczela

Andrzej Panufnik – Triangles (1972)

Trikona I

Trikona II

Yantra

Agata Igras-Sawicka – flet

Agata Kielar-Długosz – flet

Monika Frątczak – flet

Adam Krzeszowiec – wiolonczela

Jan Kalinowski – wiolonczela

Adam Woźniak – wiolonczela

26 października / 18:00

Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Krakowie im. Krystyny Moszumańskiej-NazarAkademia Muzyczna w Krakowie, ul. Św. Tomasza 43

Koncert finałowy 4. Dni Muzyki: Andrzej Panufnik

Andrzej Panufnik – Kołysanka (1947, rev.1955)

Andrzej Panufnik – Koncert fortepianowy (1962, rev. 1970, 1972, Intrada – 1982)

I Entrata

II Molto tranquillo

III Molto agitato

Witold Lutosławski – Koncert na orkiestrę (1950-1954)

I. Intrada

II. Capriccio notturno ed Arios

III. Passacaglia, Toccata e Chorale

Marek Szlezer – fortepian

Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej we Wrocławiu

Wojciech Rodek – dyrygent

Szczegółowy program znajduje się na stronie internetowej www.amuz.krakow.pl

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć