Już dziś rozpoczyna się 47. Poznańska Wiosna Muzyczna objęta patronatem medialnym MEAKULTURY. Podczas 15 koncertów będzie można usłyszeć nie tylko najnowsze utwory polskich kompozytorów, ale także liczne premierowe kompozycje studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” to wydarzenie, zapoczątkowane przez wybitnego kompozytora, Tadeusza Szeligowskiego. Festiwal skierowany jest nie tylko do odbiorców niezwiązanych na co dzień ze środowiskiem muzycznym, ale także do znawców muzyki, którzy chcą poznać najnowsze utwory w interpretacjach wybitnych wykonawców.
Podczas tegorocznej edycji festiwalu zabrzmią najnowsze utwory Janusza Stalmierskiego, Katarzyny Taborowskiej Kaszuby, Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej, Jerzego Zieleniaka, Katarzyny Kwiecień-Długosz, Jakuba Polaczyka, Moniki Kędziory, Zbigniewa Kozuba, Rafała Zapały, Ostapa Manulyaka, Tomasza Skweresa, Piotra Pawlika, Wojciecha Ziemowita Zycha, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, a także liczne premierowe kompozycje studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Wśród wykonawców znajdą się cenieni soliści i zespoły, m. in. Barbara Borowicz (klarnet), Blanka Dembosz (sopran), Kwartet Wieniawski, Flute o’clock, Fl:Ar-Art, Sepia Ensemble, Meta Ensemble, Sinfonietta Pomerania czy Ensemble airborne extended (Austria).
Poznańska Wiosna Muzyczna po raz kolejny wychodzi ze swoją ofertą w przestrzeń miejską i staje się okazją do odwiedzenia muzycznych wnętrz koncertowych Poznania. Wydarzenia festiwalowe będą odbywać się nie tylko w Filharmonii Poznańskiej i Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, ale także w Centrum Kultury Zamek, w Galerii U Jezuitów, Pałacu Działyńskich czy Sali Białej Urzędu Miasta Poznania.
Studenckie Koncerty Kompozytorskie stanowią nieodłączny element każdej edycji festiwalu. Są to wydarzenia zupełnie niepowtarzalne, składające się w większości z prawykonań dzieł. W tym roku usłyszymy kompozycje Sebastiana Dembskiego, Sylwii Nowastowskiej, Marka Raczyńskiego, Piotra Reddigka, Jana Skorupy, Mateusza Matyska, Katarzyny Danel, Jakuba Unolta, Mikołaja Kwietko-Bębnowskiego, Justyny Tobery, Roberta Gogola, Dominika Puka, Juliána Gonzáleza Díaz oraz Michała Janochy.
W ramach festiwalu przewidziane są także warsztaty z austriackim zespołem Airborne extended. Zespół powstał poprzez rozszerzenie składu wcześniej istniejącego zespołu airborne. Tworzą go: Sonja Leipold, Caroline Mayrhofer i Doris Nicoletti, Elisabeth Plank. Na jego repertuar składa się wiele utworów kompozytorów włoskich, a trzon stanowią kompozycje napisane w latach 90. dla włoskiego flecisty Antonio Politano. Zespół charakteryzuje niecodzienne połączenie harfy, klawesynu oraz fletów poprzecznych i prostych stwarzające zupełnie nowe możliwości kolorystyczne i brzmieniowe.
Koncertom, jak co roku, towarzyszyć będą spotkania z kompozytorami i artystami. W kawiarni Kahawa będzie można uczestniczyć w spotkaniu z kompozytorką, Katarzyną Taborowską-Kaszubą, a także z dwójką wykonawców – Barbarą Borowicz (klarnet) i Bartoszem Sałdanem (perkusja)
Szczegółowy program festiwalu:
16 marca 2018 (piątek) godz. 19:00 Aula Uniwersytecka
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Jakub Chrenowicz dyrygent
Marcin Suszycki skrzypce
Krzysztof Penderecki Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową (z filmu Rękopis znaleziony w Saragossie w reżyserii Wojciecha Jerzego Hasa) (1963) [7’]
Henryk Mikołaj Górecki Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową (1963) [10’]
Witold Lutosławski Łańcuch II. Dialog na skrzypce i orkiestrę (1985) [18’]
przerwa
Janusz Stalmierski Morze traw na orkiestrę (2017) [14’] – prawykonanie
Onutė Narbutaitė La barca na orkiestrę symfoniczną (2005) [17’]
Mikołaj Rykowski wprowadzenie słowne do koncertu
17 marca 2018 (sobota) godz. 17:00 Akademia Muzyczna, Aula im. Stefana Stuligrosza
Joanna Blejwas saksofon
Ryo Noda Maï na saksofon altowy solo (1975) [6’]
Luciano Berio Sequenza IX b na saksofon altowy (1980) [13’]
Katarzyna Taborowska-Kaszuba Mutuo na saksofon altowy i elektronikę (2018) [6’] – prawykonanie
Jacques Wildberger Portrait na saksofon altowy (1983) [8’]
Christian Lauba Jungle na saksofon altowy (z cyklu Neuf études 1992-1994) [3’]
17 marca 2018 (sobota) godz. 19:00 Poznańska Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I stopnia nr 2 im. Tadeusza Szeligowskiego, Sala koncertowa
Flute o’clock
Ewa Liebchen, Rafał Żółkoś flety
Dariusz Przybylski Onyx na dwa flety (2010) [5’]
Dobromiła Jaskot Hgrrrsht na dwa flety i krtanie (2015) [7’]
Brian Ferneyhough Carceri d’Invezione IIb na flet solo (1984) [10’]
Artur Zagajewski Composition arithmetique na flet i elektronikę (2017) [16’]
Sławomir Kupczak Halny na flet i elektronikę (2017) [16’]
Doina Rotaru Japanese Garden wersja na dwa flety i elektronikę (2013) [12’]
Wojciech Kaszuba elektronika
18 marca 2018 (niedziela) godz. 17:00 Kahawa
Atelier
Spotkanie z kompozytorem:
Katarzyna Taborowska-Kaszuba
18 marca 2018 (niedziela) godz. 19:00 Pałac Działyńskich, Sala Czerwona
Wieniawski Kwartet
Jarosław Żołnierczyk skrzypce I, Mirosław Bocek skrzypce II, Lech Bałaban altówka,
Maciej Mazurek wiolonczela
Agnieszka Zdrojek-Suchodolska Strumień czasu – Trwanie na kwartet smyczkowy (2018) [7’] – prawykonanie
Jaromir Gajewski I Kwartet smyczkowy (1995) [6’]
Bogusław Schaeffer XVII Streichquartett (2012) [23’]
przerwa
Jerzy Zieleniak Weast / Zawschód (2018) [7’] – prawykonanie
Krzysztof Meyer XIV Kwartet smyczkowy op. 122 (2014) [23’]
Sławomir Czarnecki II Kwartet smyczkowy „Spiski” (1997) [8’]
Koncert z okazji 20-lecia pracy artystycznej Wieniawski Kwartet
19 marca 2018 (poniedziałek) godz. 17:00 Galeria u Jezuitów
Blanka Dembosz sopran, Łukasz Laxy wiolonczela
Kaija Saariaho Sept Papillons na wiolonczelę solo (2000) [12’]
Martyna Kosecka Passaggio na głos kobiecy i wiolonczelę (2014) [5’]
Alina Kubik Mnie na sopran i wiolonczelę do słów własnych (2015) [8’]
Katarzyna Kwiecień-Długosz Psalm 131 na sopran i wiolonczelę (2018) [4’] – prawykonanie
Jakub Polaczyk Brevis na sopran i wiolonczelę (2017) [4’] – prawykonanie
Jerzy Fryderyk Wojciechowski Vin blanc na sopran i 9 kieliszków do wina (2015) [10’]
Marta Śniady s!c na sopran solo i elektronikę (2013) [11’]
Wojciech Kaszuba elektronika
19 marca 2018 (poniedziałek) godz. 19:00 Akademia Muzyczna, Aula Nova
Sinfonietta Pomerania
Tadeusz Dixa dyrygent
Karolina Piątkowska-Nowicka skrzypce
Joanna Marcinkowska fortepian
Artur Kroschel Nimis dla 15 wykonawców (2014) [13’]
Andrzej Dziadek Pomerania (2014) [11’]
Tadeusz Dixa Ballada na skrzypce i orkiestrę kameralną (2016) [8’]
przerwa
Monika Kędziora Ex imo mari na orkiestrę kameralną (2017) [13’] – prawykonanie
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Zbigniew Kozub Koncert na fortepian i małą orkiestrę (2018) [20’] – prawykonanie
20 marca 2018 (wtorek) godz. 17:00 Akademia Muzyczna, Sala Błękitna
Ostap Manko skrzypce, Rafał Zapała elektronika, klawesy
Rafał Zapała No meaning detected na skrzypce i elektronikę (2018) [10-12’] – prawykonanie
Jagoda Szmytka Körperwelten na skrzypce amplifikowane, taśmę i wideo (2008) [10’]
Georges Aperghis Requiem furtif na skrzypce i klawesy (1998) [6’]
Ostap Manulyak Transgression II na skrzypce i elektronikę (2018) [8’] – prawykonanie
Alexander Schubert Weapon of Choice na skrzypce, sensor, live-electronics i live-video (2009) [10’]
20 marca 2018 (wtorek) godz. 13:00 Akademia Muzyczna, Aula Nova
Atelier
Ensemble airborne extended (Austria) – warsztaty, próba otwarta
20 marca 2018 (wtorek) godz. 19:00 Akademia Muzyczna, Aula Nova
Ensemble airborne extended (Austria)
Sonja Leipod klawesyn, Caroline Mayerhofer flety proste/Paetzold, Doris Nicoletti flety,
Tina Žerdin harfa
Bernhard Lang Mandalogie XXIX „London in the Rain” na flet, flet prosty, harfę, klawesyn i keyboard (2014) [15’]
Fausto Romitelli Seascape na amplifikowany flet prosty kontrabasowy (1992) [8’]
Eduard Demetz z utworu Pole: Nordpol i Ostpol na flet, flet prosty, harfę i klawesyn (2017) [7’]
Wolfgang Mitterer Curtains na flet, flet prosty, harfę, klawesyn i elektronikę (2017) [10’]
Elisabeth Harnik Noisy Pearls na klawesyn (2014/2016) [8’]
Tomasz Skweres Meledictio na flet prosty, flet altowy, harfę i klawesyn (2017) [9’] – prawykonanie
21 marca 2018 (środa) godz. 17:00 Salon Muzyczny – Muzeum Feliksa Nowowiejskiego
Wydarzenie towarzyszące
I Koncert rezydencki Aleksandry Chmielewskiej
w ramach projektu „Nowowiejski w Poznaniu dawniej i dziś“
W programie wybrane utwory Rezydentki oraz Feliksa Nowowiejskiego.
Wykonawca: Zespół Wokalny Minimus pod dyrekcją Sławomiry Raczyńskiej
Organizator: Towarzystwo im. Feliksa Nowowiejskiego
Patronat: Związek Kompozytów Polskich Oddział w Poznaniu
Dofinansowanie: Miasto Poznań
Wstęp wolny
21 marca 2018 (środa) godz. 19:00 Urząd Miasta Poznań, Sala Biała
Meta Ensemble
Agata Tuchołka flet, Paweł Kroczek klarnet, Krzysztof Karpeta wiolonczela, Maria Bielewicz wiolonczela, Hanna Lizinkiewicz fortepian
Mikko Nisula Métamorphoses II op.21 na klarnet i fortepian (2006) [7’]
Per Nørgård Pastoral na flet i fortepian (1975) [3’]
Per Nørgård Sonata na wiolonczelę solo nr 3 – Sonata Breve: What – is the word! (1999) [6’]
Marcel Chyrzyński Death in Venice na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2017) [12’]
Kent Olofsson Pierian Spring na flet solo (1996) [7’]
Magnus Lindberg Santa Fe Project na wiolonczelę i fortepian (2006) [15’]
Piotr Pawlik Sonoristic trio na klarnet, wiolonczelę, fortepian i elektronikę (2017) [7’] – prawykonanie
Piotr Pawlik elektronika
Współorganizatorem koncertu jest Musik Syd Skåne Kronoberg
22 marca 2018 (czwartek) godz. 15:00 Kahawa
Atelier
Spotkanie z wykonawcami:
Barbara Borowicz, Bartosz Sałdan
22 marca 2018 (czwartek) godz. 17:00 CK Zamek, Scena Nowa
Fl:Ar-Art
Ania Karpowicz flet i flet altowy, Zofia Dowgiałło harfa
Elliott Carter Scrivo in vento na flet (1991) [5’]
Toru Takemitsu Towards the Sea III na flet altowy i harfę (1989) [12’]
Maciej Jabłoński Aureus na flet i harfę (2011) [10’]
Zofia Dowgiałło Spektr:Ar na harfę i flet amplifikowane, live electronics i projekcję wideo (2013) [18’]
Wojciech Ziemowit Zych Flarea na flet i harfę (2018) [20’] – prawykonanie
22 marca 2018 (czwartek) godz. 19:00 CK Zamek, Sala Wielka
Barbara Borowicz klarnet, Bartosz Sałdan perkusja
Javier Alvarez Temazcal na amplifikowane marakasy i taśmę (1984) [8’]
Karlheinz Stockhausen In Freundschaft na klarnet solo (1977) [14’]
Jesús Torres Proteus na multiperkusję (2004) [11’]
Mauricio Kagel Atem na dowolny instrument dęty (1969/1970) [10’]
Matthieu Benigno, Alexandre Esperet, Antoine Noyer Ceci n’est pas une balle
(body percussion, wersja solowa) (2012) [6’]
Ewa Fabiańska-Jelińska Reflexion na klarnet i perkusję (2017/2018) [10’] – prawykonanie
23 marca 2018 (piątek) godz. 19:00 Akademia Muzyczna, Aula Nova
Sepia Ensemble
Paulina Graś-Łukaszewska flet, Szymon Józwiak klarnet, Aleksandra Dzwonkowska perkusja, Tomasz Sośniak fortepian, Ostap Manko skrzypce, Anna Loska altówka, Anna Szmatoła wiolonczela, Mateusz Loska kontrabas
Claude Ledoux Prelude na wiolonczelę i fortepian (1985) [3’]
Hao-Fu Zhang Crepuscule na wiolonczelę i fortepian (1988-1989) [11′]
Rafał Augustyn Varesiana na flet solo (1987) [8′]
Artur Cieślak Odcienie ciszy na altówkę i fortepian (2007 rew. 2009) [6’]
Roland Wiltgen Wormholes na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1997) [12′]
Ed Benett My Broken Machines na 3 instrumenty, fortepian i perkusję (wersja na flet, skrzypce, kontrabas) (2004) [10′]
Wiosna Młodych i Najmłodszych
16 marca 2018 (piątek) godz. 17:00 Akademia Muzyczna, Aula im. Stefana Stuligrosza
Wiosna Młodych
Laureaci X Konkursu Pianistycznego im. Tadeusza Szeligowskiego
Maciej Domagała
Szkoła Muzyczna I stopnia w Gąbinie
Romuald Twardowski Capricci V
Aleksander Tansman Aufungarische Art, Wiener Walzer
Feliks Rybicki Mazurek
Zuzanna Kopciuch
Państwowa Szkoła Muzyczna I st. w Myśliborzu
Janina Garścia Kamienny ogród
Ludmiła Bas Miotła Baby Jagi
Balys Dvarionas Walc impromptu Miniona chwila
Nikolai Wygodzki Wariacje na temat Paganiniego
Rio Ueyama
Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I st.
im. Emila Młynarskiego w Warszawie
Witold Lutosławski Melodia z cyklu Trzy utwory dla młodzieży
Isaac Berkowicz Wariacje na temat Paganiniego a-moll
Lena Juszkiewicz
Szkoła Muzyczna I i II st.
im. Tadeusza Szeligowskiego w Gorzowie Wielkopolskim
Tadeusz Szeligowski Sonatina C-dur cz. I i II
Grażyna Bacewicz Scherzino
Eugenie Rocherolle Le Salon de Musique
Barbara Ruda
Szkoła Muzyczna I st. w Wieliczce
Witold Lutosławski Trzy utwory dla młodzieży cz. I Czteropalcówka, cz. II Aria, cz. III Marsz
Paweł Łukowiec Miniatury dziecięce cz. I Marsz żołnierzyków, cz. II Sen kotka na zapiecku
George Crumb Makrokosmos I cz. VIII The Magic Circle of Infinity
23 marca 2018 (piątek) godz. 15:00 Akademia Muzyczna, Sala Kameralna
Wiosna Młodych
Ewa Fabiańska-Jelińska Kujawiak-dumka i Oberek na 2 altówki
Ewa Więcek, Karolina Kasińska altówki
Krzysztof Penderecki Tanz na altówkę solo
Alicja Ciszek altówka
Krzysztof Penderecki Cadenza na altówkę solo
Łucja Jaskuła altówka
Benjamin Britten Lachrymae na altówkę i fortepian
Magdalena Kizior altówka, Krzysztof Sowiński fortepian
Marta Ptaszyńska Elegia Pamięci Jana Pawła II na altówkę solo
Roman Żarkowski altówka (Lwów, Ukraina, stypendysta Gaude Polonia)
Jacek Rogala La Danza del Brujo per viola sola
Maria Bzowy altówka
Maria Polaszek Elegia na altówkę i fortepian
Maria Bzowy altówka, Piotr Reddigk fortepian
Witold Lutosławski Bukoliki na 2 altówki
Elżbieta Nagórska, Katarzyna Cioch altówki
Witold Lutosławski Subito na skrzypce i fortepian
Jan Bałaban skrzypce, Jan Gzella fortepian
Edward Sielicki MicroSonata na 8 altówek
Lech Bałaban, Michał Kot, Łucja Jaskuła, Magdalena Kizior, Ewa Więcek, Karolina Kasińska, Alicja Ciszek, Maria Bzowy altówki
23 marca 2018 (piątek) godz. 16:30 Akademia Muzyczna, Sala Błękitna
Studencki Koncert Kompozytorski II
Katarzyna Danel (klasa kompozycji prof. dra hab. Zbigniewa Kozuba)
Radio Silence na osiem altówek (2018) [5’40”]
Ewa Guzowska, Alicja Guściora, Barbara Józefowicz, Weronika Grenda, Justyna Robak, Anna Zaryczna, Nikola Haręża, Robert Wacowski altówki
Jakub Unolt (klasa kompozycji prof. dra hab. Zbigniewa Kozuba)
Filip na akordeon i taśmę (2018) [5’] – prawykonanie
Filip Kawała akordeon
Mikołaj Kwietko-Bębnowski (klasa kompozycji prof. dra hab. Janusza Stalmierskiego)
La vita da re na harfę solo (2017) [4’] – prawykonanie
Karolina Kocik harfa
Justyna Tobera (klasa kompozycji dra hab. Artura Kroschela, prof. AM)
l’alliance na dwie altówki (2018) [4’] – prawykonanie
Justyna Robak, Nikola Haręża altówki
Robert Gogol (klasa kompozycji elektroakustycznej prof. dr hab. Lidii Zielińskiej)
Z3 na taśmę (2017) [3’40”] – prawykonanie
Dominik Puk (klasa kompozycji prof. dr hab. Lidii Zielińskiej)
cosmatesque na ensemble (2017) [7’]
Zuzanna Lipska perkusja, Marta Grygier, Kinga Sobecka skrzypce, Klaudyna Michalak kontrabas
Julián González Díaz (klasa kompozycji dr hab. Moniki Kędziory, prof. AM)
Amores Cativos na sopran, klarnet, fortepian i wiolonczelę (2018) [3’30”] – prawykonanie
Laura Stecka sopran, Adam Knobel klarnet, Jaime Peñate Conde fortepian,
Martyna Słojewska wiolonczela
Michał Janocha (klasa kompozycji prof. dr hab. Lidii Zielińskiej)
Loosing na akordeon i taśmę (2018) [7’24”] – prawykonanie
Ryszard Lubieniecki akordeon
Mateusz Purcel prowadzenie koncertu
21 marca 2018 (środa) godz. 21:30 Akademia Muzyczna, Sala Błękitna
Studencki Koncert Kompozytorski I
Sebastian Dembski (klasa kompozycji elektroakustycznej dra Rafała Zapały)
Zeitstrukturen na klawesyn i magnetofon szpulowy (live electronics) (2018) [6’] –prawykonanie
Maksymilian Święch klawesyn, Sebastian Dębski magnetofon szpulowy
Sylwia Nowastowska (klasa kompozycji dra hab. Artura Kroschela, prof. AM)
Off na klarnet, dwie altówki i fortepian (2018) [2’] – prawykonanie
Borys Kaźmierczak klarnet, Karolina Kasińska, Bruno Stieler altówki, Ewa Przyłęcka fortepian
Marek Raczyński (klasa kompozycji prof. dra hab. Zbigniewa Kozuba)
The Structure of Shadow na saksofon altowy, wibrafon, altówkę i dwie wiolonczele (2018) [7’] – prawykonanie
Alicja Sobczak saksofon altowy, Barbara Józefowicz altówka, Łukasz Dziedziak,
Ewa Leszczyńska wiolonczele, Grzegorz Słomian wibrafon
Piotr Reddigk (klasa kompozycji prof. dra hab. Zbigniewa Kozuba)
Flucht na trio fortepianowe (2018) [8’] – prawykonanie
Justyna Wróblewska fortepian, Alicja Guściora altówka, Emilia Jackiewicz wiolonczela
Jan Skorupa (klasa kompozycji elektroakustycznej dr Katarzyny Taborowskiej-Kaszuby)
Miniatura I (butelka w fortepianie) na taśmę (2017) [4’24”] – prawykonanie
Mateusz Matysek (klasa kompozycji dr hab. Moniki Kędziory, prof. AM)
Napomańik Barwistanu do słów Aleksandra Wata na sopran, ensemble i taśmę (2016) [9’] – prawykonanie
Laura Stecka sopran, Mateusz Matysek saksofon altowy, Agata Gałązka fagot, Sandra Mika perkusja, Julia Nikoliszak skrzypce, Bogusz Tworek kontrabas, Michał Janocha dyrygent
Ada Krzyczkowska prowadzenie koncertu