Pexels, fot. Ivan Cujic

recenzje

Australia. Przez morze ognia

Kilkumiesięczne piekło w Australii pochłonęło kilkadziesiąt istnień ludzkich,  około pół miliarda zwierząt straciło życie, 2500 budynków zostało zniszczonych, ponad 100 tysięcy kilometrów kwadratowych buszu zostało całkowicie wypalonych. O ile budynki i infrastrukturę da się odbudować, to powrót środowiska naturalnego do stanu sprzed katastrofy szacuje się na dekady.

Jak zwykle w takiej sytuacji, mieszkańcy innych krajów ruszyli na pomoc. Nie bez echa przeszedł także australijski” akcent w trakcie Finału WOŚP na Placu Bankowym w Warszawie. Tysiące dolarów, w tym pochodzące ze zbiórki Orkiestry w samej Australii, popłynęły na walkę z żywiołem i jego skutkami. Również i środowisko muzyków, jak często bywa w takich sytuacjach, nie pozostało obojętne.

Nieco w cieniu kolejnej tragedii, tym razem światowej pandemii Covid-19, 5 marca 2020 r. miała miejsce cyfrowa premiera albumu Songs For Australia (nośnik fizyczny będzie dostępny od czerwca). Jest to kompilacyjny album powstały pod kierownictwem australijskiej piosenkarki Julii Stone. Przyjęto konwencję, że nowe wersje utworów australijskich zespołów wykonają muzycy zarówno z samej Australii, jak i z innych krajów.

Album otwiera jeden z najbardziej znanych utworów INXS – „Never Tear Us Apart” z albumu Kick (1988), tutaj wykonywany przez amerykański zespół The National. I od razu należy nastawić się na to, że prawie cała płyta, z jednym wyjątkiem, będzie utrzymana w spokojnym klimacie. Piosenki są uładzone”, chociaż w tym wypadku nie można z tego robić zarzutu. Z początku zastanowiło mnie, dlaczego nie ma niczego z repertuaru AC/DC (bez wątpienia jednego z najbardziej znanych zespołów z tego kraju), ale po namyśle doszedłem do wniosku, że, chyba nie ma w repertuarze grupy żadnego utworu, który pasowałby w tej sytuacji. AC/DC jest zespołem stadionowym grającym żywiołowy, radosny rock i robienie nastroju” za pomocą np. wolnej akustycznej wersji „Highway To Hell”, „For Those About To Rock (We Salute You)” czy „Thunderstruck” mija się z celem.

Nie zrezygnowano jednak oczywiście z repertuaru innych gwiazd poza INXS. I tak na płycie trzykrotnie pojawia się twórczość Nick Cave And The Bad Seeds, z piosenkami: „Stranger Than Kindness” (Your Funeral… My Trial z 1986 r.) w wykonaniu Kurta Vile, „Ship Song” (The Good Son z 1990 r.) – Martha Wainwright i „Into My Arms” (The Boatman’s Call z 1997 r.) Dan Sultan. Jest utwór Midnight Oil „Beds Are Burning” (Diesel And Dust z 1987 r.) w wykonaniu pomysłodawczyni akcji – Julii Stone, „Down Under” Men At Work z debiutanckiego Business As Usual (1983) w wykonaniu Partyface czy, sporo młodszy, „Hearts A Mess” z repertuaru Gotye (Like Drawing Blood z 2007 r.) tutaj w interpretacji Joan As Police Woman.

Do tego zestawu otrzymujemy jeszcze kilka utworów mniej w Polsce znanych tamtejszych artystów.

Również dobór wykonawców wydaje się sensowny – zrezygnowano z topowych gwiazd światowej klasy, a zdecydowano się na lokalnych muzyków. W ten sposób wszystko zostaje w rodzinie australijscy muzycy dostają podwójnie pieniądze, które można bezpośrednio przeznaczyć na docelowe wydatki.

Drugim albumem jest dwupłytowy zapis koncertu, który odbył się 25 lutego 2020 r. w Sydney – Artists Unite For Fire Fight. Relacja z tego wydarzenia biła w tamtejszej telewizji rekordy popularności (4,7 miliona widzów). Organizatorzy twierdzą, że zrobiono wszystko, aby obniżyć koszty tego niemałego przedsięwzięcia (na samym stadionie olimpijskim zebrało się ok. 75 tysięcy widzów), co dało dochód prawie 10 milionów dolarów na walkę ze skutkami pożarów.

Tutaj przyjęto inną strategię, niż w pierwszym przypadku. Przede wszystkim postawiono na o wiele większy rozmach całej imprezy. Do występu zaproszono zarówno lokalne gwiazdy, jak wykonawców znanych na całym świecie. O ile na Songs For Australia dominował nastrój zadumy i spokoju, tutaj zdecydowano się na utwory o różnej dynamice i zróżnicowanym charakterze. Widać też, że repertuar był układany w sposób zapewniający stopniowanie atrakcji.

Całość to dwadzieścia trzy utwory trwające łącznie około 100 minut. Jak wspomniałem, mamy tutaj przekrój od piosenek znanych na tamtejszym rynku muzycznym, do przebojów doskonale znanych również polskiej publiczności. Wśród nich m.in. Ronan Keating – „When You Say Nothing At All”, Queen + Adam Lambert – „Hammer To Fall” czy Alice Cooper – „School’s Out”. Cały koncert trwał o wiele dłużej, zapis to wybór po jednym utworze danego artysty wykonywanym w trakcie imprezy.

Na tę chwilę przyjęto koncepcję, że album, którego premiera miała miejsce 13 marca 2020 r., nie będzie dostępny na żadnej platformie streamingowej. Można nabyć wersję fizyczną lub cyfrową kopię na iTunes. W opinii pomysłodawców ma to zwiększyć dochód ze sprzedaży i zasilić jeszcze bardziej fundusz naprawy skutków pożarów.

Partnerem Meakultura.pl jest Fundusz Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć