Siedem bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego już pod koniec czerwca zabrzmi po raz pierwszy w Manchesterze. Brytyjskiej premierze tej kompozycji towarzyszyć będzie trzydniowy festiwal polskiej kultury.
Siedmioczęściowa VII Symfonia na 5 solistów, recytatora, 3 chóry mieszane i orkiestrę, zatytułowana Siedem Bram Jerozolimy łączy w sobie elementy symfoniczne i kantatowo-oratoryjne. Dzieło, skomponowane z okazji trzech tysięcy lat historii Jerozolimy, nawiązuje do tradycji muzycznej, ale także do twórczości samego Pendereckiego, zwłaszcza do jego utworów religijnych. Całą kompozycję przenika symbolika liczby trzy i liczby siedem. Trójka symbolizuje współżycie trzech wielkich religii oraz trzy tysiąclecia. Siódemka wyznacza ilość części i ilość wykorzystanych tekstów, wpływa także na oznaczenia metryczne, a nawet na konstrukcję tematu Passacaglii pojawiającej się w utworze dwukrotnie. Przestrzenne rozmieszczenie chórów i instrumentalistów przyczynia się do atrakcyjności wykonania. Cały utwór trwa godzinę.
W Royal Northern College of Music odbędzie się także trzydniowy festiwal pod hasłem Seven Gates: a journey of discovery (23-26 czerwca). Jego zwieńczeniem stanie się właśnie wykonanie tytułowej kompozycji, jednak wcześniej przez trzy dni prezentowane będą utwory polskich twórców. Obok przeglądu twórczości samego Pendereckiego znajdą się wśród nich m.in. Maski oraz Pieśni księżniczki z baśni Karola Szymanowskiego, Preludia taneczne, Łańcuch 1 i Koncert fortepianowy Witolda Lutosławskiego czy Koncert na klawesyn Henryka Mikołaja Góreckiego. W repertuarze, stanowiącym szeroki przegląd polskiej muzyki XX wieku pojawią się także dwie kompozycje przedstawicielki młodego pokolenia – Agaty Zubel. Będą to Shades of Ice oraz zainspirowany poezją Miłosza utwór Ulicami wielkiego miasta.