Meandry

Czego potrzeba, by powstała muzyka?

Bez instrumentów nie byłoby muzyki. To zdanie nie do końca jest prawdziwe, gdyż głos ludzki nie bez przyczyny nazywany jest pierwszym i najważniejszym instrumentem człowieka. Jednak bez innych instrumentów z pewnością świat muzyki byłby uboższy. Truizm?

Najstarszy odkryty instrument muzyczny liczy sobie przeszło 35 tysięcy lat. Flet wykonany z kości sępa został odkryty w jaskini Hohle Fels w Jurze Szwabskiej. Historia instrumentów muzycznych jest więc niewyobrażalnie długa. Możemy ją śledzić z różnych perspektyw: archeologicznej, muzykologicznej, socjologicznej, antropologicznej i wielu, wielu innych.

W numerze pt. Czego potrzeba, by powstała muzyka? chcemy spojrzeć na instrumenty jak najszerzej, chcemy spróbować nakreślić szerokie spektrum ich oddziaływania na kształt twórczości muzycznej, tak dawnej, jak i współczesnej. Nasze łamy oddaliśmy w ręce muzykologów, krytyków muzycznych, budownicznych… Nie chcąc jednak instrumentów muzycznych potraktować instrumentalnie, o głos w ich sprawie poprosiliśmy wykonawców, którzy na co dzień spędzają z nimi wiele godzin, zgłębiając ich możliwości, wygrywając z nimi konkursy, złorzecząc na ich niedoskonałości…

Instrumenty muzyczne na przestrzeni dziejów były inspiracją nie tylko dla kompozytorów, ale także przedstawicieli innych sztuk. Proza Philipa-Dimitri Galása i Patricka Süskinda odkrywa przed nami wizerunek kontrabasisty w artykule Magdaleny Nowickiej-Ciecierskiej, natomiast poezja Goethego i muzyka Liszta są przedmiotem rozważań w felietonie Karola Furtaka.

Instrumentologiczna i historyczna perspektywa przenika publikację Użycie strun jelitowych w instrumentach smyczkowych w latach 1880-1945 Pawła Miczki. Dla instrumentologów i wszystkich pasjonatów konstrukcji instrumentów muzycznych szczególnie polecamy relację z Targowiska Instrumentów – wydarzenia, które co rok towarzyszy festiwalowi Wszystkie Mazurki Świata, natomiast praktykom grającym na strunowcach do rozważenia zostawiamy pytanie zadane w felietonie Małgorzaty Wojciechowskiej: Czy gra na instrumencie może być wege? Działania prośrodowiskowe z pewnością były motywacją do założenia jedynej na świecie recyklingowej orkiestry, czyli The Ladfill Harmonic Orchestra z Paragwaju, o której przeczytacie w artykule Iwony Granackiej.

W naszych rozważaniach nad instrumentami muzycznymi nie unikaliśmy spojrzenia na współczesność. Wojciech Krzyżanowski opisuje prawdziwie kosmopolityczny instrument, następnik pianina, na którym dziś grywać mogą panny z dobrych domów, jak i nobliwi kawalerowie. Instrumentem tym jest… YouTube! Współczesne możliwości akordeonu, a dokładnie możliwości jego amplifikacji, z perspektywy praktyka przedstawił Ryszard Lubieniecki. Głos w sprawie perkusistów (?) zabrał natomiast Bartek Miler w artykule Perkusista – czyli kto?

Jak zachęcić młode pokolenia do poznawania muzyki klasycznej? Jak sprawić, by świat instrumentów przestał kojarzyć się z nudą i ciasnymi kołnierzykami, a stał się przygodą na całe życie? Odpowiedź znajdziecie w recenzji wyjątkowej aplikacji muzycznej.

Nie mogliśmy zapomnieć o tych, dzięki którym instrumenty powstają i ożywają na scenie. Zachęcamy więc do lektury wywiadu z budowniczym klawesynów – Michałem Koszelem oraz saksofonistą i klarnecistą jazzowym – Wojciechem Kulczyckim.

We wrześniu czekają nas dwa wyjątkowe wydarzenia muzyczne: 12. Międzynarodowy Konkursu Muzyczny im. Michała Spisaka oraz I Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego. Konkursy dedykowane są muzykom różnych specjalności. Więcej szczegółów przedstawiamy w rekomendacjach i polecamy Państwa uwadze oba wydarzenia!


Redaktorkami numeru są Aleksandra Bliźniuk i Magdalena Nowicka-Ciecierska.

 

Spis treści numeru  Czego potrzeba, by powstała muzyka?

Felietony

Karol Furtak, Czy fortepian może być prawdziwie „ludzki”? Kilka uwag o „Królu Olch” Liszta jako fortepianowej wersji pieśni „prawdziwie romantycznej”.

Małgorzata Wojciechowska, Czy gra na instrumencie może być wege?

 

Wywiady

Agnieszka Homa, „Najtrudniejsze na scenie jest bycie sobą” – wywiad z Wojciechem Kulczyckim

Dorota Relidzyńska, Benedyktyńska robota – rozmowa z Michałem Koszelem

 

Recenzje

Aleksandra Bliźniuk, Nowoczesne narzędzie do nauki muzyki

Dorota Relidzyńska, W poszukiwaniu zapomnianych brzmień

 

Publikacje

Paweł Miczka, Użycie strun jelitowych w instrumentach smyczkowych w latach 1880-1945

Magdalena Nowicka-Ciecierska, Muzyk i jego instrument – instrument i jego muzyk. Wizerunek kontrabasisty w prozie Philipa-Dimitri Galása i Patricka Süskinda

 

Edukatornia

Bartosz Miler, Perkusista – czyli kto?

Ryszard Lubieniecki, Amplifikacja instrumentu akustycznego. Idea i praktyka

 

Kosmopolita

Iwona Granacka, Orkiestra z wysypiska – największy skarb Paragwaju

Wojciech Krzyżanowski, Kontrowersyjne szkice podręcznika do gry na YOUTUBE

 

Rekomendacje

Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka

I Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Kultura – Interwencje 2018



Wesprzyj nas
Warto zajrzeć