W dniach 7–9 października w Warszawie odbędzie się IV Kongres Kultury, zrzeszający szerokie grono twórców i ludzi sztuki – artystów, kuratorów, producentów, animatorów kultury, wydawców, dziennikarzy, edukatorów, naukowców, a także samych odbiorców. Fundacja MEAKULTURA, która od lat wspiera wszelkie działania promujące wartościową muzykę, postanowiła przyłączyć się do tej inicjatywy. Nasi przedstawiciele zgłosili następujące tematy do dyskusji podczas Kongresu:
1. Muzyczne organizacje pozarządowe – siła czy słabość polskiej kultury? (dr Mikołaj Rykowski)
2. Muzyka i pamięć (dr Piotr Jakubowski).
Wszystkich wspierających działania Fundacji prosimy o głosowanie na proponowane przez nas tematy. Głosy można oddawać do 9 września rejestrując się pod linkiem: https://rejestracja.kongreskultury2016.pl/glosowanie
Za wszystkie głosy serdecznie dziękujemy!
Opisy tematów
1.Muzyczne organizacje pozarządowe – siła czy słabość polskiej kultury? dr Mikołaj Rykowski
Od wielu lat powszechnie wiadomo, że organizacje pozarządowe (stowarzyszenia, fundacje, towarzystwa) czynnie biorą udział w kreowaniu kultury zarówno na poziomie lokalnym, jak i ogólnopolskim. Złożoność ich działań polega na tym, że nie mając często stałych źródeł utrzymania, muszą kalkulować swoje zadania na zasadach czysto komercyjnych. W ten sposób sfera kultury zostaje poddawana kryteriom, którym w zasadzie poddawana być nie powinna. Szansą na zdobycie funduszy są także konkursy o dofinansowanie w jednostkach samorządowych (tych konkursów w bieżącym roku jest znacznie mniej…), gdzie jednak np. propozycje artystyczne stykają się z brakiem zrozumienia lub są odrzucane z uwagi na bieżące koniunktury polityczne. Działania organizacji pozarządowych są ponadto postrzegane jako konkurencja dla instytucji dotowanych przez państwo z uwagi na fakt, że niejednokrotnie wskazują na pewną niemoc intelektualną placówek kultury. Dodatkowo organizacje związane z kulturą borykają się ze słabą świadomością społeczeństwa, które rolę trzeciego sektora widzi głównie w działaniach charytatywnych nakierowanych na problemy społeczne (choroby, ubóstwo itp.). Z jednej strony zatem trudno wyobrazić sobie lokalny pejzaż kultury bez wydarzeń organizowanych przez np. fundacje czy towarzystwa, z drugiej jednak, z uwagi na pogarszającą się sytuację, owe organizacje muszą ograniczać albo nawet zawieszać działalność. Czy jest możliwy – a jeśli tak, to jaki – model współpracy między sektorem budżetowym a organizacjami pozarządowymi?
2. Muzyka i pamięć (dr Piotr Jakubowski).
Podczas panelu dyskusyjnego porozmawiamy o muzykach, zespołach czy utworach, które szczególnie zapisały się w naszej pamięci biograficznej. Spytamy, jaki wpływ miała muzyka na ukształtowanie tego, kim jesteśmy, jak towarzyszyła poszczególnym etapom naszej egzystencji (młodość, czas buntu, dojrzałość) i pozwalała zrozumieć większe zjawiska społeczno-polityczne, których byliśmy uczestnikami i świadkami (komunizm, czasy Solidarności, reforma ustrojowa, wczesny kapitalizm). W szerszym aspekcie zastanowimy się nad tym, jaki wpływ miały rozmaite nurty muzyczne – rodzime i „importowane” z zagranicy – na kształtowanie się krajobrazu kulturowego Polski, jak wyznaczały trendy społeczne i wzorce tożsamościowe. Wreszcie będzie nas interesować muzyka jako swoisty komentarz do zjawisk i zdarzeń sfery publicznej – tak aktualnych (muzyka jako forma publicystyki), jak i przeszłych (aspekt nostalgiczny lub rewizjonistyczny). Zastanowimy się nad tym, jakie rodzaje działań mogą sprzyjać pielęgnowaniu muzycznej pamięci (jako przykład posłuży kampania społeczna „Save the Music”).