10 maja o godz. 16.00 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie odbyło się wyczekiwane rozdanie nagród pierwszej edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Jego celem jest uhonorowanie i przybliżenie szerszej publiczności postaci ważnych dla polskiej krytyki muzycznej. Konkurs ma też zwrócić uwagę na młodych twórców, którzy dopiero rozpoczynają swoją działalność na rynku muzycznym oraz zaprezentować dorobek zagranicznych muzykologów, dziennikarzy, publicystów, którzy swoją pracę poświęcili badaniu i promowaniu muzyki polskiej na świecie.
Fundacja MEAKULTURA – organizator konkursu – pragnie, aby otwarta formuła konkursu, łącząca wszystkie gatunki i style muzyczne przyczyniła się do integracji środowiska krytyków, które, ze względu na ogromną różnorodność stylistyczną oraz niszowy charakter niektórych nurtów muzycznych, pozostaje bardzo rozproszone.
Do tej pory nie było w Polsce tego typu wydarzenia skierowanego do krytyków muzycznych, i już jego pierwsza odsłona pokazała, że jest potrzeba, aby na stałe wpisał się w kalendarz wydarzeń muzycznych jako ważne forum wymiany myśli i doświadczeń.
plakat 29. Warszawskich Spotkań Muzycznych
fot. Bartosz Dąbrowski
Nabór zgłoszeń do konkursu trwał od 7 stycznia do 25 lutego. Odzew ze strony środowiska polskich krytyków – zarówno tych zawodowych, jak i debiutantów czy blogerów – przerósł najśmielsze oczekiwania organizatorów, bo ilość zgłoszeń liczona była w setkach. Do nagrody międzynarodowej zgłoszeni zostali wybitni krytycy z Europy i Stanów Zjednoczonych, którzy dzięki swoim artykułom promują kulturę muzyczną Polski na świecie.
jury konkursu
fot. Aleksandra Stępień
Jury w składzie: Daniel Cichy (przewodniczący jury), Joanna Grotkowska, Anna Chęćka-Gotkowicz, Weronika Grozdew-Kołacińska, Piotr Metz, Miłosz Bembinow oraz Mariusz Herma nagrodziło następujących uczestników konkursu:
1. Nagroda Główna:
Anna R. Burzyńska za tekst “O duchu, materii i tym wszystkim, co pomiędzy” („Didaskalia“ )
Karolina Kolinek-Siechowicz za tekst “Jarosław liturgicznie” („Ruch Muzyczny” )
Barbara Kinga Majewska za tekst “Zapach ciała i instrumentu” („Glissando” )
Anna R. Burzyńska
fot. Bartosz Dąbrowski
Karolina Kolinek-Siechowicz
fot. Bartosz Dąbrowski
Barbara Kinga Majewska
fot. Aleksandra Stępień
2. Wyróżnienia:
-dla debiutanta
Katarzyna Trzeciak za tekst “W windzie podświadomości”
– dla blogera
Aleksandra Bliźniuk za tekst “Alma Mahler – kobieta, która się zapomniała” opublikowany na blogu https://podsluchaj.wordpress.com/
3. Nagroda Specjalna
Alex Ross za tekst “Drowned Sounds” („The New Yorker”)
Dodatkowo w ramach konkursu Nagrodę Indywidualną Piotra Metza za tekst o muzyce popularnej otrzymał Maciej Froński za tekst “Warszawiak Manu Chao, czyli dole i niedole wykorzenionego podczas budowy kapitalizmu” („Gadki z Chatki”), a Nagroda Redaktora Naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego powędrowała do laureatki wyróżnienia za najlepszy wpis na blogu – Aleksandry Bliźniuk. Fundacja MEAKULTURA przyznała też własną nagrodę za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej. Otrzymał ją Rafał Augustyn.
Uroczystą galę wręczenia nagród poprowadzili Karolina Kizińska oraz Mikołaj Rykowski.
Karolina Kizińska i Mikołaj Rykowski
fot. Bartosz Dąbrowski
Zwycięzcy otrzymali pamiątkowe dyplomy i statuetki zaprojektowane przez Ewę Odyjas oraz nagrody rzeczowe (książki, płyty) od Instytutu Muzyki i Tańca.
statuetki konkursowe
fot. Aleksandra Stępień
Podczas oficjalnej części uroczystości krótkie przemówienia wygłosili: przewodniczący jury, dyrektor PWM Daniel Cichy oraz reprezentujący Stowarzyszenie Autorów ZAIKS Dariusz Przybylski. Daniel Cichy przywołał m.in. postać Stefana Kisielewskiego i Andrzeja Chłopeckiego, wspomniał o kulturotwórczej roli Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, a także podkreślił liczbę i różnorodność zgłoszeń, która okazała się dużym wyzwaniem. Dariusz Przybylski odczytał list przekazany przez Miłosza Bembinowa, reprezentanta ZAIKSu w jury konkursowym.
Redaktor Naczelny PWM, Daniel Cichy
fot. Bartosz Dąbrowski
Laureaci także zabrali głos, dziękując jurorom, redaktorom oraz swoim bliskim. Ich podziękowania sprawiły, że atmosfera stała się niemal rodzinna. W imieniu przebywającego za granicą Rafała Augustyna nagrodę odebrała Katarzyna Dadak-Kozicka, a wypowiedź przesłaną przez Alexa Rossa odczytał Alan Lockwood.
Alan Lockwood
fot. Bartosz Dąbrowski
Część artystyczną, a zarazem chwilę relaksu dla słuchaczy zapewnił recital fortepianowy Aleksandra Dębicza. Pianista zaprezentował własne kompozycje, które nagrał na debiutanckiej płycie Cinematic Piano wydanej przez Warner Classic. Wykonawcy trzeba pogratulować nie lada odwagi, której wymagała z pewnością gra dla publiczności złożonej niemal wyłącznie z krytyków muzycznych.
Aleksander Dębicz
fot. Bartosz Dąbrowski
Po koncercie długo jeszcze trwały nieoficjalne rozmowy.
Liczba zgłoszeń oraz zainteresowanie ze strony redakcji, instytucji kultury czy osób prywatnych pokazują, że konkurs, będący zarówno polem zmagań i rywalizacji, jak również pretekstem do integracji środowiska, jest w Polsce bardzo potrzebny. Po tak udanej pierwszej edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA pozostaje nam jedynie zaprosić na kolejną jego odsłonę w roku 2016. Szczegóły dotyczące drugiej edycji będą pojawiały się sukcesywnie na stronie Fundacji MEAKULTURA oraz w czasopiśmie internetowym o muzyce meakultura.pl
fot. Aleksandra Stępień
Honorowy patronat nad uroczystością sprawowało Narodowe Centrum Kultury, a patronem medialnym konkursu było Polskie Centrum Informacji Muzycznej. Wydarzenie to nie mogłoby się także odbyć bez przychylności sponsorów: Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w którego gmachu odbyło się rozdanie nagród, Stowarzyszenia Autorów ZAIKS, które wsparło konkurs finansowo, Instytutu Muzyki i Tańca, który zapewnił nagrody rzeczowe dla laureatów, Firmy Yamaha, która dostarczyła fortepian oraz kwiaciarni Kwiatowy Styl i Cukierni Jarzyna w Brwinowie.
Poniżej publikujemy wypowiedź przesłaną przez Alexa Rossa w wersji dwujęzycznej:
I wish to profusely thank the Polish Music Critics’ Competition KROPKA for giving me a Special Prize for my article “Drowned Sounds,” and I am grateful that Alan Lockwood, a great ambassador of Polish music, is accepting the award on my behalf. Poland possesses one of the most significant and vibrant new-music communities in the world, and I was happy to have had a glimpse of it during my very brief visit to Warsaw last year. I can only hope that international interest in such composers as Pawel Szymanksi and Agata Zubel, two composers I highlighted in my article, continues to grow. I hope to return soon and hear more. Deepest thanks once again.
Chciałbym gorąco podziękować Konkursowi Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA za przyznanie mi Nagrody Specjalnej za mój artykuł Drowned Sounds i jestem wdzięczny, że Alan Lockwood, wspaniały ambasador muzyki polskiej, przyjmuje nagrodę w moim imieniu. Polska posiada jedną z najbardziej znaczących i żywych społeczności nowej muzyki na świecie i byłem szczęśliwy, że mogłem mieć w nią wgląd podczas mojej krótkiej wizyty w Warszawie. Mogę tylko mieć nadzieję, że międzynarodowe zainteresowanie kompozytorami takimi jak Paweł Szymański i Agata Zubel – dwójką twórców, których wyróżniłem w moim artykule – będzie rosło. Liczę na to, że tu wrócę i usłyszę więcej. Ogromnie dziękuję raz jeszcze.
[Alex Ross]
——–
Dziękujemy Funduszowi Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS
za wsparcie finansowe.