Plakat konkursowy, materiały prasowe

rekomendacje

I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych

I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych odbędzie się w dniach 2-14 września 2018 roku i ma uświetnić 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. Organizatorem wydarzenia jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

Kalendarium, repertuar i jury

Dla obserwatorów konkursu to jesień stanie się czasem zasłuchania w nowe interpretacje utworów, jednak uczestnicy wydarzenia zaczną swoją pracę dużo wcześniej. Pianiści (w wieku od 18 do 35 lat) do 1 maja muszą nadesłać swoje zgłoszenie konkursowe. Do końca czerwca opublikowana zostanie lista około 30 pianistów zakwalifikowanych do konkursu. Samo wydarzenie będzie składało się z dwóch etapów (4.09-10.09) i finału (12-13.09).

Jakie utwory zabrzmią na instrumentach historycznych? Usłyszymy cały przekrój twórczości chopinowskiej, od małych form (m.in. preludia, etiudy), poprzez bardziej rozbudowane (m.in. ballady, polonezy, sonaty), aż po największe utwory Chopina na fortepian i orkiestrę (koncerty fortepianowe, Wariacje B-dur, Fantazję A-dur i Rondo F-dur).

Znany jest już skład jury konkursowego, w którym zasiądą sławni pianiści i pedagodzy z całego świata, a wśród nich Claire Chevallier, Nikołaj Demidenko, Nelson Goerner, Tobias Koch, Aleksiej Lubimow, Janusz Olejniczak, Ewa Pobłodzka, Andreas Staier, Wojciech Świtała i Dang Thai Son.

Prawdziwe brzmienie muzyki chopinowskiej

Pomysłodawcą konkursu, w którym utwory Chopina grane będą na instrumentach z epoki, jest Stanisław Leszczyński, dyrektor artystyczny festiwalu Chopin i jego Europa oraz zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

Samo wykonawstwo historyczne od lat przeżywa swój rozkwit – szczególnie jeśli chodzi o repertuar epok od średniowiecza po klasycyzm. Muzyka romantyczna do tej pory nie cieszyła się aż takim zainteresowaniem wykonawców z nurtu historycznego.

Jak wskazują organizatorzy konkursu, wydarzenie to pozwoli na przywrócenie autentyczności brzmienia muzyce Chopina. Oryginalna barwa instrumentów, artykulacja i harmonika, które poprzez inną konstrukcję fortepianów zyskają nowy dla nas wyraz, pozwolą w większym stopniu poczuć aurę twórczości tego wielkiego kompozytora.

Uczestniczący konkursu będą mieli do dyspozycji fortepiany historyczne z kolekcji Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina (Erard z 1838, 1849 i 1858, Pleyel z 1846 i 1854 oraz Broadwood z 1843), a także oryginały i kopie instrumentów z epoki sprowadzone przez restauratorów i kolekcjonerów europejskich.

Zwycięzcy otrzymają nie tylko nagrody finansowe, ale także propozycje prestiżowych koncertów z Orkiestrą XVIII Wieku oraz projekty fonograficzne.

Twórczość genialnych kompozytorów inspiruje artystów na wiele sposobów. Muzyka Chopina grana jest przez pianistów (i innych instrumentalistów) na całym świecie, stanowi bodziec nie tylko dla artystów klasycznych, ale także jazzmanów, rockmanów i wielu, wielu innych. W końcu przyszedł czas, by przypomnieć o jej oryginalnym głosie. Nikt nie ma wątpliwości, że będzie to brzmienie niezwykle intrygujące zarówno dla uczestników, jak i słuchaczy.

 

Spis treści numeru Przybysze z Italii. Pierwsze fortepiany:

Maurycy Raczyński, Wstęp redakcyjny – Przybysze z Italii. Pierwsze fortepiany

Felietony

Katarzyna Drogosz, Oryginał czy kopia?

Dominika Maszczyńska / Agnieszka Porzuczek, Pianoforte. Adaptacja. Refleksja

Wywiady

Weronika Stałowska, “W XVIII w. muzycy byli przyzwyczajeni do wykonawstwa na różnorodnych instrumentach. To fenomen tamtych czasów”. Wywiad z Aline Zylberajch i Martinem Gesterem

Maurycy Raczyński, “… the main notion of period instrument performance is that the instrument of a particular era can reveal idiosyncrasies and characteristics that might otherwise be lost.” Interview with Geoffrey Govier

Recenzje

Iwona Granacka, Partnerstwo historyczne. Drogosz, Thiel i Beethoveen

Karolina Majewska, Dwa oblicza instrumentów klawiszowych: Friedrich Wilhelm Rust – Der Clavierpoet – Jermaine Sprosse

Publikacje

Aleksandra Świgut, Elementy improwizacji w muzyce fortepianowej XVIII wieku na przykładzie wybranych utworów W. A. Mozarta

Joanna Owczarek-Ciszewska, Fortepian w Wiedniu XVIII w. – wokół Leopolda Kozeluha w 200. rocznicę śmierci kompozytora

Edukatornia

Dorota Relidzyńska, Narodziny króla. O włoskich początkach fortepianu

Paweł Miczka, Sonaty na pianoforte z akompaniamentem skrzypiec

Kosmopolita

Karol Furtak, Nie każdy instrument musi grać – słów kilka o Beniaminie Voglu

Maurycy Raczyński, Martyna Kaźmierczak i fortepian stołowy Broadwood

Rekomendacje

Ewa Chorościan, O prawdziwej sztuce gry na instrumentach klawiszowych – traktat Carla Philippa Emanuela Bacha

Aleksandra Bliźniuk, I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych

Publikacja powstała dzięki Funduszowi Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć