We wrześniu tego roku czeka nas nowe wydarzenie muzyczne – Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego. Konkurs obejmuje pięć kategorii: fortepian, skrzypce, śpiew, kwartet smyczkowy oraz kompozycję.
Przedsięwzięcie, któremu ideowego i finansowego wsparcia udzielił Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, organizowane przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia przy wsparciu wiodących polskich instytucji muzycznych i kulturalnych (Polskie Radio SA, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem), przyczyni się do popularyzacji polskiej muzyki na świecie oraz utrwalenia w świadomości odbiorców znaczenia postaci Karola Szymanowskiego i jego twórczości, będącej istotną częścią narodowego dziedzictwa kulturowego naszego kraju.
Konkurs, który obejmie pięć kategorii: fortepian, skrzypce, śpiew, kwartet smyczkowy oraz kompozycja, zaplanowany został w cyklu pięcioletnim, a jego pierwsza edycja odbędzie się w dniach 10-23 września 2018 roku.
Pula nagród we wszystkich pięciu kategoriach wynosi 287 000 euro.
Oprócz nagród głównych (I, II i III nagroda w każdej kategorii), we wszystkich kategoriach wykonawczych zostaną przyznane nagrody specjalne za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego, a w kategoriach skrzypce i śpiew – także nagroda dla najlepszego pianisty-kameralisty.
Terminy nadsyłania zgłoszeń:
fortepian – 31.05.2018 r.
skrzypce – 31.05.2018 r.
kwartet smyczkowy – 31.05.2018 r.
śpiew – 31.05.2018 r.
kompozycja – 16.08.2018 r.
Przesłuchania konkursowe I i II etapu odbywać się będą równolegle w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Finał konkursu, w trakcie którego solistom towarzyszyć będzie orkiestra NOSPR, i uroczysta gala odbędą się w sali koncertowej NOSPR.
Regulamin konkursu oraz wszystkie najważniejsze informacje znajdują się na stronie: szymanowski-competition.com
Spis treści numeru Czego potrzeba, by powstała muzyka?
Felietony
Małgorzata Wojciechowska, Czy gra na instrumencie może być wege?
Wywiady
Agnieszka Homa, „Najtrudniejsze na scenie jest bycie sobą” – wywiad z Wojciechem Kulczyckim
Dorota Relidzyńska, Benedyktyńska robota – rozmowa z Michałem Koszelem
Recenzje
Aleksandra Bliźniuk, Nowoczesne narzędzie do nauki muzyki
Dorota Relidzyńska, W poszukiwaniu zapomnianych brzmień
Publikacje
Paweł Miczka, Użycie strun jelitowych w instrumentach smyczkowych w latach 1880-1945
Edukatornia
Bartosz Miler, Perkusista – czyli kto?
Ryszard Lubieniecki, Amplifikacja instrumentu akustycznego. Idea i praktyka
Kosmopolita
Iwona Granacka, Orkiestra z wysypiska – największy skarb Paragwaju
Wojciech Krzyżanowski, Kontrowersyjne szkice podręcznika do gry na YOUTUBE
Rekomendacje
Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka
I Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego