"Improvisation. Deluge" 1913 year Oil on canvas 95х150 sm Munich, Stadtische Galerie in Lenbach, Ger

felietony

Improwizacja – numer specjalny

Co to jest improwizacja w muzyce? Czy każdy potrafi improwizować? Czy powinien? Najnowszy numer specjalny MEAKULTURY poświęcamy właśnie improwizacji – sztuce, a może… rzemiosłu? Polecamy Państwa uwadze kilka tekstów ujmujących temat z bardzo różnych stron.

Istotnym kontrapunktem dla tekstów teoretyków jest spojrzenie naukowców, ale praktyków. Joanna Piech-Sławecka, dyrygentka, oboistka, logopeda, w syntetyczny sposób przedstawia wnioski z własnych badań dotyczących improwizacji chóralnej, któremu to zagadnieniu dotąd nie poświęcano należytej uwagi. Ona na ten temat napisała rozprawę doktorską. Onomatopeje? Circlesong? Kanony? – jak się okazuje, przy okazji improwizacji z tworzywa wykorzystywanego przez muzykę chóralną lepi przede wszystkim dyrygent.

Większość nauczycieli klasyków nie za bardzo umie improwizować – gorzko stwierdza w wywiadzie udzielonemu Alicji Zabrockiej Alicja Wołyńczyk, saksofonistka, absolwentka studiów doktoranckich. Owszem, są w stanie zagrać koszmarnie trudne utwory, natomiast jeśli muszą zagrać coś od siebie, zaimprowizować choćby na Wlazł kotek, to jest to dla nich problem. Trudno się więc dziwić, że nie czują się na siłach, by taką wiedzę przekazywać – dodaje. Czy naprawdę z improwizacją w polskim szkolnictwie jest aż tak źle? Liczymy na Państwa merytoryczne komentarze. Być może uda się rozpocząć na łamach MEA jakąś oczyszczającą dyskusję…

Jak się na szczęście okazuje, improwizacja (i to niekoniecznie tylko ta jazzowa) jest obecna podczas licznych festiwali i warsztatów muzycznych organizowanych w naszym kraju. Specjalnie dla czytelników MEAKULTURY przeglądu ważnych wydarzeń dokonała Ewa Chorościan.

Dla wielbicieli filmu mamy ponadto felieton Agnieszki Nowok o Impromptu w reżyserii Jamesa Lapine’a, a dla miłośników książek – recenzję tomu Był jazz… Krzysztofa Karpińskiego, w której Magdalena Nowicka barwnie wprowadza w kawiarnianą atmosferę międzywojnia. Kto natomiast chce na chwilę przenieść się do Wiednia, niech koniecznie przeczyta (i posłucha) zespołu Dobrek Bistro – przewodnikiem po twórczości Krzysztofa Dobrka jest Ewelina Grygier.

Serdecznie zapraszamy do lektury!

Redakcja   

Redaktorem numeru jest Anna Komendzińska

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć