W dniach 6-9 maja w Warszawie odbędzie się IV Ogólnopolski Zjazd Studentów Muzykologii. Organizatorami są studenckie koła naukowe działające w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Program konferencji obejmuje ok. 30 referatów lub komunikatów badawczych przygotowanych przez słuchaczy muzykologicznych studiów licencjackich, magisterskich i doktoranckich z całego kraju. Honorowym gościem Zjazdu będzie wybitny znawca życia i twórczości Jana Sebastiana Bacha, prof. Christoph Wolff (Harvard University, Bach-Archiv Leipzig), który wygłosi wykład: In Search of Johann Sebastian Bach’s Human Face – The Everyday Life of the Leipzig Thomascantor. W ramach Zjazdu odbędzie się również dyskusja pt. Edukacja muzykologiczna w Polsce. Teraźniejszość i perspektywy, a wykładowi prof. Ch. Wolffa towarzyszył będzie recital klawesynowy Marka Toporowskiego.
 Program
 (wersja skrócona)
 NIEDZIELA, 6 MAJA 2012
 Pałac Tyszkiewiczów-Potockich, ul. Krakowskie Przedmieście 32
 INAUGURACJA
 (część zamknięta)
 18:00-20:15
 Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich
 ROZPOCZĘCIE ZJAZDU I POWITANIE UCZESTNIKÓW
 prof. UW dr hab. Alina Żórawska-Witkowska
 prodziekan ds. studenckich Wydziału Historycznego UW
 prof. dr hab. Sławomira Żerańska-Kominek
 dyrektor Instytutu Muzykologii UW
 Bartłomiej Gembicki
 przewodniczący Komitetu Organizacyjnego Zjazdu
 WYKŁAD INAUGURACYJNY
 prof. dr hab. Sławomira Żerańska-Kominek
 Donna Musica. Alegorie muzyki w „Ikonologii” Cesarego Ripy
 KONCERT TRADYCYJNEJ MUZYKI JAWAJSKIEJ
 Warsaw Gamelan Group
mgr Dawid Martin – Kierownik artystyczny
* * *
 PONIEDZIAŁEK, 7 MAJA 2012
 Pałac Tyszkiewiczów-Potockich, ul. Krakowskie Przedmieście 32
 10:00-12:00
 Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich
 DYSKUSJA INAUGURACYJNA:
 Edukacja muzykologiczna w Polsce. Teraźniejszość i perspektywy
 prowadzenie: dr hab. Iwona Lindstedt (UW)
 dyskutanci: mgr Marek Bebak (UJ), mgr Gabriela Gacek (PAN), mgr Mariusz Gradowski (UW), mgr Marcin Krajewski (UW), dr Ewa Schreiber (UAM)
* * *
 12:30-14:15
 Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich
 SESJA I
 Ad fontes
prowadzenie: dr Paweł Gancarczyk (PAN, UW)
 mgr Marek Bebak (UJ)
 Testament Adama Janeckiego – nieznane źródło do historii 
 kolegium rorantystów wawelskich w XVII wieku
 Sonia Wronkowska (UAM) 
 Msze oparte na motywach „Die Schöpfung” Haydna jako fenomen kultury muzycznej 
 w Europie Środkowo-Wschodniej przełomu XVIII i XIX wieku
 mgr Piotr Woźniak (UW)
 „Pozytew stary na nic nie zdatny”, czyli o wykorzystaniu źródeł archiwalnych
 w badaniach nad historią polskiego budownictwa organowego
 Agnieszka Tołoczyńska (UJ) 
 Kalendarium koncertów Antoniego Kątskiego 
 (komunikat badawczy)
* * *
 15:30-16:45
 Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich
 SESJA II
 Muzyka i polityka
prowadzenie: prof. dr hab. Sławomira Żerańska-Kominek (UW)
 mgr Andrzej Gładysz (KUL)
 Muzycy w wojsku polskim za ostatnich Jagiellonów – wybrane problemy 
 (komunikat badawczy)
 Krzysztof Stefański (UAM)
 O muzyce epoki baroku w kontekście kontrreformacji
 Ewa Bogula (UW)
 Muzyka wobec Risorgimento. 
 Wybrane wątki polityczne w operze „Attila” Giuseppe Verdiego
 
* * *
 WTOREK, 8 MAJA 2012
 Pałac Tyszkiewiczów-Potockich, ul. Krakowskie Przedmieście 32
 Dawny Gmach Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
 Pałac Kazimierzowski, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28 
 11:15-12:45
 Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich
 SESJA III
 Sacrum i muzyka
prowadzenie: doc. dr Agnieszka Leszczyńska (UW)
 s. Wojciecha Agnieszka Tarnawska OP (KUL)
 Z zagadnień modalności „Exsultet”
 Mateusz Melski (UW)
 „Une Cantate de Noël” Arthura Honeggera – 
 geneza i wybrane aspekty stylistyczno-techniczne
 Barbara Śnieżek (UW)
 Udział organisty w kreowaniu nabożeństwa Gorzkich Żalów w archidiecezji przemyskiej
* * *
 13:15-14:45
 Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich
 SESJA IV
 Muzyka w społeczeństwie
prowadzenie: dr Tomasz Nowak (UW)
 mgr Ewelina Grygier (PAN) 
 Muzyka (nie)tradycyjna
 mgr Gabriela Gacek (PAN)
 W poszukiwaniu stylu i repertuaru – współczesny proces odradzania się muzyki podhalańskiej na Dolnym Śląsku
 Magdalena Klemba (UW)
 Społeczność Niemców nadwołżańskich z Kamyszyna i ich pieśni 
 (komunikat badawczy)
 mgr Adam Gołębiewski (UAM)
 Czy muzyka może być sztuką publiczną? 
 (komunikat badawczy)
* * *
 16:00-17:30
 Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich
 SESJA V
 Tematy włoskie
prowadzenie: dr Tomasz Jeż (UW)
 Róża Różańska (UJ)
 Analiza mszy „Doctor bonus” Giovanniego Francesca Aneria
 Bartłomiej Gembicki (UW) 
 Motety ze zbioru „Ghirlanda Sacra” a muzyka w XVII-wiecznej Wenecji. 
 Przegląd zagadnień
 Ewa Chamczyk (UW)
 Pojedynki dźwiękiem pisane. Pietro Antonio Locatelli versus Jean-Marie Leclair
* * *
 18:00-19:45
 Dawny Gmach Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, Audytorium
SEMINARIUM BACHOWSKIE
wprowadzenie: dr hab. Szymon Paczkowski (UW)
 prof. Christoph Wolff 
 (Harvard University, Bach-Archiv Leipzig)
 In Search of Johann Sebastian Bach’s Human Face – 
 The Everyday Life of the Leipzig Thomascantor
* * *
 20:00-21:00
 Dawny Gmach Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, Audytorium
 KONCERT BACHOWSKI
Marek Toporowski – klawesyn
 Program:
 Capriccio B-dur sopra la lontananza del fratello diletissimo BWV 992
 I Suita francuska d-moll BWV 812
 IV Partita D-dur BWV 828
(bezpłatne wejściówki do odebrania przed koncertem)
 ŚRODA, 9 MAJA 2012
 Pałac Tyszkiewiczów-Potockich, ul. Krakowskie Przedmieście 32
 9:00-11:00
 Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich
 SESJA VI
 Opera
prowadzenie: prof. UW dr hab. Alina Żórawska-Witkowska (UW)
 mgr Hanna Winiszewska (UAM)
 Egzotyzm w XVIII-wiecznej włoskiej operze komicznej
 Jakub Lis (UJ)
 Pyszałkowate bezguście czy wykonawstwo historyczne? 
 O „Czarodziejskim flecie” wg René Jacobsa
 Jan Makarewicz (UW)
 „Der Kaiser von Atlantis” Viktora Ullmann – 
 idea kompozytorska w świetle estetyki ekspresjonizmu
 mgr Tomasz Piotrowski (UW)
 Konwencja a dzieła operowe Harrisona Birtwistle’a
* * *
 11:30-13:15
 Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich
 SESJA VII
 Od syntezy sztuk do Czystej Formy
prowadzenie: dr Agnieszka Chwiłek (UW)
 Anna Al-Araj (UJ)
 Pieśni „spod znaku Saturna” – casus Ireny Wieniawskiej
 Oskar Łapeta (UW)
 Programowość w muzyce Eugeniusza Morawskiego 
 (komunikat badawczy)
 Paweł Siechowicz (UW)
 Muzyczna i malarska fuga M.K. Čiurlionisa. Nieznane oblicze problemu syntezy sztuk 
 Karolina Kolinek (UW)
 Miejsce muzyki w filozofii sztuki Witkacego
* * *
 14:30-16:30
 Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich
 SESJA VIII
 Nowa Muzyka – Nowa Muzykologia
prowadzenie: dr hab. Iwona Lindstedt (UW)
 Sergiusz Wrotek (UW) 
 Inspiracje muzyczne, plastyczne i poetyckie w muzyce na 
 fortepian solo Zygmunta Krauzego 
 (komunikat badawczy)
 Marta Tabakiernik (UW)
 Oś dźwięk/szum w kompozycjach Kaiji Saariaho
 Tomasz Sierawski (UW)
 Metody matematyczne a kontrapunkt renesansowy
 mgr Piotr Wojciechowski (UJ) 
 „Z powrotem do natury samej”. Neuroestetyka doświadczenia audytywnego 
 jako przedmiot pracy muzykologa? 
 (komunikat badawczy)
16:30-17:00
 DYSKUSJA KOŃCOWA I ZAMKNIĘCIE ZJAZDU
 prowadzenie: Bartłomiej Gembicki
 program do pobrania:
 https://www.imuz.uw.edu.pl/pdf/IVOZSM.pdf
 Organizatorzy
 Koło Naukowe Historii Muzyki Instytutu Muzykologii UW
 Koło Naukowe Etnomuzykologii Instytutu Muzykologii UW
 Współorganizatorzy
 Instytut Muzykologii UW
 Bach-Archiv Leipzig
 Rada Konsultacyjna Kół Naukowych UW
 Biuro Promocji UW
 Zarząd Samorządu Studentów UW
 Zarząd Samorządu Studentów Instytutu Muzykologii UW
 Biuro ds. Współpracy z Zagranicą UW
 Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej
 Instytut Muzyki i Tańca
 Patroni medialni
 Glissando
 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
 Program II Polskiego Radia
 
				 
								 
								 
								 
								 
								 
								 
								 
								 
															