Trzy amatorskie kompozycje Naczelnika Insurekcji z 1794 roku wydane zostały w 1797 r. w Londynie pod nazwą Two Polonaises & a Waltz, Composed for the Patriotic Army of Poland by General Kosciusco i opatrzone dedykacją to the Gentlemen of the Whig Club. Jeden z dwóch zachowanych egzemplarzy tego wydawnictwa znajduje się w zbiorach Biblioteki Narodowej.
Najpopularniejszym z trzech utworów autorstwa generała jest Polonez Kościuszki. Kompozycja ta doczekała się wielu transkrypcji instrumentalnych oraz wokalnych, z tekstem polskim, niemieckim, francuskim i angielskim.
Zainteresowanie australijskiej Polonii muzyką Tadeusza Kościuszki, którego imię nosi najwyższy szczyt Australii, przerodziło się w coroczną tradycję wykonywania jego kompozycji u podnóża słynnej Góry. Podczas koncertów prezentowana jest także twórczość kompozytorów współczesnych, poświęcona Kościuszce właśnie oraz odkrywcy szczytu – Pawłowi Edmundowi Strzeleckiemu.
Dwa polonezy oraz walc autorstwa Tadeusza Kościuszki australijska publiczność usłyszała po raz pierwszy w 2004 roku w Sydney Conservatorium of Music w wykonaniu klawesynistki Moniki Kornel. Utwory, uwzględnione w programie koncertu z cyklu Osiem Wieków Muzyki Polskiej, trafiły do artystki za pośrednictwem Marka Wakarecy, dyrektora Toruńskiej Orkiestry Kameralnej.
Festiwal Kościuszkowski, który kontynuować będzie zainicjowaną kilka lat temu ideę koncertów plenerowych u podnóża i na szczycie Góry Kościuszki, to kolejna z prób zaznajomienia zagranicznej publiczności z bogactwem i różnorodnością muzyki polskiej.
Więcej o kompozycjach Kościuszki oraz poświęconych mu koncertach przeczytać można na: https://australink.pl/panorama/artykuly/muzyka.php oraz www.pulspolonii.pl
———————–
[1] Od lewej, na zdjęciu: Ernestyna Skurjat-Kozek (redaktor naczelna Pulsu Polonii), Monika i Norbert Strzeleccy z Poznania oraz aborygenscy tancerze z plemienia, które jest tradycyjnym właścicielem Góry Kościuszki (a raczej calej krainy Monaro).