Zdjęcie: Ken Howard, 2012; archiwum The Santa Fe Opera [1]

felietony

Król Roger w Ameryce

Od 21 lipca w malowniczo położonym gmachu Opery Santa Fe (pomiędzy górami Sangre de Christo i Jemez) podziwiać można dzieło stworzone przez Karola Szymanowskiego, w reżyserii Stephena Wadswortha. Libretto opery, wspólnie z młodopolskim kompozytorem, napisał Jarosław Iwaszkiewicz. Sztuka, która zapiera dech w piersiach publiczności z całego świata, nosi tytuł Król Roger.

Opera Karola Szymanowskiego miała swoją amerykańską premierę na deskach Long Beach Opera w 1988 roku, natomiast w 2008 roku w reżyserii Lecha Majewskiego zagościła w Bard College podczas festiwalu SummerScape. W ostatnich latach zaprezentowano ją światowej publiczności w St. Petersburgu, Paryżu, Madrycie i Bregenz. Liczne sukcesy wykonawcze dają nadzieję, że zapisze się ona na stałe w amerykańskim repertuarze.

21 i 25 lipca za oceanem odbyły się dwa pierwsze spotkania z dziełem Szymanowskiego. Kolejne zostały zaplanowane na 3, 9 i 14 sierpnia. Przybywający na przedstawienie goście będą mogli nie tylko podziwiać polskie dzieło, ale również rodzime wykonanie, bo w roli głównej wystąpi wybitny baryton, Mariusz Kwiecień. Śpiewak znany jest ze znakomitej kreacji Don Giovaniego w Metropolitan Opera, a także ze swojego zamiłowania do twórczości Szymanowskiego. Artysta opisuje oczekiwania związane z nadchodzącymi występami tymi słowami:

Moim zdaniem „Król Roger” to najlepsza polska opera jaką kiedykolwiek napisano, tym bardziej jestem ciekaw, co nasz wspaniały reżyser Stephen Wadsworth zrobi z tą operą [2].

Erin Morley zaprezentuje się w partii królowej Roksany, Denis Petersen, śpiewak o pięknym niskim tenorze wystąpi jako Edrisi, a William Burden, znany z tytułowej partii w Orfeuszu i Eurydyce Glucka, wcieli się w postać Pasterza. Rola arcybiskupa została powierzona Raymondowi Aceto. Na temat tego ostatniego artysty często rozpisują się recenzenci, krytycy muzyczni oraz dziennikarze. Taką sylwetkę amerykańskiego basu przedstawiono w Houston Chronicle po odegraniu przez niego roli Scarpii w operze Tosca, Giacomo Pucciniego:

Raymond Aceto jako zły baron Scarpia emanuje wyrafinowanym draństwem: gdy spiskuje, by zniszczyć Cavaradossiego i Toscę, w jego głosie pobrzmiewają mroczna groźba i pożądanie… Zarówno jego głos, jak i postać są mocne i władcze; jest jednak równie nieustępliwy w swej żądzy jak subtelny w swoich knowaniach.  Jego uśmiechnięta swoboda świadczy o tym, jak bardzo jest niebezpieczny [3]

Nie ma wątpliwości, że dzieło Karola Szymanowskiego dzięki tak znamienitej obsadzie może zaistnieć w przyszłości jako jedna z najpiękniejszych oper świata. A ponadto Król Roger wystawiany w Operze Santa Fe, już teraz jest kolejnym dowodem na piękno i nieprzeciętność polskiej literatury muzycznej. Krzewienie naszej kultury za granicami państwa w tym przypadku dzieje się za sprawą Instytutu Adama Mickiewicza i Instytutu Kultury Polskiej w Nowym Jorku.

PROGRAM 

Król Roger Karol Szymanowski

Dyrygent: Evan Rogister

Reżyseria: Stephen Wadsworth

Scenografia: Thomas Lynch 

Kostiumy: Ann Hould-Ward

Reżyseria świateł: Duane Schuler                      

obsada:

Król Roger: Mariusz Kwiecień

Roksana: Erin Morley

Edrisi: Dennis Petersen

Pasterz: William Burden

Arcybiskup: Raymond Aceto

Terminy przedstawień: 

Sobota 21 lipca (godz. 20:30)

Środa 25 lipca (godz. 20:30)

Piątek 3 sierpnia (godz. 20:00)

Czwartek 9 sierpnia (godz. 20:00)

Wtorek 14 sierpnia (godz. 20:00) 

The Santa Fe Opera 

301 Opera Drive

Santa Fe, NM 87506-2823

——————
[1] Mariusz Kwiecień (Król Roger),William Burden (Pasterz), chór i tancerze Santa Fe Opera 

[2] Cytat pochodzi z nadeslanych materialow prasowych.

[3] Cytat pochodzi z nadeslanych materialow prasowych.

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć