Czy kultura potrzebuje dotacji publicznych? Czy organizacje społeczne mogą być niezależne finansowo? Jak można uniezależnić swoją organizację i działania od pieniędzy polityków, czyli podatników? Na te pytania staraliśmy się odpowiedzieć w grudniowym numerze Meakultury. Dlatego wyjątkowo został on oddany w ręce ekonomistów, marketerów, strategów i przedsiębiorców.
Od wielu lat ostatni kwartał roku to czas pisania wniosków o dotacje publiczne. Solidarnie piszą je instytucje państwowe, organizacje pozarządowe i twórcy. Jak wygląda ten proces można przeczytać w badaniach Ośrodka Kultury Żywej w dziale Publikacje. O efektach obecnego systemu przyznawania funduszy mówi Andrzej Sadowski z Centrum im. Adama Smitha i felieton III strefa kultury.
Kultura nie jest bytem samym w sobie, potrzebuje odbiorców. O jej roli w społeczeństwie pisze Maciej Młynarski w swoim felietonie. Marcin Teodorczyk zaś pokazuje funkcjonowanie organizacji społecznych w ich relacjach z otoczeniem. W dziale Kosmopolita znajdują się opisy finansowania kultury w Anglii i Szwajcarii.
Że zmiana sposobu finansowania nawet publicznej instytucji jest możliwa, pokazuje artykuł prof. Krzystofa Obłoja i dr Marioli Ciszewskiej-Mlinarič o stworzeniu i wdrożeniu strategii w warszawskim parku Łazienki Królewskie. W uniezależnianiu się od decyzji politycznych i administracyjnych mogą też pomóc: pomysł (recenzja Narratologii Pawła Tkaczyka), wiedza (studia w Krakowie) i inne źródła finansowania. Dlatego do rozmowy zaprosiliśmy dr Ewę Łabno-Falęcką z Mercedes-Benz Polska i opisaliśmy platformy crowdfundingowe.
Koniec roku sprzyja podsumowaniom i podejmowaniu decyzji o zmianach. Korzystnych zmian dla kultury na przełomie lat życzę i Państwu, i naszej redakcji.
Miłej lektury,
Marzena Mikosz
Spis treści numeru Kto płaci kulturze?
Meandry
Marzena Mikosz, Kto płaci kulturze?
Felietony
Marzena Mikosz, III strefa Kultury
Maciej Młynarski, Wychowanie do piękna, czyli czym jest kultura
Wywiady
Marzena Mikosz, “Polacy już dawno wyprzedzili swoje państwo” – wywiad z Andrzejem Sadowskim
Marzena Mikosz, Instrukcja obsługi sponsora. Wywiad z Ewą Łabno-Falęcką
Recenzje
Redakcja, Polskie platformy crowdfundingowe
Weronika Julia Gryczkowska, Co daje storytelling?
Publikacje
Edukatornia
Marcin Teodorczyk, Współpraca organizacji pozarządowych z otoczeniem
Kosmopolita
Jędrzej Gulczyński, Mecenat prywatny w Anglii
Sebastian Uszyński, Marzena Mikosz, Finansowanie kultury w Szwajcarii
Rekomendacje
Jerzy Mikosz, “Strategia organizacji” Krzysztofa Obłoja
Anna Chorzępa, Zarządzanie kulturą. Studia na Uniwersytecie Jagiellońskim
Publikacja powstała dzięki
Funduszowi Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS