Kwartemia, fot. G. Krasowska

felietony

Kwartemia [Strefa Kibica]

Kwartet smyczkowy – zasadniczo jest podstawą muzyki, odkąd tylko zaczęto pisać utwory na składy kameralne i orkiestrowe. Poczynając od prostych rozwiązań muzyki Haydna czy Mozarta, po utwory Szostakowicza i nowsze – kwartet pozostaje w centrum muzyki kameralnej. Jak się okazuje, potencjał kwartetu jako składu instrumentalnego nadal się nie wyczerpał i nadal pobudza młodych muzyków do działania. Przykładem takiej fascynacji jest lubelski kwartet smyczkowy Kwartemia.

Cztery kobiety, tworzące Kwartemię znają się jeszcze ze Szkoły Muzycznej im. Karola Lipińskiego w Lublinie. Czas studiów spędziły w Łodzi, Wrocławiu i w Kijowie, a po ich skończeniu ponownie spotkały się w rodzinnym mieście. Rok 2012 dał oficjalny początek działalności zespołu – w październiku Kwartemia  wystąpiła po raz pierwszy, towarzysząc Stanisławowi Sojce w uroczystym koncercie z okazji 15-lecia istnienia Hospicjum dla Dzieci im. Małego Księcia w Lublinie. Dalszy rozwój działalności umożliwiła otwartość i innowacyjne pomysły muzyków Kwartemii. Są nimi: Agata Mrówczyńska (I skrzypce), Emilia Siepkowska (II skrzypce), Małgorzata Krasowska (altówka) i  Izabela Zagórska (wiolonczela).

To właśnie te cztery muzyczne indywidualności pracują nad tym, by Kwartemia rozwijała się zarówno w kwestii prezentowanego przez zespół repertuaru, jak i w kwestii umiejętności technicznych. Wszystkie artystki doskonalą swoje umiejętności, uczestnicząc w licznych kursach mistrzowskich i warsztatach, tak w kraju, jak i za granicą. Wszystkie związały się artystycznie z Filharmonią im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie, co zapewnia im stałą praktykę wykonawczą zarówno na polu muzyki kameralnej, jak i symfonicznej. Jednakże Filharmonia Lubelska nie jest jedyną istytucją, z którą współpracują młode instrumentalistki. W tym gronie znalazły się także: Orkiestra Trybunału Koronnego w Lublinie, Camerata Lubelska i Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Dzięki otwartości dziewcząt na doświadczenia muzyczne, udało się im podjąć współpracę z tak licznymi ośrodkami kultury, co odegrało swoją istotną rolę w kompletowaniu i rozbudowywaniu repertuaru.

Jak mówią same artystki, ich celem jest dążenie do reperuaru obejmującego wszystkie epoki i style, tak, by każdy mógł znaleźć w ich działalności “coś dla siebie”. Z repertuaru muzyki poważnej warto wymienić szereg dzieł Bacha, Haydna i Mozarta. Uwagę przykuwa też wiele kompozycji romantyków (także aranżacje), między innymi tematy Georgesa Bizeta, Aleksandra Borodina, Pietro Mascagniego,  Franza Schuberta, Feliksa Mendelssohna, czy Johannesa Brahmsa. Osobną kategorię w repertuarze Kwartemii stanowią walce i tanga. Wśród nich znajdziemy choćby La Palomę Iradiera, słynny Walc Kazaneckiego z filmu Noce i dnie oraz kompozycje Piazzoli czy Albeniza. Na stałe do repertuaru weszło też wiele cytatów z filmów i musicali – od klasyki gatunku, takiej jak Skrzypek na dachu, My Fair Lady, Cats, czy Ojciec Chrzestny zespół chętnie sięga i często samodzielnie aranżuje utwory znane widowni lubującej się w kinie całkiem współczesnym. Szczególną wagę zaś przywiązują do promowania polskiej muzyki filmowej. Artystki przygotowały aranżacje i wielokrotnie wykonywały utwory skomponowane do takich produkcji jak 40-latek, Janosik, Trędowata, i Ogniem i Mieczem. Ukoronowaniem ogromnej róznorodności repertuaru Kwartemii jest cała paleta standardów jazzowych i muzyki rozrywkowej, od muzyki Beatles’ów, Franka Sinatry, po Freddiego Mercury’ego, Bee Gees czy Led Zeppelin. Bogaty zestaw prezentowanych dzieł powoduje, że Kwartemia, czasem także w składzie rozszerzonym (Kwartemia Plus) z fortepianem lub kontrabasem, z powodzeniem koncertuje na terenie Lublina i lubelszczyzny.

Nie sposób wymienić tu wszystkich drobniejszych koncertów, często także o charakterze edukacyjnym (w ramach projektów “Lub-Smyki”, czy Akcja “Zima w Mieście”), ale warto pochylić się choć na chwilę nad ważniejszymi wydarzeniami z życia Kwartemii. Poza wspomnianym już wyżej koncercie inauguracyjnym, istotnym dla zespołu wydarzeniem z pewnością był udział w Festiwalu Spotkań Kultur Sanus Per Artem w 2013 roku, podczas którego dziewczyny wykonały jeden z kwartetów smyczkowych Borodina i zestaw miniatur Fryderyka Chopina z towarzyszeniem Agnieszki Schulz – Brzyskiej (fortepian). Kolejnym niezwykle ważnym krokiem w ich karierze był koncert w Galerii Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie, w ramach XIX Forum im. Witolda Lutosławskiego “Most” organizowanego w ubiegłym roku przez Filharmonię Lubelską i Uniwersytet Marii Curie – Skłodowskiej. W ramach Forum, Kwartemia dokonała lubelskiego prawykonania Siedmiu ostatnich słów Chrystusa ukrzyżowanego Sofii Gubajduliny. Wykonanie przyjęto z dużym entuzjazmem, czego dowodem było powtórzenie koncertu w tym roku w ramach Festiwalu „Wielkopostne Śpiewanie” w Bazylice Ojców Dominikanów na Starym Mieście w Lublinie. Dziewczyny z Kwartemii zostały także poproszone o towarzyszenie Chórowi Politechniki Lubelskiej, z którym przygotowały i wielokrotnie wykonują Completorium Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Sukcesem można nazwać także ponowne zaproszenie na “Most” Lutosławskiego. W tym roku, w ramach jego XX edycji, w Filharmonii Lubelskiej, Kwartemia (z Karoliną Hordyjewicz przy fortepianie) wykonała Kwintet w formie wariacji na dwoje skrzypiec, altówkę, wiolonczelę i fortepian, dedykowany Mieczysławowi Karłowiczowi Tadeusza Majerskiego oraz I Kwintet fortepianowy Grażyny Bacewicz.

Bogato zapowiadają się także plany zespołu na kolejny rok. Poza projektami, w których Kwartemia weźmie udział po raz kolejny, artystki chcą znacznie częściej pojawiać się na scenie w ramach wielu innych, nowych wydarzeń z lubelskiego życia muzycznego.

Kwartemia wydaje się zespołem lubianym, cieszącym się coraz większą renomą artystyczną. Kwartet jest dowodem na to, że w celu odniesienia sukcesu, nie trzeba usilnie zamykać się w konwencji jednej stylistyki. Przykład Agaty, Emilii, Małgorzaty i Izabeli pokazuje, że sztuką docenioną będzie ta, która wynika w naturalny sposób z czyjejś osobowości.

Informacje o zespole można śledzić na bieżąco pod adresem

https://kwartemia.type.pl/

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć