Utwory na Swing Revisited są właśnie takie jak lata swingu, do których przenoszą. Złote. A przy tym czyste, subtelne i matowe, jakim może być złoto. Album Swing Revisited zawiera 14 standardów amerykańskiego swingu lat 1930-1950, autorstwa Louisa Jordana, Duke’a Ellingtona, Barta Howarda, Raya Charlesa, Cole’a Portera, Barta Howarda czy Victora Younga.
Kopenhaskie ogrody Tivoli. W ciepłe miesiące ze stojącej tu najwyższej karuzeli na świecie można dostrzec całą dzielnicę. Dzielnicę trąbek, puzonów, saksofonów, klarnetów i fletów… Pośród niej gdzieniegdzie wyrastają pianino i kontrabas. Mijają się gitara i perkusja. Skandynawski Roger Berg Big Band, z którymi Stanisław Soyka nagrał Swing Revisited powstał dziesięć lat temu, aby grać w Tivoli na potańcówkach swingowych i stał się na siedem lat nieodłącznym elementem tej jazzowej dzielnicy. Soyka nie musiał słuchać ich pod samym niebem, żeby na koncercie w Warszawie, gdzie się spotkali, czułość, z jaką grali swinga, mogła wydać mu się niezwykle podniosła. Kazała nie tylko na kilka utworów dołączyć się do jam session, ale także na dłużej powrócić do źródeł – do nurtu, który uformował go jako muzyka.
Swing Revisited, owoc tego powrotu, zawiera 14 standardów amerykańskiego swingu lat 1930-1950, autorstwa Louisa Jordana, Duke’a Ellingtona, Barta Howarda, Raya Charlesa, Cole’a Portera, Barta Howarda czy Victora Younga. Usłyszymy więc o słodko komicznej walentynce, która sprawia, że ktoś śmieje się całym sercem (My Funny Valentine), czy o tym, że w niespokojnym świecie zbyt wiele księżycowych pocałunków wydaje się zimnymi w cieple słońca (When I Fall In Love). „Wypełnij moje serce piosenką i pozwól śpiewać na zawsze i jeszcze dłużej” – prosi Soyka, tak jak robił to niegdyś Frank Sinatra w utworze Fly me to the moon. I życzenie spełnia się – głos polskiego artysty na Swing Revisited jest śmiały, ale nie przesadnie odważny, zapraszający, ale nie zdradzający zbyt wiele, czasami rozmarzony, ale nigdy ekstrawagancko….
[youtube_sc url=w123YSmbgE8]
Roger Berg, decydując się na stworzenie własnego zespołu, myślał o kompletnej, tradycyjnej orkiestrze bigbandowej, która duszą i repertuarem byłaby bliska amerykańskim tradycjom swingowym. Swing Revisited, nagrany z ich poszanowaniem, wynoszący kunszt twórców tamtych czasów, potwierdza, że piękno muzyki może łączyć się z rezygnacją z szaleństwa. Szaleństwem bowiem byłoby pragnienie ulepszania muzyki chociażby „Księcia”, Duke’a Ellingtona.
Utwory na Swing Revisited są właśnie takie jak lata swingu, do których przenoszą. Złote. A przy tym czyste, subtelne i matowe, jakim może być złoto. Ich szlachetna powściągliwość ma w sobie coś z czułości, ze wzruszenia. Jak lekkie, perfekcyjne krople deszczu delikatnie lśniące na szybach. Nie ma w nich efektu, nowości i rozbłysku, a jednak zaskakują prostotą, jakością…. Bez wątpienia potrafią wywoływać uśmiech, wprowadzać w dobry humor i odprężać.
Szwedzkie Malmö z duńską Kopenhagą łączy przebiegający nad cieśniną most. Trudno oprzeć się wrażeniu, że wyrósł także pomiędzy Malmö i Warszawą, gdzie artyści odbyli sesje nagraniowe. Tony Swing Revisited przypominają miękkie fale na przyjemnie chłodnej powierzchni wody, zapewniają umiarkowaną temperaturę latem i stosunkowo łagodną zimę. Słuchając płyty, nie poczułam środka dnia w środku upalnego lata w Illinois, ale raczej rozkołysaną swingiem noc…
Jeśli zgodzić się z tym, że Swing Revisited to wspaniała lekcja historii, to tylko dodając, że historię tę przypominają dźwięki zatrzymujące w „teraz”. Jeśli przyznać, że melodie klasyków, dzięki perfekcyjnemu wykonaniu Stanisława Soyki i Roger Berg Big Band, otrzymują swoją drugą młodość, to tylko z zastrzeżeniem, że nikt ich na siłę nie odmładza, a jedynie kunsztownym, pełnym pasji gestem odsłania ich utrzymującą się świeżość.
STANISŁAW SOYKA & ROGER BERG BIG BAND – Swing Revisited
Universal Music Polska, 2015
Premiera: 14 kwietnia 2015
Lista utworów:
1. Let The Good Times Roll (Louis Jordan / Sam „Lovin” Theard)
2. Caravan (Duke Ellington / Juan Tizol)
3. Don’t Get Around Much Anymore ( Duke Ellington / Bob Russel)
4. Fly me To The Moon (Bart Howard / Bart Howard)
5. Come Sunday (Duke Ellington / Duke Ellington)
6. Hallelujah, I love Her So ( Ray Charles / Ray Charles)
7. I’m Just A Lucky So And So (Duke Ellington / Mack David)
8. It Had To Be You (Isham Jones / Gus Kahn)
9. Love You Madly (Duke Ellington / Duke Ellington)
10. My Funny Valentine (Richard Rodgers / Lorentz Hart)
11. Night And Day (Cole Porter / Cole Porter)
12. Satin Doll (Billy Strayhorn, Duke Ellington / Johnny Mercer)
13. Take The „A” Train (Billy Strayhorn / Billy Strayhorn)
14. When I Fall In Love (Victor Young / Edward Heyman